חדשות הארץמבזקים

מבצע "שומר החומות": ארגוני הטרור בעזה כלל לא יודעים על מצבם האמיתי

במשך 8 ימי לחימה במסגרת מבצע "שומר החומות" ספג ארגון הטרור חמאס מכה קשה. צה"ל שלל ממנו כמעט לחלוטין את התשתיות התת-קרקעיות בשלושה גלי תקיפות של עשרות ק"מ ומאות חימושים מדוייקים. דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן התייחס לתקיפות ואמר: "אנחנו רואים יותר ויותר את הפחד של פעילים ובכירים להיכנס לתת-קרקע. אף אחד לא רוצה לנסוע במטרו יותר".

מדובר בנזק אדיר לחמאס שהשקיע על פרויקט המנהרות מאות מיליוני דולרים במשך שנים רבות. המנהרות נבנו במטרה לחדור לשטח לישראל ולשמש לשנע לוחמים וציוד צבאי לפיגועים ובעתות לחימה אך לא לפני הרבה זמן צה"ל סיים את בניית המכשול התת-קרקעי לאורך רצועת עזה וגם יכולת זו נשללה ממנו. המנהרות שנותרו בתוך שטח רצועת עזה שימשו את פעילי הארגון בעיקר למסתור מפני תקיפות ישראל וניהול לחימה מתחת לפני השטח. מרבית משגרי הרקטות נמצאים מתחת לאדמה וכך גם חדרי השליטה והפיקוד.

תקיפת ה"מטרו" ברצועת עזה – צילום: דובר צה"ל

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בחמאס, לאחר שהבינו כי פרויקט המנהרות שבו השקיעו רבות ירד לטמיון, עברו לשפר את טכנולוגיות האוויר והים – רחפני נפץ וצוללות אוטונומיות. לרחפני הנפץ צה"ל מצא פתרון יעיל ומהיר וזה מערכת יירוט משוכללת בדומה למערכת כיפת ברזל, אותה מערכת אף נוסתה ביירוט של בלוני נפץ. זה בנוסף לטכנולוגיות נוספות של השתלטות מרחוק על האיום ונטרולו.

הנכס האסטרטגי הנוסף שהיה עד לא מזמן ברשות חמאס – צוללות אוטונומיות . מדובר בכלי שיט צולל בלתי מאוייש בשליטה מרחוק המסוגל לשאת מטען במשקל של 50 ק"מ ומתכוונן באמצעות GPS. במסגרת מבצע "שומר החומות" רובן של צוללות אלה הושמדו. היום הושמדה אחת נוספת.

בהודעת דובר צה"ל נמסר: "היום, באמצעות יכולות הזיהוי של כלי טיס של חיל האוויר ויכולות הקליטה המתקדמות של זרוע הים, זוהו מספר פעילים ואמצעי לחימה ימי שנחשד כאמצעי לחימה ימי צולל, הכלי הורד לחוף וככל הנראה היה בדרכו לבצע פעילות חבלנית עוינת לעבר המרחב הימי של מדינת ישראל לפני זמן קצר, כלי שיט של זרוע הים וכלי טיס של צה"ל תקפו את הפעילים ואת אמצעי הלחימה על מנת לסכל את האיום".

גורם ביטחוני אמר היום כי במערכת הביטחון משוכנעים כי לאחר תקיפת 15 מחסנים ומוצבים, עשרות כלי שייט ומספר צוללות לא מאוישות שהיו מוכנות לרגע פקודה, נשללה היכולת הימית של חמאס.

צפו: תקיפת כלי שייט צולל של חמאס

צילום: דובר צה"ל

התקיפות הבלתי פוסקות יום וליל במשך 8 ימים ברצועת עזה גרמו לנזק עצום שטרם נראה – כבישים קרסו אל תוך המנהרות שמתחת, בתי מגורים של בכירים ובניינים רבי קומות של משרדי הארגון הופלו ונכסים צבאיים שונים הושמדו כלא היו. התקיפות של צה"ל כל כך נרחבות וההרס כל כך עצום שסביר להניח שראשי ארגוני הטרור בעזה כלל לא יודעים על מצבם האמיתי, הן מבחינת אובדן הנכסים שלהם והן מבחינת פעיליהם שסוכלו או נקברו תחת ההריסות במנהרות. כל הניסיונות של ארגוני הטרור להוציא פיגועים מתוך הרצועה נגד ישראל נכשלים והתסכול בעזה של ארגוני הטרור הוא גדול. כעת מה שנותר לאותם ארגוני טרור הוא לאיים על ישראל ולפעול במישור התודעתי באמצעות "מחלקות המדיה" בכדי לפאר את "ההישגים" שלכאורה קצרו עד עתה.

אתמול פרסמו גדודי אל קודס, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור הג’יהאד האסלאמי בעזה, סרטון בו הציגו טיל חדש הנקרא “אל-קאסים” (ככל הנראה על שמו של קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפכה האיראניים שחוסל בינואר 2020. היום כבר פרסמו סרטון נוסף שביצעו לראשונה ירי של הטיל הזה לעבר ישראל.

גדודי המוג'אהדין בעזה פרסמו היום סרטון בו איימו לפגוע בראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר שעמד בעבר בראש המועצה האזורית שער הנגב ומפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו.

בישראל בשלב זה כלל לא מדברים על אפשרות של הפסקת אש. בישראל "שבעים" מהפסקות אש שהופרו פעם אחר פעם על ידי ארגוני הטרור במשך השנים ולשלב הזה ישראל תגיע רק אם יהיו ערבויות לכך שהשקט יישמר לשנים רבות. כך או אחרת, ישראל תכניס להפסקת האש סעיף בו היא תשמור לעצמה את הזכות לצאת למבצע המשך אם השקט יופר, ממש ברקטה הראשונה שתחצה מרצועת עזה לשטח ישראל, ולא משנה לאן!

Back to top button