חדשות הארץ

הערכת מצב: עיקר הזיהום שנותר בחופי ישראל – במשטחים סלעיים

מהערכת מצב שהתקיימה היום (שלישי) ברשות הטבע והגנים עולה כי עיקר הזיהום שנותר הוא במשטחים הסלעיים. בדגש על חופי הצפון. יחד עם זאת, ובמיוחד לאור פליטות זפת חדשות במהלך הימים האחרונים, נדרשת עדיין עבודה מאומצת ונרחבת לפינוי הזפת מהמשטחים החוליים בהם הזפת שנותרה היא בעיקר בגודל של גושים קטנים יחסית (גודל מטבע/פתיתים). הרשות ממשיכה לבחון אמצעים טכנולוגיים, מכניים וכימיים מתקדמים לפינוי הזפת מהמשטחים החוליים והסלעיים כך שיהיו יעילים ולא יסבו נזקים אחרים לסביבה החופית. במסגרת זאת נבחנו כבר מספר אמצעים מכניים במספר חופים לפינוי הזפת כאשר ככל שניסויים אלו יצליחו הדבר יתרחב לחופים נוספים.

מסיכום ביניים שערכה היום רשות הטבע ובגנים סביב מצב צבי הים שנפגעו מזיהום הזפת עולה כי במהלך הימים הראשונים של זיהום הזפת שפקד את חופי ישראל (לפני כשבוע וחצי) הגיעו 21 צבי ים פגועי זפת למרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. רק שישה מהם הגיעו למרכז להצלת צבי ים בעודם בחיים. האחרים נמצאו בחופים כשהם כבר מתים. ששת הצבים הגיעו למרכז הארצי להצלת צבי ים כשהם מכוסים לחלוטין בזפת לרבות בעיניים, נחיריים והפה. כמו כן מערכת העיכול שלהם התמלאה בזפת. הצבים שנפגעו ונותרו בחיים הם צעירים, בני חצי שנה עד שנה וחצי, 3 מהם צבי ים ירוקים ו-3 צבי חומים. ברשות הטבע והגנים מעריכים כי ללא העברה מהירה של צבי ים צעירים אלו לטיפול מהיר ומציל חיים במרכז הארצי להצלת צבי ים הם לא היו שורדים את הזיהום. עם הגעתם של צבי ים אלה למרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, צוות המטפלים המסור הסיר מהם את שכבות הזפת בעזרת שמן צמחי והעניק להם טיפול משקם ותומך. בתוך כך ניתנה להם הזנה מאולצת במיונז, שידוע ביכולותיו בזכות בסיסו השומני לדלל את הזפת בתוך הקיבה ולנקותה. בתוך כך המיונז תורם גם להזנת הצבים במרכיבי מזון חשובים להשתקמותם.
צבי הים צפויים להישאר להשגחה ושיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים בחודש-חודשיים הקרובים עד שיתחזקו ויוכלו בשאיפה לחזור לטבע הפתוח.

על פי ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, מספר הצבים שהגיעו למרכז סביב אירועי הזפת תוך פרק זמן קצר של יומיים שלושה הוא אינדיקציה כנראה לפגיעה משמעותית עוד יותר באוכלוסיית צבי הים בים התיכון שייתכן וגם נאמדת במאות, אם לא יותר, צבי ים פגועים ומתים בלב הים. בתוך כך רשות הטבע והגנים מעדכנת כי מאז תחילת פעילות ההתנדבות בחופים שבשמורות הטבע והגנים הלאומיים ועד היום, לקחו חלק בפעילות ההתנדבות שהפעילה רשות הטבע והגנים, למעלה מ-13 אלף מתנדבים מקרב חברות ויחידים. פעילות תחנות קליטת המתנדבים שפעלו עד היום תיפסק החל ממחר בשל מזג האוויר הגשום הצפוי בימים הקרובים ומשיקולי בטיחות. ביום ראשון תתבצע ברשות הטבע והגנים הערכת מצב חדשה לגבי מתכונת הפעלת המתנדבים וזו תפורסם בהתאם באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
Back to top button