חדשות הארץ

הנשיא ריבלין בביקור בבי"ח גהה: "אף אחד לא צריך להתבייש אם הוא חש קושי נפשי"

"הרגשתי שאני מאכזב את ההורים שלי, שאני כישלון. ואז שמעתי קול שהורה לי להתאבד, קול שאני לא מכיר. כשהגעתי לטיפול כאן בבית החולים הבנתי שזה התקף פסיכוטי," כך סיפר בגילוי לב לנשיא המדינה מ' בן ה- 14 בביקור שערך היום (שלישי) במרכז לבריאות הנפש "גהה" של קבוצת כללית כשהוא מלווה ביו"ר כללית יוחנן לוקר ובמנהל בית החולים הפרופ׳ גיל זלצמן. זהו ביקור נשיאותי ראשון בבית חולים פסיכיאטרי בישראל והוא בעל חשיבות עליונה להעלאת המודעות לחשיבותה של רפואת הנפש, בימים אלה עוד יותר מתמיד.

מ׳ הוא חלק מקבוצת ילדים בכל קשת הגילאים שפגשה את הנשיא לשיחה גלוית לב בביקורו. הילדים שיתפו את הנשיא במצוקות שחוו וביחס של החברה אליהם והסבירו באריכות כיצד הטיפול שהם מקבלים מסייע להם לחזור לחיים. "הגעתי בגלל דכאון וחרדה שאני מתמודד איתה", סיפר מ' בן ה- 14 והוסיף: "חוויתי דיכאון פסיכוטי. אדם במצב פסיכוטי מרגיש שעוקבים אחריו, מצלמים אותו, שמישהו רודף אחריו ורוצה ברעתו. לקחתי כדורים שנתן לי הפסיכיאטר שלי, אחרי שהפסקתי ללכת לבית ספר. עכשיו אני גם לומד פה ואחרי הלימודים הולך הביתה. רק ככה אני מצליח לשמור על שגרה."

ר' בת ה-12 סיפרה לנשיא על תחושת הבדידות כשאין מי שמבין את המצוקה אותה היא חווה ואמרה: "אני פה בגלל דיכאון, אובדנות וחרדה חברתית. אדם אובדני הוא אדם שמרגיש שאין לו תקווה יותר, שהוא לא מצליח להרים את עצמו למעלה. ניסיתי לפגוע בעצמי. הרגשתי לבד לגמרי, שאף אחד לא מבין אותי. יש משהו בחברה שגורם לנו להרגיש שזה לא בסדר להרגיש ככה. שאם את מרגישה ככה את פגומה. אנשים לא באמת הבינו מה זה אומר והיה מאוד קשה לעזור לי. ההגעה שלנו הנה נתפסת כבעייתית או חריגה, החברה לא מקבלת את זה וזה גורם לנו להרגיש לבד עוד יותר. אנחנו צריכים שיתנו לנו יד ויתנו לנו להבין שזה בסדר כי רק ככה נגיע לקבל את הטיפול שאנחנו זקוקים לו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: קובי גדעון/ לע"מ

הנשיא חיזק את הילדים על הפתיחות המרשימה והודה להם עליה. הוא הפציר בהם להמשיך ולהיות קשובים לכאבים של הלב, בדיוק כפי שכולנו רגישים לכאבי הגוף והדגיש שהצוותים הרפואיים מיומנים ונכונים לשמוע מהם כל צורך או תחושה. במהלך ביקורו, סיפר לנשיא מנהל בית החולים פרופ' גיל זלצמן על השפעת מגפת הקורונה על בית החולים, ועל הטיפול הייחודי במקום בילדים. על פי הנתונים שנמסרו על ידי בית החולים מטופלים בו בטווח גילאים רחב, מתינוק בן שנה וחצי ועד מטופל בן 90 במחלקת פסיכוגריאטריה. בתחילת מגפת הקורונה ירדה התפוסה במחלקות מ-98% ל-89%, עקב הימנעות חולים מלהגיע לאשפוז, אולם מסוף שנת 2020 עלו התפוסות ל-115% במחלקות הסגורות.

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

בשנת הקורונה נרשמה עלייה של 30% פניות חדשות לבית החולים. בתקופה זו יש עלייה של 12% בסך כלל הפניות לבית החולים, בהם גם מטופלים שפנו לבית החולים בעבר. למרפאות מגיעים עקב דכאון, חרדה והפרעות נפשיות אחרות בעוד למחלקות בית החולים מגיעים מטופלים עם מחלות כגון סכיזופרניה, בי פולר (מניה-דיפרסיה) אובדנות ותוקפנות. חולים אלו אינם מושפעים מהמגפה כיוון שהינם כרוניים אך בזמן הסגר הראשון והשני התקשו להגיע ומצבם הוחמר. במחלקת היום הייחודית של בית החולים מטופלים ילדים שניתן לטפל בהם ללא אשפוז מלא. מחלקה זו היא היחידה בארץ שמטפלת בילדים בגיל בית ספר יסודי ומטה, לפני גיל ההתבגרות.

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

"הביקור כאן והמפגש עם ילדים ובני נוער, שיש מי שמכנה אותם כבר 'דור הקורונה' – הוא מטלטל,״ אמר הנשיא והוסיף: ״אי אפשר להישאר אדישים למצוקה, לסבל ולכאב. אנחנו בציבור הרחב לא מודעים לנזקים שעושה הקורונה לנפש. לנפשם של בני נוער, לילדים, לקשישים, למבוגרים. לנפש שלנו. של כולנו. ברור שאם היו לנו בדיקות מטוש לנפש, היינו יכולים לראות, בצורה ברורה, את נזקי המגפה והמגפות שלצידה: מגפת הבדידות, מגפת אי הוודאות. המגפה של הריחוק החברתי. אבל כרגע, אלה מגפות שקטות ושקופות. ולמגפה הזו יש מחיר נפשי. מחיר כבד. מחיר שעלול לעלות בחיי אדם, ובוודאי להשפיע על בריאותנו."

הנשיא הדגיש: "מצוקה נפשית היא תופעה שחוצה מגזרים ואוכלוסיות. אף אחד לא צריך להתבייש אם הוא חש קושי נפשי. אם אתם או אתן חשים קושי נפשי, אל תשמרו אותו בבטן. אל תמתינו שהוא יתפתח למצוקה. תדברו, תשתפו, תתייעצו, עם חברים, בני משפחה, אנשי בריאות הנפש, עובדי סוציאליים, רופאי המשפחה. אל תתחבאו ואל תחביאו, ובמיוחד אל תתביישו."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

הנשיא הודה לצוותים הרפואיים המותחים את קצה גבול היכולת שלהם כבר חודשים רבים, ואמר: "אתם הגיבורים השקופים של המאבק בקורונה. בריאות נפשית היא חלק בלתי נפרד מבריאות בכלל. אנחנו צריכים לעשות הכול כדי שאתם, שנמצאים בקו הראשון, במעוזים, בשוחות – בחזית הקורונה, סיירת הנפש שלנו – תוכלו להתמודד עם קשיי הנפש ובהצלחה."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

"אני מקווה שמערך בריאות הנפש יתוגבר בתקופה הנוכחית ובכלל. במיטות אשפוז, בשעות טיפול, בתקציבים, עלינו מוטלת החובה לעזור לכם לעזור. ואני מקווה שכפי שאתם מקפידים לדאוג למטופלים שלכם, אתם מקפידים לדאוג לעצמכם, למטפלים. אסור לכם המטפלים להישאר חשופים בצריח. אתם המטפלים זקוקים לתמיכה הנפשית, לא פחות, ואולי יותר, מכל אחד אחר," חתם הנשיא את דבריו.

מנהל בית החולים פרופ' גיל זלצמן אמר: "אחד המאבקים הגדולים שלנו הוא לשבור את הסטיגמה. מטופלי בריאות הנפש מוצאים עצמם פעמים רבות מתים מבושה הלכה למעשה, ומפחדים לקבל טיפול. אנחנו מטפלים בשוליים של השוליים באותם המטופלים שהחברה מתעלמת מהם בדרך כלל, ולכן הביקור שלך היום הוא ביקור היסטורי. נשיא מדינה לא ביקר מעולם בבית חולים פסיכיאטרי ועל כך תודה לך."

Back to top button