חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: חשוב תמיד לעלות את לפיד הזיכרון שלא כבה

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, "לכל איש יש שם", נערך הבוקר (חמישי) בטרקלין שאגל בכנסת בסימן "עד היהודי האחרון – שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית". זו השנה ה- 32 להיווסדו של הטקס 'לכל איש יש שם' ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, ובו מעמד קריאת שמות קורבנות השואה ברבים והדלקת נרות זיכרון ע"י ניצולי שואה בבמת הטקס.

הטקס נפתח בהדלקת 6 נרות זיכרון, את הנרות הדליקו ניצול השואה משה קפטן, ניצולת השואה חנה גרוסמן, דור שני לניצולי שואה יאיר בן משה מלווה בבתו ח"כ יעל רון בן משה, דור שני לניצולי שואה יעל אורבך מלווה בבנה ח"כ ניר אורבך, ניצולת השואה ג'רמן ג'ורנו מלווה בנכדתה ח"כ אמילי מואטי, דור שני לניצולי שואה גלינה קושניר מלווה בבנה ח"כ אלכס קושניר.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הקריא בטקס את פרק פ"ג מספר תהלים. את ה'קדיש' אמר ח"כ יעקב מרגי, ותפילת "א-ל מלא רחמים" נישאה מפי החזן הראשי לצה"ל סא"ל שי אברמסון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בטקס קראו משמות נספי השואה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, יו"ר הכנסת יריב לוין, שרים וחברי כנסת, ראש העיר ירושלים משה ליאון, ומ"מ יו"ר הנהלת "יד ושם" רונן פלוט.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין הזכיר בטקס את משפחתו של שלמה צוויפלר ז"ל מהעיר בוצ'אץ' שבפולין, שבגיל 11 זחל לאורך מנהרה, יצא אל מחוץ לגדר המחנה ורץ אל היער, אל הלא נודע, "בחושיו החדים ולמרות גילו הצעיר הבין שעליו להתחזות לנוצרי כדי להציל את חייו. הוא השיג עבודה כרועה צאן וכך שרד את זוועות הנאצים. לאחר המלחמה הוא חיפש את בני משפחתו, אך לשווא. איש מהם לא שרד".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין הזכיר בטקס את בני משפחתה של רעייתו נחמה ז"ל, שנספו בשואה. הנשיא ציין כי לטקס זה נהג לבוא תמיד עם רעייתו משום החשיבות הרבה שרחשו לו, וסיפר כי מאז השנה האחרונה לחייה, כאשר מצבה הבריאותי לא אפשר לה להגיע, נוהג הוא לקרוא בשמה את שמותיהם של בני משפחתה שנספו בשואה. "יש דברים שהם בקודש הקודשים שלנו כעם, וחשוב תמיד לעלות את לפיד הזיכרון שלא כבה", אמר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "הרצון להנציח את מתינו קבוע עמוק בטבע האנושי וטקס זה מבטא אותו ביתר שאת, ומקבל משנה תוקף לעמנו שאיבדנו מיליונים. חמי, שמואל בן ארצי, חמק מן השואה אך נטל השואה לא עזב אותו לרגע. חמי לא הסכים לחזור ולבקר לעולם במקום הולדתו. הוא ציווה עלינו בצוואתו שהשמות של משפחתו יהיו חקוקים על קברו ואכן הם עוטרים את קברו".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הקריאה את שם סבתה על שמה היא קרויה ונספתה בשואה, ושמות נוספים ממשפחות הוריה שנספו באושוויץ.

הזמר קובי אפללו ביצע את שירו "שמע" והשחקנית אביב בוכלר הקריאה את עדותה המרגשת של ניצולת השואה כריסי אלקוצר. הטקס נחתם בשירת ההמנון הלאומי, "התקווה", כאשר על הבמה ניצבו יו"ר הכנסת ולצדו הגב' כריסי אלקוצר ובני משפחתה.
קודם לטקס, הדליקו ראשי המדינה והאורחים נרות זיכרון, בכניסה למשכן הכנסת, שעל גבם נכתבו שמות נספי שואה. את הנרות הכינה עמותת "שם ונר", המקדמת מסורת של הדלקת נר זיכרון אישי ביום השואה.

Back to top button