חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: שאלת האחדות והשותפות היא שאלה קיומית לחברה הישראלית

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח היום (שני) בבית הנשיא את טקס הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל לשנת תשפ"א. הפרס הוענק זו השנה השביעית בבית הנשיא, ביוזמה משותפת של עיריית ירושלים ועמותת "גשר", עם משפחות שלושת הנערים אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל ז"ל ובשיתוף המשרד לשוויון חברתי. באירוע השתתף גם ראש עיריית ירושלים משה ליאון.

צילום: חיים צח/ לע"מ

בפתח דבריו פנה הנשיא להורי שלושת הנערים רחלי ואבי, איריס ואורי, בת-גלים ואופיר, שיזמו את הפרס לזכר בניהם ואמר: "בשעות הקשות, בימים בהם חרדנו כולנו לגורלם של הנערים, אתם הייתם עבורנו מקור עוצמה, כח ונחמה. האיפוק שהפגנתם, נסך בנו ביטחון ואמונה. לצערנו, כאשר ייגורנו בא לנו, וכשהגיעה הבשורה המרה מכל, הלב נשבר לרסיסים. העם כולו התעטף באבל גם אז, מצאתם אתם כוחות בלתי מצויים להושיט יד לחזק ולנחם."

צילום: חיים צח/ לע"מ

הנשיא הוסיף: "רק לפני מספר ימים ראינו שהאחדות והשותפות הזאת שהחברה הישראלית יודעת להפגין אינן מוגבלות לאירוע חד-פעמי. עם הישמע הבשורה המחרידה על האסון הקשה במירון, ראינו התגייסות אדירה של הציבור הישראלי. ראינו אנשים שעומדים בתור כדי לתרום מנות דם לפצועים. ראינו את תושבי היישובים הערביים הסמוכים למקום האסון שהקימו תחנות ריענון למפונים, ולמשפחות שהגיעו לחפש את יקיריהם. ראינו את תושבי שכונות תל אביב, סביב אבו כביר, שהגישו מזון ושתיה קרה למשפחות שהמתינו, בלב כבד, כדי לזהות את יקיריהם שנספו באסון המזעזע. בסופו של דבר, ועם כמה שקשה לנו לזכור את זה, אנחנו יותר טובים ממה שמספרים לנו. אנחנו יותר מאוחדים ממה שהקמפיינים, במערכות הבחירות, מבקשים להבליט. אנחנו יותר ערבים זה לזה ממה שבעלי אינטרסים כאלה ואחרים מבקשים לצייר. ברגע האמת אנחנו לא רק יהודים או ערבים, חילונים, דתיים או חרדים, אשכנזים או מזרחים, ימנים או שמאלנים. אנחנו כל הדברים האלה, אבל אנחנו גם רקמה אנושית אחת."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: חיים צח/ לע"מ

עוד אמר הנשיא ריבלין: "בתום ארבע מערכות בחירות בתוך שנתיים, ובעיצומו של משבר פוליטי חריף ביותר, שאלת ה"אחדות" והשותפות, היא, כיום, שאלה קיומית לחברה הישראלית. היא אולי השאלה הקיומית ביותר העומדת בפנינו כחברה. ובשאלה הזו, במערכה הזו, אתם חתני וכלות פרס ירושלים לאחדות ישראל, אתם נמצאים בחזית המערכה. אתם פועלים איש איש בזירתו הייחודית כדי להדק את החיבורים ולהרחיב את המכנה המשותף ביננו."

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון אמר: "התכנסנו היום על מנת להעלות על נס את ערך האחדות ואת הזוכים בפרס האחדות, המקדמים אותה בפעילות מבורכת, יום יום, שנה שנה למען חברה טובה ומכילה יותר. העיר ירושלים היא סמל של אחדות ואנו משקיעים רבות בכל רבדים מתוך שאיפה לייצר חיבורים בין כלל חלקי העיר, לכל התושבים המגזרים והעדות. אני מודה לכל הזוכים על עשייתם ותרומתם, יישר כח."

נציגת משפחות הנערים, רחלי פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל ז"ל הוסיפה: "בשלושת הימים האחרונים עם כל הכאב והצער והתסכול והכעס ראינו גם, כמו שהזכירו הנשיא ואחרים, אנשים עומדים בתור שעות כדי לתרום דם. מאות משפחות פותחים את הבתים שלהם לארח אנשים שתקועים בצפון. ערים כמו תמרה פותחים תחנת ריענון ותקשורת למשפחות המפונים ממירון. ערים וקיבוצים מבטלים חגיגות ל״ג בעומר שתוכננו בהשקעה גדולה. אין סוף התארגנויות של אנשי מקצוע ומטפלים שרק מחפשים איפה לעזור. איפה אפשר להושיט יד ומבטיחים שגם ישמרו שם לאורך זמן. אנחנו כולנו מייקרים ומוקירים את כל זה."

זוכי פרס ירושלים לאחדות ישראל לשנת תשפ"א:

בקטגוריית "חינוך" נבחר בית הספר המכיל "שורשים", נטור, רמת הגולן – בבית הספר לומדים וחיים בצוותא חילוניים, דתיים ומסורתיים. ילדים בעלי מוגבלויות (רצף אוטיסטי, עיכוב התפתחותי, קשיי ראיה ושמיעה, מוגבלות פיזית וקשיים נפשיים) לומדים בכיתות הרגילות, ותפיסת העולם המשותפת לשני העוגנים הללו, ש'יש מקום לכל אדם בעולם ובחברה, ויש מקום לכל ילד/ה בביה"ס'.

בית ספר נוסף שזכה בקטגוריה הוא בית הספר למנהיגות בדואית "כוכבי המדבר" – בית הספר מכשיר את התלמידות והתלמידים למנהיגות חברתית דרך התנדבות כאורח חיים וקירוב לבבות בין מגזרי החברה הישראלית. בבית הספר חדר מורים משותף יהודים וערבים, המקיימים למרות הקשיים דוגמה לחיים משותפים.

אחרון באותה הקטגוריה הוא בית הספר "אלמוגים", קרית ים – הממוקם באזור שיקום שכונות. בית הספר קולט עליה ולמעלה מ70% מהמשפחות הם עולים ובני עולים. בית הספר מקיים שתי תכניות המבוססות על דרך הוראה של למידה מבוססת פרוייקטים.

בקטגוריית "ארצי" נבחר המיזם "בליבה חומה" – התכנית הוקמה לפני שש שנים על ידי צעירים ירושלמים בכדי לקדם שתי מטרות מרכזיות: לרתום את הדור הצעיר בישראל לשינוי השיח בין המגזר החילוני, הדתי והחרדי, באמצעות תכנית שתאפשר מפגש בלתי אמצעי והיכרות אמיתית תוך שיתוף פעולה, וכן לפתוח את שערי החברה הישראלית בפני צעירים חרדים.

בקטגוריית "בינלאומי" זכה אברהם אינפלד – איש חינוך בארץ ובתפוצות, ממייסדי "תגלית", "הלל" ומכון ראות. אברהם במאמציו הבלתי פוסקים ללמד ולעסוק בצעירים יהודים ברחבי העולם פיתח את מודל "השולחן בעל חמש הרגליים" אשר באמצעותה אנשים ומחנכים יכולים לחזות כיצד הם מתחברים לעם היהודי ללא קשר לגיאוגרפיה. הוא נפגש ומעניק השראה לאלפי משתתפי תגלית מרחבי העולם מדי שנה, מתייעץ עם מנהיגים ארגוניים, מסייע בפיתוח והובלת יוזמות חינוכיות חדשות ונשאר אחד המורים יוצאי הדופן בדורנו.

Back to top button