צרכנות

משכנתא בימי קורונה – סקירה קטנה אודות הלוואה גדולה…

אז איך השפיעה הקורונה על המשכנתא שלכם? משבר קורונה עצר את העולם מלכת ובעיקר את המסחר והתנועה. מאז המשבר, אין נכנס ואין יוצא: מה שהשפיע על הכלכלה העולמית. גם תחום הנדל"ן נעצר ורבים חוששים לקנות דירה בעולם של חוסר וודאות. אבל מהי באמת ההשפעה של הקורונה על המשכנתא? הנה מידע שחשוב לקרוא:

 קרדיט תמונה PIXABAY

שינוי בריבית המשכנתאות

משכנתא היא הלוואה גדולה עם ריבית ועמלות אותה לווים אנשים המעוניינים לרכוש דירה. ההלוואה ניתנת לאחר גיוס הון עצמי שמגייס הלווה – הון עצמי בגובה שליש ממחיר הדירה ובהתאם לתנאים שמציב הבנק. אחד השיקולים בבחירת משכנתא היא גובה הריבית שישלם הלווה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעקבות משבר קורונה חלה דווקא עלייה בריבית על משכנתאות לאחר ירידה קלה וזמנית של הריביות, זאת בשל השפעת שוק ההון על מחירי הדירות. הריבית עלתה בחדות עם חצי אחוז עד אחוז אחד (0.5%- 1%) כאשר בסכומים שאנו עוסקים בהם – מדובר בעלייה חדה ויש לבחון כל מקרה לגופו. הסיבה העיקרית לעלייה היא תנאי החוסר וודאות של הבנקים שצריכים למזער נזקים בעקבות הפגיעה בכמות לקיחת המשכנתאות בארץ ובעולם.

הקלות של בנקים על לוקחי משכנתאות

מלבד המצב בשוק שמושפע מבחירות פרטיות של מוכרי דירות או קבלנים: גם הממשלה ביצעה החלטות שנוגעות להקלות עבור מי שכבר יש לו משכנתא. הממשלה ובנק ישראל מקנים בעת משבר קורונה שורה של הקלות לבעלי משכנתאות, כמו הקפאת משכנתא למשך שישה חודשים ודחיית מועד החזרי הלוואות.

מרבית הבנקים הפרטיים כמו בנק דיסקונט, מזרחי טפחות, לאומי ושאר בנקים, מאפשרים הקפאת משכנתאות וגמישות בהחזרים החודשיים. בין היתר, בתחילת שנת 2020 בנק ישראל הנחה את הבנקים לשנות מגבלות על מסלולי משכנתא ולאפשר ריבית פריים או ריבית משתנה בתנאים טובים יותר. ההנחיה כוללת גם אנשים שביצעו מחזור משכנתא. הקפאת משכנתא תוזיל את העמלה התפעולית של הבנקים בסכום של בין 200 ל 400 שקלים.

הקלה במגבלות על הלוואות

הקלה נוספת שפרסם בנק ישראל היא הקלה בתנאי משכנתאות עבור עובדים שיצאו לחל"ת. כעת יכולים הלווים להחזיר הלוואות בגובה של 70 אחוזים בתנאים מסוימים זאת עבור מי שהכנסתו ירדה בעקבות משבר קורונה. לעומת זאת, מי שיצא לחל'ת' או נותר ללא הכנסה, עלול להיתקל בקשיים לקבלת משכנתא משום שהבנקים יחששו כי הלווה לא יוכל לעמוד בהתחייבויות. פתרון למצב זה היא מתן תנאים ומסלולי משכנתא לרוכשי דירות על פי ההכנסות הקודמות טרם המשבר והיציאה לחופשה ללא תשלום.

מתי ואיך זה ישפיע עליכם?

מי שלוקח משכנתא או מתכונן לקחת הלוואה לרכישת דירה בקרוב, כדאי שיבדוק עם הבנק את גובה הריביות וישאל האם הריביות השתנו. מי שלקח משכנתא בזמן האחרון ולא משך את הכסף מהמסלול, כדאי שימשוך אותו כעת כדי שלא יינזק מעליית הריביות (ע"ע ריביות). בין היתר מומלץ לנהל משא ומתן עם הבנק ממנו תרצו לקחת הלוואה גדולה, דווקא עכשיו כשהבנקים מעוניינים לתת הלוואות. עוד מומלץ לבדוק במחשבון משכנתא אונליין ולהתייעץ עם מומחי משכנתאות כדי להבין כיצד אפשר להוציא "מעז מתוק" ולנצל את המצב בשוק ואת המשבר, דווקא לטובתכם.

לסיכום, כדי לבדוק איך "עושים מלימון לימונדה" (כן זה משפט קצת נדוש אבל הכרחי…) ולנצל את המצב המוזר לטובתכם – כדאי גם לבחון את כל ההקלות והאופציות שעומדות לרשותכם ובין היתר להתייעץ עם מומחים בנושא משכנתאות ובכך לפעול נכון יותר.

Back to top button