צבא וביטחון

ארגון חותם: "גיוס בנות דתיות לצבא פוגע בחברה הדתית לאומית באופן עמוק"

במשך לא מעט שנים, אגף כוח אדם בצה"ל וגופים אזרחיים שונים, טענו כי שירות בנות דתיות בצבא איננו פוגע בהן מבחינה דתית ומאפשר להן להמשיך את אורח החיים עליו גדלו. אולם, מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מתגלה תמונה אחרת: רק 36% מהבנות בגילאי 20-29 שגדלו בבית דתי ושירתו בצבא הגדירו את עצמן דתיות כיום. שאר הבנות מרקע דתי ששירתו בצה"ל הגדירו את עצמן על הרצף שבין מסורתי-דתי לחילוני.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נשענים על סקרי עומק רחבים המתקיימים כל שנה, בקרב אוכלוסייה רחבה של 7,500 גברים ונשים ומהווים מקור המידע המקצועי והמקיף הזמין ביותר בנושא חשוב זה. יש לסייג ולומר שלפי הגדרות הלמ"ס בהתחשב בטעות הדגימה היחסית של הסקר, רמת המהימנות של תוצאה זו הינה בינונית. אולם גם אם אחוז הדתיות גבוה יותר, עדיין זו תמונה מדאיגה המחייבת חשיבה והתמודדות.

לעומת זאת בקרב בנות באותה קבוצת גיל ששירתו בשירות לאומי עולה תמונה שונה לחלוטין, 82% שגדלו בבית דתי, הגדירו את עצמן דתיות כיום. נתון זה הוא ברמת מהימנות גבוהה, לפי הגדרת הלמ"ס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסקר החברתי של הלמ"ס, עליו מתבסס ניתוח זה, נערך מדי שנה ומספק מידע מעודכן על תנאי החיים של אוכלוסיית המדינה. בין השאר, יש בו שאלות רבות הנוגעות לתחומים שונים כגון: בריאות, דיור, תעסוקה, השכלה, דת ודתיות, שירות צבאי ולאומי, מצב כלכלי ועוד. ממצאיו מהווים בסיס למחקרים ולהערכות מצב שונות.

נתונים מעניינים נוספים אודות גיוס בנות דתיות לצה"ל מתגלים במידע שהתקבל מבקשת חופש מידע של ארגון חותם מצה"ל. לפי טבלה הסוקרת את שני העשורים האחרונים ישנה עליה עקבית באחוזי הבנות המצהירות כי הן דתיות ובמשך כשני עשורים נרשמה עליה חדה של קבלת פטור מטעמי דת, כאשר בשנת 1999 אחוז הבנות שביקשו פטור על רק דת עמד על 26.80% ואילו בשנת 2019 אחוז הבנות שביקשו פטור על רקע דתי על 35.80.

יחד עם זאת במקביל לקמפיינים שנעשים לעידוד גיוס בנות דתיות לצה"ל, נראה מהנתונים שהתקבלו, שגיוס הבנות באופן כללי במגמה הפוכה. בעוד שבשנת 1999 שיעור הגיוס של הבנות מכלל המגזרים היה 61.80% בשנת 2019 שיעור הבנות שהתגייסו היה 55.90% כאשר במשך השנים חלה ירידה עקבית בשיעור גיוס הבנות.

מארגון חותם נמסר: " סקרי העומק של הלמ"ס שמהווים בסיס לקביעת מדיניות ממשלתית הינם המידע המקצועי, המקיף והזמין ביותר בנושא חשוב זה. במשך השנים המחקרים שעסקו בשינוי הזהות הדתית בקרב הצעירים וצעירות בציונות הדתית לא לקחו בחשבון את ההשפעה של השירות הצבאי על החזרה בשאלה. הנתונים הללו, שנחשפים לראשונה מציגים מציאות עגומה ומטלטלת המוכיחה כי בנות דתיות עוברות משבר רוחני במהלך שירותן הצבאי. זה דורש לחשב מסלול מחדש. גיוס בנות דתיות פגע בחברה הדתית באופן עמוק, חברה שרצונה לתרום למדינה בצורה שלא תפגע באורח חייה הדתי"

עוד אמרו: "למרות המאמצים הכבירים שלשכות הגיוס בצה"ל משקיעות בלשכנע בנות דתיות להתגייס לצבא והצגת הדברים בכל פעם מחדש כאילו הקמפיין הזה מצליח, נמצא שהמגמה היא דווקא הפוכה ורוב הבנות הדתיות מעדיפות לתרום תרומה משמעותית במסגרת השירות הלאומי. הנתון הזה מייצר דיסאוננס גדול וגם חוסר אמון ציבורי בגוף שאמור להיות הגוף שנמצא בקונצנזוס והערכה הכי גדולים בקרב אזרחי מדינת ישראל".

צילום: דובר צה"ל

תגובה אחת

  1. גיוס חובה לצה״ל הינו אחד מחוקי מדינת ישראל וחל על כל אזרחי המדינה.
    ליקוט פרטים ״פיקנטיים״ על העדפות כאלו ואחרות של המתגייסים לצה״ל לפני ואחרי הגיוס איננו רלוונטי לחובת הגיוס שמעוגנת בחוק. המגזר החרדי הוציא את עצמו אל מחוץ לחוק וחוץ מלתחוב ידיו עמוק לתוך תקציב המדינה ולגזור לעצמו נתח שאינו עומד בשום פרופורציה לגודלו ותרומתו למדינה שבכעקרון מנהיגי מגזר זה לא מכירים. הפרדת דת ממדינה ועידכון חוק התקציב בצורה שוויונית ובודאי בצורה שאינה מתעדפת מגזר שלם שהוציא את עצמו מכלל הציבור מרצונו החופשי היא צו השעה.

Back to top button