חדשות הארץ

דו"ח אמ"ן: טרם התבררה מידת יעילותם של החיסונים נגד המוטציה ההודית

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן מסר היום (ראשון) את עיקרי תמונת המצב היומית.

בפתח השבוע, היקף התחלואה ממשיך להיות נמוך מאוד, על רקע הישגי חיסון פייזר בישראל.

עד כה זוהו בארץ עשרות רבות של נדבקים בווריאנט ההודי. כמחציתם התגלו בקהילה (ובחלקם ללא קשר לחו״ל) ובפיזור גיאוגרפי נרחב יחסית. לפי שעה, קיימים פערי מידע משמעותיים, באשר לתכונותיו הקליניות ובפרט, מידת מידבקותו (החשודה כגבוהה, לאור המדווח בהודו) וכן שיעור קטלניותו. כמו כן, טרם התבהרה מידת היעילות הקלינית של החיסונים כנגדו. לפיכך, מומלץ לפעול בנחישות, למניעת חדירה נוספת של וריאנט זה מחו״ל ולמניעת המשך התפשטותו בארץ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התפרצויות המגפה ממשיכות לפקוד מדינות שונות והגיעו להיקפי שיא בשבועות האחרונים – בתוך כך, גם בקפריסין, בטורקיה וביוון. ככלל, הווריאנטים הנקשרים בסיכון להדבקת מחלימים מתפשטים במגוון מקומות בעולם, בראשם, בברזיל ובהודו, אך גם במדינות נוספות בדרום אמריקה, במרכז אמריקה ובאפריקה. לאור ההתפרצויות הנרחבות במדינות אלו, החשש הינו שזנים אלו ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, עד שבשלב מסוים ייתכן ויאיימו גם על מועילות החיסונים. על רקע זה, מניעת כניסת זני נגיף בעייתיים מחו"ל ומאמץ משותף של בדיקות, בידוד והתנהגות אזרחית אחראית, יהוו גורם משמעותי בהמשך הצלחת ההתמודדות הישראלית מול הקורונה.

על רקע הסיכון להדבקה חוזרת (בעיקר בחו"ל) של מחלימים, בווריאנטים החדשים, אנו מזכירים, כי מנת חיסון אחת משפרת מאוד את ההגנה מפניהם. חוזרים על המלצתנו, לכל מי שטרם התחסן והינו זכאי לכך (מחלימים ואחרים), לעשות זאת בהקדם האפשרי. מזכירים, כי נכון להיום, יש עדיין יותר מ-200 אלף איש, בגילאי 50 ומעלה, אשר טרם התחסנו.

באמ"ן מזכירים כי יש צורך באחריות אישית וקהילתית, גם על רקע ירידת התחלואה – למרות שבוטלה חובת עטיית המסכות באוויר הפתוח, יש להמשיך ולהקפיד על עטייתן בחללים סגורים, בהם הסיכון להדבקה גבוה (עד פי 20, מאשר בשטח פתוח). כמו כן, מומלץ להמשיך ולעטות מסכות, בכל מצב של התגודדות צפופה, שאינה מאפשרת לשמור על ריחוק חברתי, גם באוויר הפתוח. 

צילום: freepik

Back to top button