צרכנות

התפתחות הקבורה האזרחית בישראל

בשני העשורים האחרונים חלה התפתחות של ממש בנושא הקבורה האזרחית בישראל. קשה להצביע על הגורמים להתפתחות זו אך בהחלט אפשר לציין את נושא הקבורה הצבאית של חללי צה"ל שאינם יהודים כאבן דרך שהעלתה את הנושא למודעות הציבורית והובילה לאחר מכן גם למספר מהלכים מצד אנשים פרטיים, שהגיעו עד לבית המשפט העליון שם התבסס הנושא כנושא חוקי.

 

מהי קבורה אזרחית?

ישראל היא מדינה יהודית עם רוב יהודי מוחלט המתנהל על פי חוקי ההלכה היהודית וכן אוכלוסייה מוסלמית גדולה המתנהלת על פי חוקי השריעה המוסלמית. שתי דתות אלה אוסרות פעולות של קבורה אזרחית לרבות שריפת גופות ומגדירות בדיוק את הפרקטיקה הדתית הנדרשת בתהליך הקבורה. קבורה אזרחית היא קבורה שמתבצעת שלא על פי חוקים דתיים ולכן גם לא יכולה להתבצע בבתי עלמין דתיים המשרתים את הציבור הרחב. בישראל קיימים מספר בתי עלמין שמספקים שירותי קבורה אזרחית ובהם אפשר פשוט לקבור את המת עם או בלי טקס דתי, לא משנה מה דתו, כך שבהם בהחלט ייתכן מצב בו יהודי נקבר ליד נוצרי שנקבר ליד מוסלמי ואין בכך שום בעיה, כל עוד לנקברים עצמם אין שום בעיה עם זה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

כיצד התפתחה הקבורה האזרחית בישראל?

כאמור, מבין כל הגורמים האפשריים הייתה זו קבורת חללי צה"ל הלא יהודים, שהעלתה בצורה החדה ביותר את הנושא למודעות הציבורית. הרבנות הראשית התנגדה כמובן לקבורה של חללי צה"ל לא יהודים בבתי עלמין יהודים, מה שהביא את הנושא בפניו של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון מצדו לא יכול לכפות על קבורה אזרחית בבתי עלמין דתיים, אך בהחלט אישר את כל נושא הקבורה האזרחית בבתי עלמין ייעודיים, מה שהוביל להתפתחות התחום בישראל, לאט אבל בטוח. גורם נוסף שהוביל להתפתחות התחום כולו הוא שריפת הגופות שגם היא לא הוגדרה בצורה מפורשת בחוק ובעקבות פסיקות של בית המשפט העליון הפכה לחוקית לגמרי.

ריבוי אזרחים שאינם יהודים ואינם מוסלמים בישראל, עובדים זרים, חיילים בודדים וכמובן אזרחים חילוניים שמסיבות אידיאולוגיות במגוון הולך ומתרחב, בוחרים במסלול האזרחי לקבורה, הם הגורמים המרכזיים שהובילו להתפתחות הקבורה האזרחית בישראל. כרגע ישנם בישראל מספר בודד של בתי עלמין המאפשרים קבורה אזרחית והמקום בבתי עלמין אלה הולך ומצטמצם. מצד שני מתפתחות אלטרנטיבות חדשות, לדוגמא חברת בדרכך המציעה את הטיפול בכל תהליכי הקבורה האזרחית וכן מציעה את האופציה של שריפת גופות שגם היא הולכת ותופסת תאוצה בקרב אוכלוסיות מסוימות, הכל כמובן על פי בקשתו של הנפטר עצמו בצוואתו. לא ברור עד כמה יוכל עוד התחום להתפתח במדינה שבה קיים רוב דתי או מסורתי מוחלט, אבל די ברור שיש עוד מקום להתפתחות ובסופו של דבר להתבססות של קבורה אזרחית בישראל, גם אם בהיקפים קטנים.

Back to top button