חדשות הארץ

בית הדין לעבודה: הסייעת שמסרבת להיבדק לקורונה לא תשוב לביה"ס

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב, בהרכב בראשות השופטת מירב קליימן החליט הערב (רביעי) כי סייעת בכיתת החינוך המיוחד בבית הספר היסודי נוף צורים בכוכב יאיר-צור יגאל, לא תוכל לשוב לבית הספר, לאחר שסירבה להתחסן או להציג בדיקה שלילית לקורונה, עד להחלטה סופית בבקשה. בית הדין קבע כי שלאור העובדה כי נזכר בעמדות הצדדים כי מקודמים הליכי חקיקה שיסדירו את הדרישה לחסיון או בדיקה של עובדים כתנאי להגעתם למקומות העבודה ובשים לב לשאלות העקרוניות שהתעוררו יוכלו היועמ"ש לממשלה, מרכז השלטון המקומי והסתדרות המעו"ף, להגיש עמדותיהם עד לדיון שיתקיים ביום רביעי הבא, ה- 3 במרץ 2021.

ראש המועצה המקומית, יובל ארד, אמר בדיון כי "השנה האחרונה הייתה שנה לא רגילה, והטלטלה שעוברת על החברה הישראלית היא מהחמורות שידענו. לדבריו, לצד המשבר הייתה השנה הזו גם שעתם היפה של קראשי הרשויות בישראל שנדרשו לקבל החלטות יומיומיות בנושאים הנוגעים לחיי הפרט, במקומות שבהם הממשלה התמהמה. ראשי הרשויות היו הקו הראשון שרואה את צורכי הפרט – את הקשישים, העריריים, ניצולי השואה, הילדים ומשפחות עם צרכים מיוחדים, ואת אוכלוסיות הסיכון."

"במקרה שעומד לפנינו," אמר ארד, "מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים ששליחתם לבידוד במקרה של תחלואת הסייעת, אינה דומה לבידוד של אדם רגיל. חוסר היכולת לעיתים לתווך להם את משמעות הבידוד מעצימה את הפגיעה הרגשית והנפשית . בסופו של דבר, ראש רשות יונק את סמכויותיו מצו המועצות המקומיות האחריות שנקבעה על ידי המחוקק היא לבריאות הציבור, לכלל, והוא יצוא מהנחה שהפרט נכלל בתוך הכלל. צריך להסתכל על בריאות כלל הציבור. אני סבור שכשמים על כף המאזניים את הצורך לשמור על אותם תלמידים צעירים אנו נדרשים לאזן בין זכות היסוד של התלמידים לחיים וזו צריכה להיות מועדפת על זכותה של הסייעת לפרטיות זו היא הציפייה גם של הציבור מאתנו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד אלון אשר, היועץ המשפטי של המועצה, טען כי עמדת המשנה ליועהמ"ש לממשלה שהועברה לארגון "קו לעובד" ב- 18 בפברואר מכירה בכך "שלא ניתן לקבוע איסור גורף על מעסיקים בהקשרים אלו ובה בעת לא ניתן לקבוע דרישה קטגורית וכללית להתחסן בלא בחינה וביסוס של הצדקה ודרישה ובחינת מידתיות נדרשת, משמעות הסירוב וכיו"ב… במסגרת זו ומתוך הבנת התכלית החשובה של שמירה על בריאות הציבור וקדושת החיים… אף מקודמת על ידי משרד הבריאות בשיתוף עמנו חקיקה שתסדיר את הסמכות לדרוש התחסנות מעובדים מסוגים שונים בין היתר ממורים וצוותי הוראה."

עו"ד אשר טען כי הסייעת נהגה בחוסר תום לב בסירובה להציג אישור לבדיקת קורונה שלילית, בשעה שהציגה לאורך כל החודשים האחרונים הצהרת בריאות יומית טרם כניסתה לבית הספר היסודי ובמיוחד לאור טענתה בעל פה כאילו התחסנה, בשעה שלא הייתה מוכנה להציג אישור לכך. עוד טען עו"ד אשר כי בניגוד לנטען בבקשה ובדיון, הנחיית ראש המועצה כלל לא עסקה בדרישה לקבלת חיסון אלא בדרישה ממי שבחר שלא להתחסן להציג בדיקת קורונה שלילית אחת לשבוע. לדבריו, מדובר בדרישה מתונה המאזנת בין האינטרסים מחד של שמירה על בריאות הציבור ומאידך שמירה על זכותה של המבקשת לפרטיות.

Back to top button