חדשות הארץ

האסון האקולוגי בחופי ישראל: 2,250 מתנדבים סייעו במאמצי הניקיון והשיקום

מהערכת מצב שהתקיימה הערב (שלישי) ברשות הטבע והגנים עולה כי עיקר השטחים החוליים בחופים יחסית נקיים מגושים גדולים של זפת אך עדיין ניכרים ממצאים של זפת בגושים קטנים (פתיתים/גודל מטבעות) לאורך החופים . גושים אלה קשים לאיתור ופינוי ונדרש לסנן את החול ולהמשיך בסריקות מאומצות ונרחבות. בתוך כך האזורים הסלעיים בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברובם מזוהמים עדיין וייקח עוד פרק זמן ממושך להסיר מהם את זיהום הזפת. על פי זאת הערכת הרשות היא כל החופים עדיין מלוכלכים מזפת, גם אם לא ניכרים בהם גושים גדולים של זפת.

רשות הטבע והגנים בשילוב אקולוגים, חוקרים וגופים ברחבי העולם עימם הרשות נמצאת בקשר, מנסים לבחון שיטות ואמצעים מיוחדים להתמודדות עם זיהום הזפת שכיסה חלקים נרחבים מהאזורים הסלעיים בחופים, אותם מורכב יותר לנקות ולשקם מהזיהום. במסגרת זאת בוצעו מספר דגימות של הזפת שאותרה בחופים ותוקם כנראה מעין חוות ניסוי קטנה לבחינת השיטות השונות.

בתוך כך רשות הטבע והגנים בהובלת המנכ"ל שאול גולדשטיין תומכת ביוזמת שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ ובתמיכת ראש הממשלה בנימין (ביבי) נתניהו להעביר את הנעת הספינות המגיעות לישראל או משייטות בסביבתה לגז טבעי. כמו כן, הרשות פועלת מול השר שטייניץ לזרז את הרפורמה בחומרים המזינים את תחנות הכוח בישראל לכיוון צמצום השימוש בדלקים פוסיליים ובמיוחד לבטל בהקדם את הנעת תחנות הכח בדלקים, מזוט ופחם. ברשות מביעים תקווה שהדבר יתקדם והבנה כי הדבר כרוך בהסכמים בין מדינות ולכן טוב שראש הממשלה פועל אף הוא בכיוון זה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך היום כ-2,250 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות ויחידים סייעו היום לפקחי ועובדי רשות הטבע והגנים במאמצי ניקוי ושיקום החופים מזיהום הזפת בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים מצפון ועד דרום. מתנדבים אלו נרשמו דרך מערכת רישום ושיבוץ המתנדבים שהקימה רשות הטבע והגנים באתר האינטרנט שלה בשילוב כ- 12 תחנות קליטת מתנדבים שהציבה הרשות בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים.

למחר, יום רביעי, נרשמו מראש להתנדבות למעלה מ -1,800 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות אליהם צפויים להצטרף באופן מזדמן עוד מאות מתנדבים בתחנות קליטת המתנדבים. לפרטים על ההתנדבות והרשמת קבוצות ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים

ברשות הטבע והגנים מבקשים בשלב זה מהציבור הרחב שלא לפעול עצמאית לניקוי המשטחים הסלעיים בחופים, מאחר והנזק מניקוי באופן לא נכון עלול להזיק עוד יותר.

חוף פלמחים. צילום: שלומי בן שימול רשות הטבע והגנים
שאול גולדשטיין מנכ״ל רשות הטבע והגנים. צילום: דוברות רשות הטבע והגנים

Back to top button