צרכנות

המדינה מפצה אזרחים שחלו בקורונה, האם גם אתם זכאים? המומחים של ‘זכותי’ עושים סדר

אנשים רבים אשר חלו בקורונה והחלימו מדווחים על תופעות לוואי הנמשכות שבועות ואף חודשים לאחר ההחלמה. במקרים רבים תופעות אלו מגיעות לכדי פגיעה תפקודית של ממש, אשר משפיעה לרעה על כושר ההשתכרות ועל התפקוד היומיומי של המחלימים, אשר אינם מצליחים לחזור ולתפקד כבעבר. אלו ודאי ישמחו לדעת כי ייתכן ומגיעות להם הטבות שונות, מהקלות מס ועד לקצבת נכות, אשר יקלו עליהם את הפגיעה הכלכלית.

קרדיט תמונה FREEPIK

ייתכן ועדיין מוקדם לומר כי מגיפת הקורונה מאחורינו, בעיקר כאשר היא ממשיכה להרים את ראשה במקומות שונים בעולם וכאשר טווח הזמן של יעילות החיסונים אינו ודאי, אולם אין ספק כי כאשר בישראל מתחילים אט אט לחזור לשגרה מלאה, הולכת ומתחדדת ההבנה כי רבים אשר חלו בקורונה והחלימו ממנה ממשיכים לסבול מתופעות לוואי ארוכות טווח. תופעות לוואי אלו, הכוללות בין היתר קוצר נשימה, ירידה בכושר הגופני וסימפטומים נוספים, מדווחים על ידי מחלימים רבים שבועות וחודשים לאחר שהחלימו ממחלת הקורונה. באופן טבעי, סובלים רבים מהם מפגיעה משמעותית ביכולתם להתפרנס ולקיים את משק הבית שלהם בעקבות תופעות אלו, ופגיעה זו מצטרפת במקרים רבים ל"קורונה הכלכלית", אותה פגיעה בפרנסה שחוו רבים כתוצאה מהשלכות הסגרים.

פנינו למומחי חברת זכותי, החברה המובילה בישראל בתחום של מימוש זכויות רפואיות, ובעזרתם ניסנו להבין האם אותם מחלימי קורונה אשר סובלים מפגיעה ארוכת טווח זכאים לפיצויים או הטבות כלשהן מהמדינה, זכויות אשר במקור נועדו בדיוק למצבים בהם כושר ההשתכרות נפגע כתוצאה ממחלה או פגיעה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לא המחלה היא שמקנה את הזכות לפיצויים או הטבות, אלא המצב הרפואי שנגרם בעקבותיה וההגבלות הרפואיות הנובעות ממנו, כגון נכות או ירידה בתפקוד" מסבירים לנו ב'זכותי', "ולכן המקרים בהם יש לשקול להתחיל בהליך למימוש הזכויות הינם אך ורק מקרים בהם נגרמה בפועל פגיעה מוכחת ביכולת ההשתכרות או בתפקודים היומיומיים, במידה והמחלה אינה קשורה למקום העבודה עצמו. במידה וניתן להוכיח כי מקור ההדבקה הוא מקום העבודה יש לפנות למחלקת נפגעי עבודה". אם אכן קיימת פגיעה כזו, הדרך לקבל הכרה בה מתחיל בוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי, אשר קובעות את אחוזי הנכות, מהן נגזרות ההטבות השונות.

על מנת לסיים את התהליך בהצלחה ישנה חשיבות גבוהה להכנה נכונה של התיק הרפואי, מסבירים לנו אנשי זכותי. "הכנה נכונה של התיק הרפואי, מעבר מסודר על המסמכים הרפואיים והכנה של הפונה לוועדה הם פעמים רבות ההבדל הין הצלחה וכישלון, גם אם מדובר באותו אדם ובאותו מצב רפואי" אומר אלון אהרונוב, מנכ"ל זכותי, "חשוב לזכור כי בפני הועדה מופיעים נפגעים רבים, הזמן המוקצה לכל אחד אינו רב, והיכולת להעביר בבהירות את הקושי התפקודי ולגבות אותו במסמכים המתאימים היא קריטית".

המצב מסובך שבעתיים כאשר למחלים הקורונה היו מחלות רקע כבר לפני שלקה בקורונה, שכן עשויות להיות להן השפעה על אחוזי הנכות שיינתנו בעקבות תופעות הקורונה. "בדרך כלל אנשים המתמודדים עם מה שנקרא היום 'מחלות רקע' הם כאלה שכבר נקבעו להם אחוזי נכות מסוימים" מסבירה ליאת אילוז, מנהלת התחום המקצועי של זכותי, "אולם אין זה אומר כי בעקבות הקורונה הם אינם זכאים לאחוזים נוספים, ובהתאם לקצבה נוספת. אם למשל חלה הרעה במצבם הבריאותי, או שנוספו להם בעיות בריאותיות חדשות, בהחלט יכול להיות שניתן להרחיב את זכאותם או להגדיל את גובה הקצבה".

לסיכום מציידים אותנו ב'זכותי' בשתי עצות זהב, הראשונה היא להתחיל בתהליך אך ורק אם אתם אכן משוכנעים שאכן נגרם לכם נזק המשפיע על כושר ההשתכרות ועל התפקודים היומיומיים שלכם, ובידיכם להוכיח זאת. השנייה היא להסתייע בתהליך במומחה למימוש זכויות רפואיות, אשר יבטיח יעילות מרבית בתהליך ומיצוי של כלל הזכויות הרפואיות להן אתם עשויים להיות זכאים.

Back to top button