צרכנות

סובלים מדלקת תוך עינית? להלן הטיפול

אובאיטיס או בשמה האחר: "דלקת ענביה" היא מחלקת דלקתית תוך עינית שפוגעת באוביאה. האוביאה היא החלק הפנימי של העין המצוי בין הרשתית לבין החלק הלבן של העין. חלק זה כולל את הקשתית שהיא צבע העין בעצם, השריר שמאחורי הקשתית הקרוי גם: גוף התשתית הצילארי והדמית והרקמה שתומכת ברשתית. במחלה דלקתית בעין עלולים להיגרם תסמינים שונים אשר בהעדר טיפול מתאים בהם, האדם ניצב בפני סכנה מוחשית לראייה שלו.

מחלת האובאיטיס- מה צריך לדעת?

אובאיטיס היא לא מחלה נפוצה במחלות עיניים. המחלה עלולה לפגוע בחלקים השונים של האוביאה ועל כן היא מתחלקת לכמה סוגי מחלות:

אובאיטיס קדמית- מדובר על דלקת שמערבת את הקשתית או את הגוף הציליארי או את שניהם. מדובר על סוג המחלה השכיח ביותר והוא אחראי על כ70 אחוזים ממקרי המחלה בעיקר בגילאים של 20-50. לעיתים רחוקות המחלה תופיע גם אצל ילדים. הגורם המרכזי של המחלה המדוברת הוא נגיף ההרפס או תרופות שונות שאדם נוטל לטיפול במחלות שונות כגון איידס, אשר עלולות לגרום לסיבוך. במסגרת מחלה זאת עלולים להיגרם אודם בעין, כאבים, רגישות לאור, פגיעה בראייה, שינוי במבנה האישון או בצבע הקשתית ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אובאיטיס אמצעית- מדובר על דלקת שמצויה מאחורי הגוף הציליארי ומערבת את הזגוגית או את היקף הרשתית. המחלה נפוצה רק ב10-20 אחוזים מהמקרים. במחלה זאת ניתן לראות לא פעם נקודות צפות בשדה הראיה.

אובאיטיס אחורית- מדובר על מחלה שמערבת את הרשתית, את הדמית או את שתיהן. מדובר על הסוג הפחות שכיח של המחלה שנגרם עקב זיהומים שונים, פטריות או מחלות אוטואימוניות.

ישנו גם סוג של המחלה שמערב את כל החלקים שהוזכרו לעיל.

גורמים למחלה

הגורמים למחלה יכולים להיות גורמים מזהמים שהעין נחשפה אליהם כגון: טפיל או חיידק או מחלה שלא על רקע זיהומי שהגורמים לה הם בעיקר מחלות שונות ומצבים רפואיים שונים. המחלה יכולה להיגרם כאשר תאי הגוף מתחילים לתקוף את עצמם מסיבות שונות, מהסתבכות של מחלות כלליות שונות, מחוסרים תזונתיים מהותיים, זיהומים כגון: הרפס, קנדידה או פטריות, מחלות ממאירות שאינן בעלות אופי דלקתי כגון: לימפומה, לוקמיה, גידולים בעיניים ועוד, פגיעה באחת העיניים או ניתוח עיניים

מהם התסמינים למחלה?

התסמינים למחלה יכולים להיות: כאב בעין, אודם בעיניים, כאבים שמלווים ברגישות לאור, ירידה בחדות הראייה ועוד. אם מתגלים אחד מהסימנים הללו, חשוב מאוד להיבדק כמה שיותר מהר. לעיתים המחלה עלולה לשוב ולהתפרץ באחת מהעיניים או בשתיהן ועל כן מי שלא מאבחן את הבעיה בזמן ומטפל בה עלול לסבול מהדרדרות של הראייה ומסיבוכים שונים. במקרים חמורים המחלה יכולה לגרום לעיוורון.

כיצד מאבחנים את המחלה וכיצד מטפלים?

אבחון המחלה מתבצע על ידי בדיקת התסמינים והתחקות אחרי גורמים שעלולים להסביר את המחלה. לאחר שחושדים בסוג ספציפי של המחלה יש לבצע בדיקת הדמיה לעין, צילום רנטגן, בדיקת דם מקיפה, בדיקת שתן, הדמיית ראש, תבחין מנטו ועוד.

הטיפול במחלה מתבסס על מתן טיפות סטרואידים במינון המתאים לסוג המחלה ולדרגת החומרה שלה בשילוב עם טיפול המשתקות את השריר הציליארי ומרחיבות את האישון וכך בעצם מקלות על הכאבים וההידוק של הקשתית לעדשה. בדרך זאת יורדת רמת הדלקת ונמנעים נזקים חמורים. כיום מוצעת גם תרופה הפועלת על בסיס ביולוגי וכוללת חלבון שמייצרים בתנאי מעבדה על מנת ליצור מצב בו הוא דומה באופן כמעט מוחלט לחלבון המקביל הקיים בגוף האדם. במידה ונגרמת בצקת ברשתית העין כתוצאה של האובאיטיס במקרים רבים יוחלט לטפל בבצקת בזריקות תוך עיניות.

לא פעם יוחלט לשלב בין כמה שיטות טיפול. ניתן כיום להיעזר גם בטיפולים מתחום הרפואה המשלימה, מתוך מטרה להשיג תוצאה מכסימלית בשילוב של שתי השיטות יחד.

Back to top button