פוליטי / מדיני

שידור חי מבית הנשיא: מי המועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה?

נציגי המפלגות יגיעו במהלך היום (שני) לבית הנשיא לשם קיום ההתייעצויות לקראת ההחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר עם פתיחת ההתייעצויות: "משנסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, אנחנו פותחים כעת את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד או אחת מחברי הכנסת הנבחרים. תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה נקבע בחוק יסוד: הממשלה. וכך קובע סעיף 7 לחוק ואני מצטט: "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך".

עוד אמר: "עד כאן לשון החוק. מטרתו של התהליך הקבוע בחוק היסוד היא להביא להרכבת ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה שנבחרה על ידי הציבור. ולפיכך, וכפי שאמרתי בעבר, ואני שב ואומר כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה. במהלך היום הזה, נבחרי הציבור יעלו אל בית הנשיא, הוא בית העם, וישמיעו את קולו, את קולכם. גם בסבב ההתייעצויות הזה, כפי שהיה בסבבי ההתייעצות הקודמים, מאז נכנסתי לתפקידי, תהליך ההתייעצות יהיה שקוף וגלוי לציבור, מתוך רצון ומחויבות, לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

משלחת הליכוד לבית הנשיא בהשתתפות השרים צחי הנגבי, אופיר אקוניס, אמיר אוחנה ומנהלת סיעת הליכוד, ועליזה בראשי, העבירה כעת לנשיא המדינה את המלצת הליכוד להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הנשיא ריבלין שאל את נציגי הליכוד: "מה אענה למי שיגידו שיותר הצביעו נגד נתניהו? ייתכן שיהיו שיקולים נוספים, ערכיים, בהטלת המנדט. האם יש מועמד אחר שתרצו להמליץ עליו?."

השר אקוניס השיב שלא , והשר אוחנה אמר כי הוא הגיע לדיון במשפטו של ראש הממשלה כדי "לעמוד לצד האמת והצדק". הנשיא השיב שאין הוא מקבל את עמדתו. כמו כן, נציגי הליכוד אמרו כי "הטלת הרכבת הממשלה על יו"ר מפלגה עם מספר מנדטים חד ספרתי – רעיון בלתי דמוקרטי".

צילום: מארק ניימן / לע"מ

לאחר מכן, נציגי מפלגת 'יש עתיד' הגיעו למשכן הנשיא והמליצו על יו"ר התנועה יאיר לפיד: "ידע לקבל החלטות נכונות כדי להימנע מבחירות נוספות", אמרו. הנשיא ריבלין השיב להם כי הוא "לא רואה דרך שבה אפשר להקים ממשלה." משלחת יש עתיד לבית הנשיא כללה את ח"כ אורנה ברביבאי, ח"כ מאיר כהן וח"כ קארין אלהרר.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

שלושת נציגי מפלגת חד"ש ברשימה המשותפת הודיעו כי לא ימליצו על אף אחד מהמועמדים להרכבת הממשלה. חד"ש מרכיבה שלושה מתוך ששת חברי הרשימה המשותפת.

נציגי ש"ס שהגיעו להתייעצויות הודיעו כי המפלגה תתמוך רק בראש הממשלה נתניהו לתפקיד- ולא במועמד אחר. משלחת ש"ס לבית הנשיא כללה את יואב בן צור, ח"כ יעקב מרגי וח"כ מיכאל מלכיאלי.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

נציגי כחול לבן אמרו לנשיא כי "אם לפיד יגיע לסיכומים עם מועמד בעל סיכויים גבוהים יותר להקמת ממשלה- נתמוך בו." משלחת כחול לבן לבית הנשיא כללה את השר חילי טרופר, השרה אורית פרקש הכהן וח"כ יעל רון.

מנגד אמר להם הנשיא כי הוא "לא רואה מצב שבו אנחנו מגיעים מעשית להרכבת ממשלה. הציבור חרד מבחירות חמישיות."

צילום: מארק ניימן / לע"מ

מפלגת 'ימינה' המליצה על נפתלי בנט לראשות הממשלה בפני הנשיא ריבלין.משלחת ימינה לבית הנשיא כללה את ח"כ איילת שקד וח"כ מתן כהנא.הנשיא ריבלין אמר כי הוא "ישקול להעביר את המנדט לכנסת אם המועמד הראשון ייכשל".

צילום: מארק ניימן / לע"מ

מפלגת יהדות התורה המליצה בפני הנשיא ריבלין על ראש הממשלה נתניהו כמועמד המועדף להרכבת הממשלה. משלחת יהדות התורה לבית הנשיא כללה את יו"ר הסיעה ח"כ משה גפני, השר יעקב ליצמן, ח"כ אורי מקלב ווסגן השר מאיר פרוש.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

מפלגת העבודה המליצה בפני הנשיא ריבלין על יאיר לפיד להרכבת הממשלה הבאה. "עומד בראש המפלגה הגדולה בגוש- יש לו כפול ממספר המנדטים שיש לאחרים", אמרו. משלחת העבודה לבית הנשיא כללה את עמר בר לב, אמילי מואטי וגלעד קריב.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן, אמר לנשיא ריבלין כי הוא ומפלגתו ממליצים על יאיר לפיד כמועמד להרכבת הממשלה. "אם יהיה מועמד עם סיכויים טובים יותר להרכבת הממשלה – לא נפסול אף אחד", הוסיף. משלחת ישראל ביתנו לבית הנשיא כללה את ח"כ אביגדור ליברמן, ח"כ עודד פורר ומנכ"לית המפלגה אינה זילברגרץ.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

מפלגת 'הציונות הדתית' המליצה בפני הנשיא ריבלין על רה"מ נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה הבאה. משלחת הציונות הדתית לבית הנשיא כללה את איתמר בן-גביר, מיכל וולדינגר ושמחה רוטמן.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

בכך נכון לעכשיו נתניהו עומד על 52 ממליצים, לפיד על 39 ממליצים ובנט על 7 ממליצים.

Back to top button