הפקק בתעלת סואץ: "מי שלא ביטח את עצמו עלול לאבד מיליונים"
לפני מספר ימים הכריזו בעלי האוניה Ever Green אשר נתקעה בתעלת סואץ, וגרמה לפקק תנועה ימי חסר תקדים – על נוהל ימי חריף הנקרא 'אבריה כללית'.
לדברי עוה"ד אליס אברמוביץ- המתמחה בדין הימי- " 'אבריה כללית', "היזק משותף" בעברית, הנו כלל ימי עתיק יומין, המוכר כבר למעלה מ- 3,000 שנים, העוסק במצב שבו יש כורח להקריב מטען באמצעות השלכתו לים לנוכח מצוקה שאליה נקלעה האוניה, כאשר על הכף מונחים חיי אנשי הצוות, האוניה, הדלק, הציוד ושאר המטען. במסגרת זו, נדרשים בעלי המטענים שבאוניה לשפות את מי שניזוק מהקרבת רכושו, או בגין הוצאות לא רגילות שהוטלו עליו – כתוצאה מסכנה כללית לביטחונם המשותף של האוניה, המטען ודמי ההובלה."
לדברי עו"ד אברמוביץ, הכרזה שכזו נעשית על פי רוב על ידי בעלי האוניה, וחוקיות המהלך מותנית במספר תנאים. בעלי האוניה הם גם אלה שגובים את העלויות מבעלי המטענים שלא ניזוקו – וזאת באמצעות הימנעות משחרור המטענים עד לקבלת מלוא התשלום הנדרש. מפרשיות טריות מהשנים האחרונות סביב הפעלת הכלל העתיק, נאלצו בעלי מטענים לשלם עשרות אחוזים משווי מטענם על מנת לשחררו, ולעיתים אף למעלה מ-50% מערכו. בעלויות אלה, מסבירה עו"ד אברמוביץ, נושאות על פי רוב חברות הביטוח הימי. מי שלא ביטח את מטענו, עלול למצוא עצמו מחויב לשפות את המוביל הימי בסכומי כסף משמעותיים כתנאי לשחרור מטענו.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
עו"ד אברמוביץ הוסיפה כי "היות ו-Ever Green היא ספינת ענק – ייתכן מאד שעלות מטענה נאמדת במיליארדי דולרים."
בפסק דין בעניין משנת 1991, סיכם בית המשפט בבריטניה את הנסיבות בהן מתקיים היזק משותף, וביניהן: סכנה קרובה וממשית המאיימת יותר מסכנת ים רגילה; החלטה מושכלת של רב החובל, העומד בפני שתי ברירות: אבדן כליל מול אבדה קלה יותר; מטרת הפעולה חייבת לתרום לבטיחות המשותפת של כל האינטרסים המצויים בסכנה, ולא, למשל, לטובת המטען בלבד או לטובת שלמות האוניה בלבד; ההקרבה או ההוצאה צריכות להיות בלתי רגילות, ובסיום ההקרבה – הספינה חייבת להינצל. בנוסף, הפעולה תוכר כ'איבריה כללית' אך ורק אם יוכח כי פעולתו של רב החובל הייתה נכונה וסבירה.
לדברי עוה"ד אברמוביץ, "ספק רב אם בעניין Ever Green מתקיימים כל התנאים הללו. לדבריה, לא נראה כי צוות הספינה היה נתון בסכנת חיים; כמו כן, לא ברור אם פעולת הקברניט הייתה סבירה, ועל כך נערכת לבטח חקירה ימית ברגעים אלה ממש. פרשת Ever Green עתידה להשית עלויות כבדות על חברות הביטוח הימי, ועתידה לככב, ככל הנראה לאורך שנים – בבתי המשפט למשפט ימי."
שאלה: האם קיימות דוגמאות מאסונות ימיים שאירעו בעשור האחרון, ששם נעשה שימוש בנוהל הזה?
עו"ד אליס אברמוביץ: "כן. זה כלל ותיק ויש המון דוגמאות. ב- 3 בינואר 2019, שריפה שפרצה על סיפון האנייה Yantian Express של חברת הספנות Hapag-Lloyd כילתה 198 מכולות, והוכרזה אבריה כללית, שהביאה להנצלת למעלה מ- 3,000 מכולות נוספות."
שאלה: מה עלולות להיות העלויות במקרה של תעלת סואץ על המשלח היחיד?
עו"ד אברמוביץ: "אני עדיין לא יודעת מה היו עלויות ההנצלה במקרה של EVER GREEN (זה לא פורסם עדיין). אבל רק בשביל קנה מידה: עלויות ההנצלה של אוניית מארסק הונאם בשריפה ב-2018, נאמדה ב- 42.5% מערך המטען ועוד 11.5% פיקדון, כך שבעל מטען עם מטען בשווי 100,000$ נאלץ לשלם 54,000$ כדי לשחרר את מטענו."
עו"ד אליס אברמוביץ עוסקת בתביעות ייצוגיות, דיני מכס, דיני הובלה ימית ואווירית, ומחלוקות מתחום הקניין הרוחני בהקשר של יבוא מקביל.