סי.וי פול על פעילות עסקית ברשת בתקופת משבר
סי וי פול מסבירים שאחד המאפיינים ההכרחיים של עולם השיווק בכלל והשיווק הדיגיטלי בפרט הינו גמישות. הצורך בהתאמה מיידית לסביבה הדינמית, לשינויים בצרכי ומאפייני הקהל, צעדי המתחרים, הסביבה המשתנה, השינויים במשק, בכלכלה, בחברה ובמגוון רחב של תחומים נוספים בחיינו. בתקופות משבר, הצורך בגמישות זו בולט אף יותר והכלי השיווק האינטרנטי יעיל עוד יותר.
עולם השיווק התפתח בשלושת העשורים האחרונים ללא היכר, כאשר המרחב הדיגיטלי הפך בהם מכלי שולי המיועד לבעלי ידע, משאבים ותקציב, לכלי שיווקי מוביל, זמין, נגיש וזול. עם זאת, השנה האחרונה יצרה לעולם השיווק של ימינו אתגרים רבים, עימם לא התמודד בעבר.
המציאות החדשה שנכפתה על חברות בתקופת הקורונה לימדה את המשק הישראלי איך להתנהל בתוך משברים. הקורונה פגשה ארגונים ועסקים, קטנים כגדולי ואילצה אותם לאמץ ולנצל כל אפשרות והזדמנות שיווקית, בהגעה לקהל היעד והנעתו לפעולה הרצויה: מבניית עסק מקוון, דרך השארת פרטים, העברה לאתר הבית, יצירת מודעות, חשיפה, רכישת שירותים ומוצרים וכו'.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הפעילות השיווקית העסקית בתקופת משבר באה לידי ביטוי במספר פעולות:
קידום ממומן – קידום ממומן הינו אחת הדרכים הנפוצות כיום ליצירת חשיפה של מותגים, מוצרים, שירותים, עסקים ועוד, הנעשית באמצעות הגדרת תקציב והשקעתו בפנייה מכוונת ומפולחת ישירות לקהל היעד. קידום מסוג זה מסייע גם לעסקים קטנים ליצור חשיפה ברשת ולהופיע לצד חברות ומותגים מובילים בהצגת תוצאות החיפוש לגולש המתעניין בישרות או במוצר המוצע. עם זאת, החסרונות של שימוש בכלי שיווקי זה הינם לעיתים עלויות גבוהות, פרסום לזמן מוגבל והצורך בסיוע של אנשי מקצוע מתחומי הקריאייטיב והקידום (ששכרם עשוי להיות גבוה), על מנת ליצור את המסר הנכון ולהציגו לקהל הנכון.
קידום אורגני – קידום אורגני הינו מכלול של פעולות קידום אתרים הנעשות באופן רציף ולאורך זמן ומטרתן לקדם את האתר של העסק בתוצאות החיפוש. בשגרה, ישנם עסקים רבים שלא נהגו לבצע פעולות קידום אורגני ונהנו מתנועה של לקוחות שרכשו את מוצרים ושירותיהם גם בלי להשקיע באתר אינטרנט ובקידומו.
עם זאת, בתקופת משבר, כמו למשל במשבר הקורונה אותו חווינו לא מזמן, משהקהל הרחב נמנע מלצאת למקומות מסחר ולהיחשף לעסקים, נוצר הצורך של אותם עסקים להגיע לאותו קהל בכל דרך אפשרית. הפתרון היחיד היה קידום אתר אינטרנט וחשיפתו ללקוח הפוטנציאלי. אלו שהשקיעו בקידום אורגני מראש נהנו מחשיפה רבה וממיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש בעוד מי שלא השקיעו בקידום אורגני התעוררו למציאות בה הם אינם נראים ברשת.
פעילות בפייסבוק – רבים העסקים הפעילים בפייסבוק בשיווק ובפרסום מוצריהם ושירותיהם. תקופת המשבר יצרה את הצורך בהגברת הפעילות אף יותר, ביצירת תכנים שיווקיים ופרסומיים מפתים, מעניינים ואטרקטיביים במטרה למשוך את קהל היעד ולהניעו לפעולה. כיום, ביצוע פעולות בפייסבוק הפכה לפשוטה, אינטואיטיבית וזולה ומאפשרת לכל עסק ליהנות ממגוון הזדמנויות, כלים ודרכים לשיווק ופרסום העסק.
פעילות בלינקדאין – רשת חברתית זו, הייעודית לפעילויות נטוורקינג, פחות פעילה בארץ בתחום השיווק של עסקים. אך עם זאת, חושב להדגיש כי ישנן אפשרויות פרסום ושיווק רבות המתאפשרות בלינקדאין ומיועדות לפנייה ישירה ללקוחות, שותפים עסקיים, חברות וארגונים. על אף שפעולות השיווק והפרסום בה יקרות יותר מברשתות אחרות, לינקדאין מיועדת בעיקר לעולם העסקי, שם מנהלי השיווק והדיגיטל ערוכים להשקעת תקציבים ייעודיים בשיווק, הכולל גם את רשת זו.
פעילות ביוטיוב – גם רשת זו, המשמשת להפצת סרטוני וידאו, מאפשרת מגוון פתרונות שיווקיים ופרסומיים. למרות הצורך בהשקעה רבה יותר של זמן ותקציב ביצירת תכנים ליוטיוב, ההשקעה בערוץ זה עשויה להיות משתלמת שכן תכנים מעניינים ואטרקטיביים יוצרים הד ומושכים את הקהל לצרוך תכנים נוספים של העסק המוצגים בפלטפורמה, להפיצם, להפוך לעוקבים ובסופו של דבר לרכוש את שירותיו ומוצרים.
לסיכום – אמנם תקופות משבר יצרות אתגרים רבים למשק ולמגוון העסקים, אך עם זאת פתחה בפניהם את עולם השיווק הדיגיטלי, וגם אם בנסיבות אלה, יצרה הזדמנויות לפיתוח עסקי עתידי באמצעות כלי שיווק בהם לא השתמשו בעבר. השתמשו בהם, נצלו אותם על מנת להוציא את העסק מהמשבר.