חדשות הארץ

הנשיא ריבלין לבכירים דרוזים: "הברית בינינו היא בין שותפים – ברית חיים"

לרגל חג נבי שועייב של העדה הדרוזית ביקר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, היום (שני) בביתו של המנהיג הרוחני של העדה, השייח' מואפק טריף שבג'וליס, שם התקבל על ידי נכבדי העדה ביניהם: ראש מועצת דלית אל כרמל רפיק חלבי, ראש מועצת עוספיא בהיג' מנצור ומנכ"ל המרכז למורשת הדרוזים מחמוד שנאן.

הנשיא פתח את דבריו באיחולי חג שמח ואמר: "כמה אני שמח להיות כאן, ולציין את חג נבי שועיב, זִיאַרַת אַ-נִָּבּי שׁוּעֵיבּ עַלֵייְהִי א-סַּלַאם, ביחד. למרבה הצער, אמנם עדין לא ניתן לציין את החג בהיקפים ובסדרי הגודל הרצויים, אבל עצם היכולת שלנו להיפגש כאן היום ולשבת, שבת אחים גם יחד, היא יקרה וחשובה לי מאוד. בהזדמנות זו, אני מבקש להודות לך, השייח' מואפק טריף, פעם נוספת, על האומץ, שיקול הדעת והאחריות שהובילו אותך להחליט על ביטול אירועי החג בשנה שעברה, על אף הקושי הגדול הכרוך בכך. המנהיגות האחראית שהפגנת, היא דוגמא ומופת לכל שאר המנהיגים הרוחניים בארצנו ואין לי ספק שהמדיניות הבלתי מתפשרת שלך בנושא הובילה לכך שחיים רבים ניצלו."

ביקור נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בג'וליס לרגל החג הדרוזי נבי שועייב. צילום: קובי גדעון/ לע"מ

הנשיא התייחס לסיכום כהונתו, הקרובה לסיומה ואמר: "בעוד שבועות ספורים אסיים את כהונתי כנשיא מדינת ישראל. בשבע השנים החולפות, אחד הנושאים שהעסיקו אותי והיו קרובים ללבי, היה טיפוח תפיסת השותפות בין הקבוצות והשבטים שמרכיבים את החברה הישראלית. יהודים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים, דתיים יותר או פחות, מימין או משמאל, כולנו בני אותו העם. לא נגזר עלינו לחיות יחד על הארץ הזאת, כי אם נועדנו לחיות כאן יחד, להגן על גבולותיה של מדינת ישראל, לבנות ולפתח אותה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"יקירי, תקופה ארוכה נהוג היה לכנות את הקשרים ביננו, כ"ברית דמים", ביטוי שמצמצם את הקשרים העמוקים ביננו לאחוות לוחמים. ואולם בשבע השנים האחרונות הקפדתי לחדד – במילים ובמעשים – שהברית ביננו היא ברית המתקיימת בין בני אותו העם, בין שותפים שווים בפרויקט בניינה של החברה הישראלית, או במילים אחרות – ברית חיים," הוסיף הנשיא ואמר: "המורשת הזאת היא מורשת של חיים, חיים המושתתים על שותפות ועל שוויון. חיים שמבוססים על אהבה למדינת ישראל, ולחברה הישראלית, חיים שאף חוק לא יוכל לטשטש או למחוק."

ביקור נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בג'וליס לרגל החג הדרוזי נבי שועייב. צילום: קובי גדעון/ לע"מ

הנשיא הודה למארחים על קבלת הפנים המיוחדת והדגיש: "יש לנו עוד דרך לעשות בבניין החיים שלנו יחד. אבל כשאני מתבונן בצעירים היום, אני רואה את כברת הדרך שעשינו. אני רואה אותם, צעירים מבריקים ומצליחים, פורצים דרך באקדמיה, במגזר הציבורי, בפוליטיקה, בהיי טק, במגזר העסקי, ביזמות, ובכל תחומי החיים. נשות 'מיזם לוטוס', שאפגוש כאן בקרוב, הן עוד דוגמא מופלאה לתנופת הקידום והרתימה של כל בנות ובני העדה. המחויבות שלי אליכם, בני ובנות העדה הדרוזים, אחי ואחיותיי, המחויבות שלי לבניין המשותף שלנו, איננה מסתיימת כשאעזוב את תפקידי כנשיא. תמיד אהיה שותף, ככל יכולתי, שכן רק כך, נצליח לבנות כאן, עתיד משותף, תקווה ישראלית."

מדברי השייח' מואפק טריף: "תמיד היית לנו אוזן קשבת, פתחת את שערי ליבך ואת שערי הבית לבני העדה וראשיה, נרתמת ועזרת לכל מכאובי העדה גם כאלה שאינם באחריותך. זכורות לי פעם אחר פעם פגישותיך עם ראשי הרשויות בנושאים מוניציפליים ותקציבים. ייעצת להם והפצרת במשרדי הממשלה השונים לקדם את היישובים הדרוזים. גם כאשר בני העדה במדינות שכנות נקלעו לצרה מצאת את הדרך כיצד לעזור מול מנהיגי העולם ומול הממשלה כאן. כל אזרחי המדינה ללא הבדל דת, גזע ומין ראו בך כתובת והפכת את בית הנשיא לבית של כל אזרחי מדינת ישראל באשר הם.

עוד אמר השייח': "כשפתחת את ביתך ולבך, משרדי ממשלה רבים נותרו אטומים לסוגיות הנוגעות לבני ויישובי העדה הדרוזית ונפקד מסעיפיו הוראות שוויון ואזרחות שווה לבני העדה. אינני מצליח להבין עד היום מדוע ממשלות ישראל השונות לא עושות את המובן מאליו עם בן הברית היחידי של העם היהודי בארץ ובעולם. העדה הדרוזית צריכה להיות המראה של המדינה בפני אומות העולם ולהיות דוגמא ומודל לאחרים. בשם כל בני העדה אני רוצה להודות לך על עשרות שנים של שיתוף פעולה, העדה הדרוזית גאה בידידות שלך, מאחלת לך אריכות ימים, המשך עשייה ציבורית. בטוחני כי תמצא את הדרך לסייע לעדה ולכלל החברה בישראל בזכות האישיות המיוחדת, הלב הרחב והאמונה בדרך."

ביקור נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בג'וליס לרגל החג הדרוזי נבי שועייב. צילום: קובי גדעון/ לע"מ

לאחר מכן, נפגש הנשיא עם "נשות לוטוס". "לוטוס" היא עמותה הממוקמת בדלית אל כרמל ועוסקת בהשמה של נשים דרוזיות מסורתיות ודתיות בתחומי ההיי-טק ובכך מאפשרת תעסוקה איכותית לכ-400 נשים.

העמותה, בשיתוף קרן פורטלנד ובתמיכת משרד העבודה והרווחה, יזמה תהליך הכשרה של כשנה אליו ממוינות נשים בעלות פוטנציאל להצליח בתפקידי הייטק, כאשר ההכשרה והעסקה שלהן מתקיימת ב"מיקרו האב" מקומי בדלית אל כרמל.

המרכז הוא הראשון בארץ שעושה השמה מרחוק לנשים דרוזיות ומסורתיות בהיי-טק ונותן להן מעטפת שמחזקת את המיומנויות ומאפשרת להן לעבוד בסביבת הכפר בשכר גבוה. חרף אתגרי הקורונה, העמותה המשיכה לפעול כרגיל ללא פיטורין או יציאה לחל״ת של הנשים העובדות דרכה וחלק מהן אף מצאו עצמן מפרנסות יחידות בתקופה זו.

ביקור נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בג'וליס לרגל החג הדרוזי נבי שועייב. צילום: קובי גדעון/ לע"מ

במפגש השתתפה מנכ"לית לוטוס מסייא חלבי אלשייך, והנשיא שמע את סיפוריהן של שלוש נשים הודא חלבי-מנסור בוגרת מחזור א' של העמותה העובדת באמדוקס כיום, שרה סלאמה רבאח חניכה בהכשרת המיזם ויארה אבו רוכן, בוגרת מחזור ב' העובדת בחברת הייטק בתפקיד אחראית מוצר.

הנשים סיפרו בגאווה שלראשונה הן מספרות על פתרון ולא על בעיה ואמרו: "בזכות העמותה אנחנו יכולות להיות גם נשים דתיות, אמהות ובעלות משפחה וגם לממש את עצמנו והיכולות שלנו, כולנו הצטיינו בבתי הספר ובלימודים ורצינו להמשיך בדרך הזו, אבל בלי לאבד את הזהות הדתית שלנו, בה אנחנו גאות."

הנשיא שמע את סיפור העמותה בקשב רב ושיבח את הנשים המובילות אותה: "אין לי ספק שאתן פורצות דרך", אמר הנשיא והוסיף: "בשבע השנים האחרונות בבית הנשיא ראשת הסגל היא אישה חרדית. המקיימת 613 מצוות. יש לה 12 ילדים והיא נשואה לאחד ממנהיגי הציבור החרדי יצחק רביץ. היא ראשת הסגל כמובן מאליו לכולם. היא דוגמה לכך שאין בעיה לשמור על זהות ודת וכל מה שבן אדם רוצה וחפץ לשמור עליו לצד תעסוקה ואני בטוח שזו רק ההתחלה ומאחל לכן הצלחה ובטוח שכך יהיה."

Back to top button