חדשות הארץ

מחקר: איך מומלץ להתמודד עם כאבי ברכיים באופן יעיל?

דלקת מפרקית ניוונית – אוסטאוארטריטיס, מאופיינת בכאבים ובהגבלה תפקודית. שנים רבות היה מקובל שהכאבים בברכיים קשורים להרס המבני המתרחש בברך, הרס של סחוס, מינסקוס או עצם. זה הוביל לכך שהטיפול הרפואי כוון לשקם את המבנה הפגוע בעזרת טיפול ניתוחי כמו הוצאת מינסקוס או החלפת ברך.

צילום: דוברות אריאל

כיום ישנן הוכחות חדשות, שכאבי ברכיים ומוגבלות בהליכה ובתנועה לא קשורות לשינויים המבניים שרואים בהדמיות (צילומים). יש אנשים עם שינויים מבניים קשים בברך שלא סובלים כלל מכאבים ואילו אחרים עם שינויים מעטים במבנה הברך סובלים מאד מכאב מכאב *(1,2).

מחקרים מצביעים על כך שכאבים בברכיים קשורים לגורמים פסיכולוגיים כמו לחץ, בדידות, דיכאון, עייפות וחרדה. הם קשורים לאורח חיים כמו חוסר בשינה ובפעילות גופנית ובהשמנה. גורמים אלה מובילים לתהליכיים דלקתיים ורגישות ברקמות ואלה מובילים לנכות וכאבים.
הטיפול המומלץ לפי ההנחיות העולמיות הוא פעילות גופנית וירידה במשקל *(1,2).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדרכים להקלה על כאבי ברכיים:

– פעילות גופנית יומית, יש למצוא פעילות גופנית שאינה גורמת לכאבים כגון שחייה, התעמלות במים, אופני כושר – כך שאין עומס על הברך וניתן להפעיל אותה ללא כאב. בהמשך ניתן להוסיף הליכה, ריצה וכל ספורט שאתם אוהבים.

– שמירה על משקל תקין: נמצא כי עליה במשקל קשורה לעליה בכאבים.

– הקפדה על שעות שינה: מומלץ לישון 7-8 שעות בלילה.

– נמצא קשר בין לחץ נפשי לכאב: חשוב להיות מודעים לכך שהרבה מכאבי הברכיים נגרמים בשל לחץ ומתח נפשי.

– פעילות גופנית עשויה לחסוך ביקורי רופאים, תרופות וניתוחים.

ד"ר נועה בין עמי. צילום: דוברות אריאל

-ד"ר נועה בין עמי היא חוקרת ומרצה בכירה בפקולטה למדעי הבריאות, המחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל. בנוסף, היא זוכת בפרס הצטיינות למחקר הטוב ביותר ב 2017 של JOSPT

צילום: freepik

Back to top button