צבא וביטחון

הצצה לפעילות חיל האוויר בתרגיל החילי "ורד הגליל"

לפני יומיים, חיל-האוויר פתח בהפתעה בתרגיל החילי "ורד הגליל". בעוד הלחימה בעיצומה, כתבות האתר מספקות הצצה לפעילות החיל על כל מערכיו בימים אינטנסיביים אלו, לאופן ההתמודדות עם גורם ההפתעה ולעמידה באתגרי המחר. קיום תרגיל שכולל את כלל יחידות החיל הוא אינו מובן מאליו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתרגיל פתע – ביום א' החל בהפתעה התרגיל החילי, ומשרתי החיל נדרשו להגיע ליחידות שלהם בהתראה קצרה ולהתחיל בביצוע משימתם, בדיוק כפי שיידרשו בלחימה. "התרגיל הוא עצים מאוד – אנו טסים כל הזמן, במשמרות. אנו לא עושים זאת ביום-יום ולנהל זאת דורש משאבים רבים", פותח רס"ן א', סגן מפקד טייסת 105 ("העקרב") המפעילה את מטוסי ה"ברק" (F-16). "התרגיל מאפשר לנו ללמוד הרבה מההתנהלות שלנו במלחמה ואנו משתפים פעולה עם טייסות רבות".  

לחימה לכל דבר: התרגיל החילי לא פוסח על אף מערך בחיל-האוויר. טייסת 116 ("אריות הדרום"), אשר נפתחה מחדש כטייסת "אדיר" (I35-F) והפכה למבצעית לפני פחות משנה, כבר זוכה לקחת חלק בתרגיל חילי שני. סרן א', קצין החימוש של הטייסת, מספר על התרגיל שתפס אותם בהפתעה. "השבוע תוכנן לנו חופש טייסתי", הוא מודה. "בבוקר יום ראשון קיבלנו הודעה מהקצין הטכני, שהתרגיל החילי הוקדם בשבוע. עשרים דקות לאחר מכן, עדכנו אותנו שכלל בעלי התפקידים צריכים להגיע לטייסת". כעבור מספר שעות, כוח האדם מגיע והפקודה המבצעית יורדת – כלל מטוסי הטייסת צריכים להיות מוכנים וחמושים עד השעה שבע בערב. "גורם ההפתעה ללא ספק משפיע", ממשיך סרן א'. "במהלך השבוע תוכננו עבודות אחזקה על המטוסים, כך שנדרשנו לבצע אותן במקביל לתליית החימוש על המטוסים ולקליטת האנשים שמגיעים מהבית. הפן המנטלי תופס מקום רב – המעבר מחופשה לתרגיל חילי, מאפס למאה, הוא משמעותי. לאחר שיחת יישור קו וידאנו שכלל בעלי התפקידים מבינים מה נדרש מהם". טייסות ה"סופה" (F-16I) ניצלו את התרגיל על מנת לתרגל תקיפת מטרות. ״אנו מתרגלים לחימה בגזרה הצפונית – גזרה מסוכנת יותר שצריכים להיות בה חדים ומדויקים", מתאר סרן א׳, סגן מפקד טייסת 201 (״האחת״). "פרט ללחיצה על כפתור על מנת לפגוע במטרה, התרגיל החילי מהווה עבורנו תרחיש לחימה אמיתי". על דבריו מוסיף סרן ב׳, לוחם צוות אוויר בטייסת 119 (״העטלף״): "בתיאום עם מערך הבקרה האווירית, עם מרכזי השליטה ויחד עם המערך הטכני, אנו טסים בשיטה הנקראת לחימה בהספקים – רוב הזמן ישנם מטוסים באוויר על מנת לתקןף

משגרה לחירום: ״תרגלנו מצב של פתיחה בלחימה בזירה הצפונית, כמו גם משימות של הגנת שמים וחיט״ן (חילוץ טייס נוטש) יחד עם טייסות המסע"ר (מסוקי-סער)", מסביר סרן ט׳, לוחם צוות-אוויר בטייסת 113 (״הצרעה״), המפעילה את מסוק ה"שרף" (אפאצ'י לונגבואו). "בנוסף, תרגלנו מעבר משגרה לחירום במבנה הארגוני של הטייסת – מפקד הטייסת וסגניו הפכו להיות מנהלי לחימה ועוזרי מנהלי לחימה״. טייסות המסע"ר משתתפות בלחימה דרך עבודה עם הכוחות הקרקעיים, תפיסת כוננות לחילוץ טייסים נוטשים או כוחות שנלחמים, והטסת כוחות ואמצעי לחימה לעומק", מפרט סרן א', לוחם צוות-אוויר ומוביל התרגיל מטייסת 124 ("החרב המתהפכת"), המפעילה את מסוק ה"ינשוף" (בלאק-הוק). "המעבר מבטחון שוטף ללחימה הוא מאתגר", הוא ממשיך. "מיד עם פתיחת התרגיל, התחלנו לעבוד בעומס גבוה כדי לעמוד בכל הגיחות שנדרשנו אליהן, והגף הטכני עבד בעצימות גבוהה הרבה יותר כדי לוודא שכל מטוס בסד"כ (סדר כוחות) שלנו יוכל לטוס. לרוב, אנו עולים לטיסות אימונים שבהן אנו מרגישים בנוח כי יש לנו זמן להתכונן – כעת הצטרף אלמנט הלחץ וההפתעה. אני מאמין שהטייסת ביצעה את הנדרש בצורה טובה, ושהתרגיל החילי באמת הכין אותנו למלחמה הבאה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"כאן כדי להגן": התרגיל שנפתח בהפתעה ביום א', תפס את טייסת 166 ("ציפורי האש"), המפעילה את כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) ה"כוכב" (הרמס 900), באמצע סבב מבצעי בשתי גזרות. לפיכך, הוא דורש מאנשי הטייסת וממערך הכטמ"ם כולו חלוקת קשב מאתגרת בין העולם המבצעי ועולם האימון. כטייסת סבב, הטייסת אחראית לחלוקת המשימות, ולניהול התרגיל ועולם ההטסה שבו בין טייסות המערך. "אנו חווים שני אתגרים גדולים – הניגוד והניסיון לסנכרן בין העשייה המבצעית והתרגיל, גם במנטליות וגם בפרקטיקה, והביצוע של המשימות האלו בצורה היעילה ביותר", מפרט סגן נ', מוביל התרגיל מטייסת 166. "המערך מבצע מאות שעות טיסה במהלך התרגיל ומגיעים אלינו מאות אנשים משלל הטייסות כדי לבצע את כל סוגי המשימות. הלחץ והמקצבים המהירים בתרגיל מכינים אותנו כטייסת וכמערך ליום הדין, ועוזרים לנו להיות טובים יותר בקצה". סגן (במיל') דן וסגן (במיל') רועי, שניהם קצינים במילואים בגדוד 136 (״חרב מגן״) המפעיל את מערכת הנשק ״חץ״, מספרים בין אזעקה לאזעקה על התרגיל החילי, מנקודת מבטם כאנשי מילואים: ״השתתפנו בעבר בתרגיל חילי, אך זו חוויה אחרת כמילואימניקים. אנו מרגישים את תחושת השליחות ואת חשיבות התרגיל – אנו כאן כדי להגן מפני תקיפות של טילים בליסטיים מזירות שונות ושמחים לצאת קצת מחיי היומיום, זוהי תמיד חוויה לחזור לסוללה״

מבקרים מכל מקום: גם מערך הבקרה האווירית לקח חלק משמעותי בתרגיל וביצע את ניהול המרחב האווירי של חיל-האוויר תוך כדי לחימה. "אנו מבקרים את כלל משימות החיל: הגנת שמי המדינה, תקיפה, תעבורה, חילוץ, כך שהיב"א (יחידת בקרה אווירית), על סך מכלוליה, מחזיקה את כל יכולות האוויר", מציג סגן א', מפקד מכלול הפעלה ביב"א הצפונית. "עלינו להכיר את המרחב ואת מגבלותיו, לשם כך מקיימים תדריכים משותפים, והבקרים משתי היבא"ות מבצעים את המשימות יחד". על דבריו מוסיף סגן ח', בקר אוויר ביב"א הצפונית: "התרגיל הפתיע אותנו, אך עלינו להצליח במשימה ולשמור על בטחון המטוסים והאנשים בצורה המיטבית. יש בכך קושי – ישנם כלי-טיס רבים באוויר, והיתרון שלנו הוא שאנו ורסטיליים מאוד. לא משנה היכן נשב – נוכל לבצע את משימת הבקרה". סרן מ׳, לוחם צוות-אוויר בטייסת 122 (״הנחשון״) המפעילה את מטוסי הבקרה והמודיעין ״עיטם״ ו״שביט״, מציין כי בתרגיל החילי לא מתרגלים רק את הטייסת, אלא גם את כלל הסביבה שעובדת איתה. "חשוב להדגיש שאנו לא מתאמנים לבד. אנו מקבלים משוב מבחוץ על פעילות הטייסת בזמן הלחימה וכך ממשיכים להשתפר. להבדיל מתרגולים אחרים, נפתח הפעם תא שליטה אמיתי שפועל איתנו בשיתוף פעולה, אליו אנו מעבירים את המטרות שמגיעות לשטח״. על נושא נגיף הקורונה שהשפיע על אופן קיום התרגיל החילי הקודם, סרן מ׳ מוסיף: ״כעת, כשהרוב המוחלט של חיילי הטייסת מחוסנים, אנו יכולים להרשות לעצמנו להתעסק בעיקר – במנגנוני הלחימה של הטייסת. זה מקל על קיום התרגיל".

Back to top button