צרכנות

מה זה QA ומה צריך ללמוד על מנת לעבוד בתחום

עם העלייה במשרות הטכנולוגיות, יותר ויותר אנשים מעוניינים להפוך להיות בודקי QA. אבל לפני שאתם עושים את הצעד הראשון בדרך לקריירה כזאת, כדאי לכם לעשות קצת מחקר על מה בדיוק עושה בודק תוכנות. בגדול – בודק תוכנה טוב הוא סקרן ותמיד רוצה לדעת איך עובדת טכנולוגיה, הוא נהיה להתעמק בפרטים הקטנים והוא פותר בעיות באופן טבעי. אז אם אתם אוהבים טכנולוגיה, נהנים לפתור בעיות, בעלי כישורי תקשורת חזקים ולא מפחדים לבקר עבודתם של אנשים אחרים – יש סיכוי טוב שהמקצוע הזה בשבילכם 😊 כל מה שאתם צריכים לדעת על QA, מתחילים!

 

מה זה QA?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

QA זו למעשה בדיקת תוכנה, באמצעות מערכת בדיקות דקדקניות ניתן להבטיח ללקוח שהתוכנה באיכות גבוהה ונקייה משגיאות, באים ותקלות. בודקי QA חולמים לשחרר תוכנה נקייה לחלוטין מבאגים והמטרה שלהם היא לשחרר את המוצר האיכותי ביותר שיש. כל חברות ההייטק כיום, החל מענקיות הטכנולוגיה ועד לחברות סטארט אפ קטנות, משתמשות באיש QA.

כיום ניתן לעשות הסבה להייטק עם לימוד תעודה מקצועיים ולפתח קריירה בבדיקות תוכנה עם מסלול הכשרה ממוקד ומקצועי לבדיקות תוכנה ופיתוח אוטומציה כולל למידה של בדיקות ידניות, מערכת ההפעלה לינוקס, כלי פיתוח אוטומציה, בסיסי נתונים ועוד.

 

מה עושה בודק תוכנה?

לבודקי תוכנה עשויים להיות תפקידים שונים בהתאם לפרויקט שיש לבדוק אותו. הדבר הראשון שיש לבחור הוא סוג הבדיקה: ידני או אוטומטי. מומחי QA מעורבים ומתקשרים לאורך כל התהליך עם מפתחים וצוותים אחרים כדי להבטיח שהדרישות ברורות לפני שמתחילים בתהליך הבדיקה. ישנם סוגים שונים של בדיקות ובודק תוכנות מוסמך ידע לבצע את כולם:

• פונקציונאליות
• טעינה
• אבטחה
• שימוש
• ביצועים
• ועוד.

המטרה היא כמובן להגדיל את ביצועי התוכנה או האפליקציה ולגרום להם לעבוד כמו שצריך, ללא באגים או שגיאות, מה שמביא את המוצר הסופי לרמה הגבוהה ביותר.
אפשר לומר שבודק QA "שובר דברים", או מקלקל אותם ומאתגר את המפתח של התוכנה, הם עושים את זה בכוונה – כדי שהלקוח לא ישבור אותם בעצמו, יותר נכון – שלא יהיה ניתן לשבור אותם בפועל.

בודק QA לא שובר דברים בפזיזות, בדיקת אבטחת איכות היא תהליך מתודי הדורש תכנון, ביצוע זהיר ותיעוד.

בודקי QA ממלאים חלק חשוב בפיתוח המוצר – הם מבטיחים כי המוצר הסופי עומד בדרישות שקבע הלקוח, ומצמצמים את מספר השגיאות והבאגים בתוכנה. בודקי QA הם הראשונים שנתקלים בכל דבר שעשוי לפגוע בחוויית המשתמש. לאחר בדיקת התוכנה, בודק התוכנה יתעד את כל הבעיות שהיו וישלח את הדו"ח למפתחים אשר מעדכנים את התוכנה. מחזור פיתוח ובדיקה זה נמשך עד שבודק הQA מרוצה מהתוצר הסופי ונותן לו את חותמת האישור. ברגע שבודק QA יחתום על מוצר, יהיה ניתן לשחרר אותו לשוק.

בודק QA מתמקד בפרטים הקטנים, נולד בשביל לפתור בעיות ואוהב למקסם את היעילות כדי לשמור על איכות גבוהה לאורך כל מחזור פיתוח התוכנה. זה לא מספיק לבדוק ולשבור את התוכנה בתהליך (אם כי בשביל בודק QA זה תמיד מספק כשמשהו נשבר – יש מה לתקן), בודק QA רוצה גם לייעל את התהליך של הבדיקה והפיתוח של התוכנה. לשם כך הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם חברים אחרים בצוות אבטחת האיכות. בקיצור, בודקי QA עוסקים הן בפתרון בעיות והן במניעת בעיות.

 

מה צריך לדעת על מנת לעבוד בתחום?

נתחיל בשפות התכנות וכלים טכנולוגים שכדאי להכיר, לפחות ברמה של מתחילים. אל תתנו לרשימה הארוכה להפחיד אתכם, לעיתים קרובות התכונות האישיות שלכם חשובות יותר כשאתם נכנסים לתחום, יחד עם זאת – יש כמה דברים שכל בודק QA צריך לדעת.

בראש ובראשונה, עליך להכיר כמה שפות תכנות ולהיות מוכנים ללמוד שפות נוספות. רוב הקורסים בתחום QA ילמדו אותכם על C, C #, Go, HTML, Java, JavaScript, Python, Ruby ו- Unix.
כלים נוספים שתלמדו ויאפשרו לכם לבצע בדיקות אוטומטיות, ביניהם: Appium (לבדיקת פלטפורמות סלולריות), Bitbucket, GitLab, Jenkins, JUnit, Qmetry, Robot Framework ו- Selenium.

 

בדיקות ידניות מול פיתוח אוטומציה

כאמור יש מגוון ענק של סוגי בדיקות שבודק QA מבצע, החשובות בניהן הן בדיקות אוטומציה (Automated Testing) ובדיקות ידניות (Manual Testing).

בדיקות ידניות ואוטומטיות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח, יחד עם זאת – כיום רוב העבודה מבוססת על תהליכי אוטומציה אשר נועדו להחליף את הליך הבדיקות הידניות אשר נחשבות למורכבות ויקרות יותר. חשוב לציין שיש מקרים בהם לא יהיה ניתן לוותר על הבדיקה הידנית – זה קורה בעיקר כשבוחנים אלמנטים של חווית משתמש. בכל מקרה, בדיקות ידניות יבצעו אנשי QA מנוסים, עם ידע בתחום שכן בדיקה ידנית נושאת פוטנציאל לטעויות אנוש.

בבדיקות אוטומציה אנשי הQA יבצעו את רוב המשימות שלהם באמצעות כלים ותוכנות ייעודיות דרכן ניתן לבצע את הבדיקות החשובות במהירות, ללא טעויות ועם התוצאות האמינות ביותר. במסגרת לימודי QA תלמדו קורס אוטומציה לעומק ותקבלו את כל הידע והניסיון שדרוש כדי לבצע בדיקות אוטומטיות בתוכנה.

מי שמעוניין בהסבה להייטק יכול לצבור את הניסיון הנדרש בלימודי תעודה מעשיים כגון: קורס QA ופיתוח אוטומציה יכול להעניק לו את הידע הנדרש על מנת להתחיל קריירה בתחום.
לימוד מערכת ההפעלה לינוקס, בדיקות ידניות, פיתוח אוטומציה, שימוש בכלים מתקדמים כל אלו ועוד יכולים לתת נקודת פתיחה מעולה לקריירה עם ניסיון מעשי וידע בטכנולוגיות בהם משתמשים בתעשייה.

 

אילו סוגי בדיקות עושים בתחום ה-QA?

כיום יש מגוון סוגי בדיקות בQA – פירטנו לכם על 7 שכל בודק תוכנה חייב להכיר:

בדיקות שימושיות – מדובר באחת מהבדיקות הבסיסיות ביותר שנעשות על מוצרים דיגיטליים, המטרה היא לבדוק את נוחות השימוש של המשתמש במוצר.
בדיקות נגישות (Accessibility) – בדיקת נגישות הפכה בשנים האחרונות לבדיקה חיונית, היא מיועדת בעיקר עבור אנשים בעלי מוגבלות שרוצים גם להשתמש בתוכנות או אפליקציות שונות. האפליקציה, התוכנה או האתר – חייבים להיות נגישים וכאן נכנס התפקיד של בודק התוכנה שיוודא שהמוצר עובד מצוין בשבילם.
בדיקות פונקציונליות (Functional) – אחד מתפקידיו החשובים של איש QA הוא לבדוק שהתוכנה או האפליקציה מבצעים את המטרה הראשונה שלמשמה הוא נועד (תתפלאו, אבל לפעמים זה יכול ללכת לאיבוד בתהליך הפיתוח). לדוגמה, אם מדובר באפליקציה שנועדה למכור בגדים אונליין? או במשחק מובייל שצריך לנצח את החבר'ה הרעים? האם הכול עובד כשורה ובהתאם למטרות הראשונות שנקבעו על ידי אנשי הפיתוח?
בדיקות לא פונקציונליות ( Non Functional) – כמו שסיפרנו לכם בתחילת המאמר, אחד התפקידים של בודק תוכנה הוא גם לראות איפה המוצר יכול לעורר תקלות ולעורר טריגרים שונים כדי לבחון את תפקודה. לדוגמה, איך התוכנה/אפליקציה עובדת תחת עומס? מה תהיה רמת הביצוע שלה? ועוד.
בדיקות ממשק לקוח (GUI) – אלמנטים טכניים נוספים שחשוב לוודא בכל תוכנה/אפליקציה הוא נושא ממשק הלקוח – האם הפורמט של השדות באפליקציה עובד בצורה תקינה? לכמה תווים ניתן להגיע? היכן יש דאטה שצריך למלא?
בדיקות שפיות ועשן ( Sanity & Smoke) – אחת הבדיקות שאנשי הQA מבצעים בתחילת הפיתוח של המוצר, מבצעים בדיקה בסיסית כדי להבין אם זה אפשרי לבצע לבדיקות מעמיקות.
בדיקות תאימות (Compatibility) – בדיקה זו מוודאת שהתוכנה או האפליקציה שפותחה עובדת על כל סוגי המכשירים, קוראים לזה גם "בדיקת רספונסיביות" והיא חלק בלתי נפרד מחוויית המשתמש של הלקוח, לכן נחשבת גם לאחת החשובות.

 

מהן אפשרויות הקידום של אנשי QA?

לאנשי QA יש מגוון רחב דרכים להתפתח ולהתקדם בתחום. בין האפשרויות הנפוצות ביותר היא מעבר לעולם התכנות. בנוסף, חשוב לציין שבכל הנוגע לתחום בדיקת תוכנה יש דרגות ובחברות עם צוותים גדולים ניתן לטפס לתפקיד ראש צוות בדיקות.

 

Back to top button