חדשות הארץ

מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין נפגש עם מפקד חיל האוויר של פיקוד מרכז ארה"ב

בשבוע שעבר התקיים ביקור ראשון של מפקד AFCENT (חיל-האוויר של פיקוד המרכז בצבא ארה"ב) הנוכחי, גנרל גרגורי גיו, בישראל. מטרת הביקור הייתה להמשיך ולחזק את שיתוף הפעולה בין החילות. במהלך יומיים אינטנסיביים ביקר הגנרל בבסיסי החיל ואף טס יחד עם מפקד חיל-האוויר במטוס-קרב.

מפקד AFCENT (חיל-האוויר של פיקוד המרכז בצבא ארה"ב), גנרל שלושה כוכבים גרגורי גיו, הגיע לארץ לביקור בן יומיים בחיל-האוויר. הוא ביקר בבסיס תל-נוף ובבסיס נבטים, נפגש עם מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ואף טס איתו יחד במטוס ה"בז" (F-15) . בנוסף, הוא ושאר חברי המשלחת נחשפו ליכולותיו של מטוס ה"אדיר" (F-35I). חשיבות הביקור היא בראש ובראשונה היכרותו של מפקד AFCENT עם חיל-האוויר, עם אופן פעילותו ועם מפקדיו, על מנת להעמיק את שיתוף הפעולה ולייעל את מנגנוני העבודה המשותפת. גנרל גיו, בקר אוויר בהכשרתו, נכנס לתפקידו ביולי האחרון וזהו ביקורו הראשון בחיל-האוויר – מפאת השפעותיה של התפשטות מגפת הקורונה, עד כה נבצר ממנו להגיע. הביקור נעשה תחת נהלי ההתמודדות עם התפשטות הנגיף, וכלל הנוכחים הקפידו על ההנחיות

"מקרין עוצמה אזורית": למרות שהתרגום של ראשי התיבות AFCENT הוא "פיקוד מרכז", המשמעות מעט שונה ממקבילתה בצה"ל – מדובר בפיקוד האחראי על האזור הגאוגרפי של המזרח התיכון. נכון לעכשיו, מדינת ישראל אינה כלולה באזורים שתחת אחריותו של הפיקוד, אך עד סוף השנה, במסגרת שינוי אירגוני של הפיקודים בצבא ארה"ב, היא צפויה להיכלל עם יתר מדינות המזרח התיכון בשטח הפיקוד. הקשרים בין חיל-האוויר ל-AFCENT נבנים בהדרגה כחלק מתהליך ארוך, ועל כן הוא נעשה בתשומת לב רבה. איכות הביקור, האינטימיות של השיח והנושאים המורכבים שנידונו הדגימו את התהדקות היחסים בין שני הגורמים ואת האינטרסים המשותפים בהתקדמות שיתוף הפעולה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

משמעות היחסים של חיל-האוויר עם AFCENT אינה דבר מה שניתן להקל בו ראש – רס"ן א', רמ"ד אמריקה וקישור בענף תב"ל, מסביר: "מבחינה מבצעית, הקשר רלוונטי וקריטי – הפיקוד הוא חלק מהותי עבור היכולת שלנו לפעול בזירה. בנוסף, ישנה חשיבות גם ליכולת לבצע יחד איתם תרגילים, ללמוד מהם ולפתח איתם יכולות – החלפת הידע בין החילות, לדוגמה בנושא של תדלוק אווירי, יכולה לספק לחיל יכולות חדשות. בנוסף, כשאנו טסים בזירה ביחד עם השותפים, זה מקרין עוצמה אזורית". הזדמנויות לשיתוף פעולה הביקור החל עם נחיתת המשלחת בבסיס תל-נוף ביום רביעי בבוקר. ראשית, נפגשו גנרל גיו ומפקד חיל-האוויר לפגישת נימוסין והיכרות אישית. "אחת מהמטרות החשובות של הביקור היא חיזוק הקשר בין הבכירים", מסביר רס"ן א'. "ישנה חשיבות גדולה לקשר אישי בניהם, אשר יקל על העבודה בין שני הגופים בהמשך".

לאחר מכן המשיכו לטייסת 106 ("חוד החנית"), המפעילה את מטוסי ה"בז" (F-15). שני הבכירים טסו ביחד במטוס ה"בז", כאשר אלוף נורקין מטיס את המטוס וגנרל גיו נמצא יחד איתו, במושב האחורי. "זוהי הדרך הטובה ביותר להיחשף למדינת ישראל – כיצד המדינה נראית, מה גודלה ומהם האיומים עליה", מסביר רס"ן א'. "בטיסה הוא מכיר את המדינה ואת חיל-האוויר כאחד – את המטוסים המתקדמים, את הקישוריות ביניהם וכמובן גם מעמיק את החיבור בינו לבין מפקד החיל". למחרת הגיעה המשלחת לטייסת 116 ("אריות הדרום") שבבסיס נבטים, המפעילה את מטוסי ה"אדיר" (F-35I). שם הם נכחו בפאנל מבצעי בראשות מפקד חיל-האוויר ומפקד הבסיס, תא"ל עומר טישלר. הפאנל הציג את חיל-האוויר ואת פעילותו, בדגש על שיתופי פעולה מבצעיים. "הצגנו את הצפי שלנו קדימה – במה עוד נרצה להתפתח מבחינת שיתוף הפעולה בינינו, מה עשינו בשנה שחלפה ולמה אנו מצפים בשנה הקרובה", מציג רס"ן א'. "לדוגמה, בתרגיל ה'בלו פלאג' שנעשה יחד עם חיל-האוויר האמריקאי, היינו רוצים שיגיע מטוס F-35 אמריקאי, וזה משהו ששיתוף הפעולה בינינו יכול לייצר". בהמשך הציגו מפקד הבסיס ומפקד הטייסת את מערך ה"אדיר" ואת התשתיות המיוחדות שלו, שבעת הצורך יכולות לתת מענה גם למטוסי הF-35 האמריקאים.
 

Back to top button