משפטי/פלילי

העתירות בבג"ץ נגד מניעת כניסת ישראלים לארץ: "פגיעה של ממש באתוס הישראלי"

בג"ץ מקיים היום (חמישי) דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון על פתיחת השמיים לאזרחים ישראלים.

נשיאת העליון השופטת אסתר חיות נזפה בנציג המדינה עו״ד יונתן ברמן: ״לא עשיתם את הבדיקה הבסיסית להבין כמה ישראלים תקועים בחו״ל״.

השופט ניל הנדל אמר: ״האם נתתם את הדעת שלתקופה מוגבלת לקראת הבחירות – ניתן יהיה להגדיל את המכסה של הישראלים המעוניינים לשוב ארצה?״. עו״ד ברמן השיב כי המכסה גדלה אך לאחרונה והדבר נעשה בהדרגה. עוד הודה עו״ד ברמן כי המכסה לא מתחשבת או עושה הבחנה בין אזרחי המדינה ובין מי שאינם אזרחים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנשיאה חיות הקשתה עליו: ״כיצד המספר נקבע? זה נראה שרירותי״. בנוסף שאלה: ״למה המתחסנים נספרים במכסה?״. בתשובה לכך ענה עו״ד ברמן כי הסיכון האפידמיולוגי של מתחסנים הוא אמנם מופחת אך עדיין קיים.

השופט יצחק עמית הקשה על נציג המדינה בדיון: ״איזו התראה נתנה המדינה לאזרחיה לפני שהיא טרקה בפניהם את הדלת?. ״ירדנו מ-100 לאפס בבת אחת. הגענו עד הלום לשאלות טכניות כאלו ואחרות אבל מפה זה התחיל, זו השאלה המרכזית״.

השופט יצחק עמית נזף: ״המדינה ששולחת מטוס לנפאל כדי לחלץ ישראלים הודיעה לאזרחיה יום אחד שהם לא יכולים להיכנס ארצה. זו לא רק פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו אלא פגיעה של ממש באתוס הישראלי״.

ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד תומר נאור, אמר בדיון: ״כשנפגעת זכות חוקתית כ״כ משמעותית, על המדינה להתאמץ יותר למצוא חלופות. בנוסף, התקנות שהמדינה העבירה ייצרו כשל שוק שהמועצה לצרכנות הזהירה לגביו מפני פגיעה חמורה בלקוחות.

ביחס לדברי השופט עמית, אמר עו״ד נאור כי ״למרבה הצער התרגלנו לדרך בה מתקבלות כאן החלטות בין לילה ובדקה ה-90. גם לדרך קבלת ההחלטות יש חשיבות רבה״.

הנשיאה אסתר חיות הוסיפה וציינה כי העובדה המבורכת של אחוז המתחסנים הגבוה במדינת ישראל צריכה לעורר חשיבה על דרכים להפחית את הפגיעה הקשה בזכויות אזרח שיצר משבר הקורונה.

בית המשפט העליון. צילום: לע"מ

Back to top button