פוליטי / מדיני

ועדת החוץ והביטחון הזמנית תתכנס לדיון והצבעה על הכרזת מצב חירום

ועדת החוץ והביטחון הזמנית, בראשות ח"כ אורנה ברביבאי, תתכנס מחר (שני) בשעה 10:00 לדיון והצבעה על בקשת הממשלה מהכנסת לשוב ולהכריז על מצב חירום.
כזכור, עם הקמת המדינה, הכריזה מועצת המדינה הזמנית על מצב חירום. ההכרזה לא כללה הגדרה של מהו אותו "מצב חירום", היא לא הוגבלה בזמן, והיא מעולם לא בוטלה.

להכרזה על מצב החירום שתי השלכות עיקריות:

  1. הסמכת הממשלה להתקין תקנות שעת חירום, בהתאם להוראות חוק היסוד, שבכוחן לגבור על חקיקת הכנסת.

  2. ישנה חקיקה התלויה בהכרזה על מצב חירום, היינו, תוקפם של חוקים וחקיקת משנה שהותקנו מכוח היותם תלויים בקיומו של מצב חירום.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ככלל, בשני העשורים האחרונים מיעטה הממשלה להשתמש בסמכותה להתקין תקנות שעת חירום. בין 2005 ל-2019 הותקנו שתי תקנות שעת חירום, שתיהן לשם הבטחת שירותי עבודה חיוניים בוועדה לאנרגיה אטומית. ואולם, עם פרוץ משבר הקורונה, השתמשה הממשלה בסמכותה זו על בסיס כמעט יומיומי, באופן שלא היה כמותו מזה עשרות שנים. בסך הכל, בין מרץ ליוני 2020 התקינה הממשלה 38 תקנות שעת חירום (רבות מהן תוקנו מספר פעמים).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חלק מתקנות שעת חירום אלה הוחלפו בהדרגה בחקיקה ראשית של הכנסת, כגון חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף–2020 ("חוק הקורונה הגדול"), במסגרתו נקבע סוג נוסף של הכרזה על מצב חירום, "מצב חירום בשל נגיף הקורונה". יובהר כי בשל כך ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה היא הכרזה נפרדת מההכרזה הכללית על מצב חירום, בה תדון הוועדה מחר, והן אינן תלויות זו בזו.

צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

ביום י"א בסיוון התש"ף (3 ביוני 2020) הכריזה הכנסת על מצב חירום עד ליום כ"ג בסיוון התשפ"א (3 ביוני 2021). תקנון הכנסת קובע כי בקשת הממשלה שהכנסת תחזור ותכריז על מצב חירום תובא בפני ועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט, וכי כל עוד לא נבחרו חברי ועדות הכנסת יהיו סמכויות הוועדה המשותפת נתונות לוועדה הזמנית לענייני חוץ וביטחון. מאחר שמדובר בוועדה זמנית, התקנון מגביל את סמכותה, וקובע כי תוכל להמליץ לכנסת להכריז על מצב חירום לתקופה שלא תעלה על ארבעה חודשים.

לעיון בבקשת הממשלה ובסקירת הייעוץ המשפטי לוועדה אודות משמעויות ההכרזה והשלכותיה ואודות סמכויות הוועדה הזמנית: https://bit.ly/33stnlN

הדיון ישודר בשידור חי בערוץ כנסת בטלוויזיה ובעמוד שידורי הערוץ באתר הכנסת: https://bit.ly/3gzKfwp

Back to top button