חדשות הארץ

"משרד הביטחון מנהל תקציב בתוך תקציב, התעלמות מוחלטת מחוקי ישראל"

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ראשון) לבג"ץ נגד ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, רה"מ, שר הביטחון, שר האוצר, המועצה לביטחון לאומי והיועמ"ש, בדרישה להוציא צו על תנאי, צו הצהרתי וצו ביניים כנגד מיחזור הלוואה שלקח משרד הביטחון מחברת סיטיבנק האמריקאית לשנים 2027-2031 לטובת רכש. זאת, לאחר שמשרד הביטחון החליט על דעת עצמו וללא כל הסמכה בדין להשתמש בכסף שיועד להחזר ההלוואה לרכש בטחוני אחר. יצוין כי משמעות דחיית החזר ההלוואה היא למעשה מעקף של מגבלות תקציב משרד הביטחון על ידי התקשרות בלתי חוקית עם תאגיד בנקאי פרטי, דבר המאפשר למשרד הביטחון להשתמש בכספי ההלוואה להגדלת הוצאותיו התקציביות ללא אישור ממשלתי, והכל תוך השתת עלויות ההלוואה על הציבור.

בנוסף, התייחסה התנועה לאיכות השלטון לסטייתו של היועמ"ש מכללי המינהל התקין בכך שלא נתן חוות דעת משפטית לפני מועד הדיון בקבינט ולא הכריע לגבי חוקיות עסקת הלוואה זו. התנועה סבורה כי לא די שהיועמ"ש אסר על הלוואות עתידיות חורגות, אלא עליו להכריע גם לגבי ההלוואה הנוכחית – ולא ברור מדוע טרם עשה זאת. התנועה לאיכות השלטון מגנה מהלך זה של משרד הביטחון – מהלך בלתי חוקי, חורג מסמכות, בלתי סביר ולא מידתי באופן קיצוני, ואף את העובדה שמשרד הביטחון ידע והסתיר במשך שנתיים את העובדה שאין בכוונתו להחזיר את ההלוואה. התנועה מדגישה כי העתירה אינה נגד הרכש הביטחוני כשלעצמו אלא נגד דריסת דיני התקציב על ידי משרד הביטחון, באופן שמעמיד את יציבותה הכלכלית של ישראל בסכנה ועוד בתקופה כלכלית מאתגרת בה החוב הלאומי גבוה באופן חריג ממילא. בנוסף, ציינה התנועה כי קיימים מקורות תקציבים חלופיים למימון הרכש, כפי שעולה מחוות הדעת של משרד האוצר.

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד אריאל ברזילי אמר: "מדובר בלא פחות מ-800,000,000 שקלים שמצטרפים לעלות העסקה, אך ורק בעלות הריבית בלבד – כלומר, ניפוח של עלות העסקה לציבור שאין בתמורתה דבר וחצי-דבר. סכומים שיכולים היו להיות מופנים לרכש נוסף (של משרד הביטחון או כל משרד אחר) – מגיעים לכיסו של תאגיד בנקאי פרטי אמריקאי בתקופה מאתגרת כלכלית. משרד הביטחון בעצם מנהל "תקציב בתוך תקציב", תוך התעלמות מוחלטת מחוקי מדינת ישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
Back to top button