בריאותמבזקים

מגפת כבד שומני ולמה הוא מסוכן? מספר טיפים לטיפול ומניעה

ניכרת כיום עליה בקרב האוכלוסיה לבעיה בריאותית, שפחות התייחסו אליה והיא דורשת אבחנה וטיפול – כבד שומני לא אלכוהולי. כבד שומני זו תופעה שכיחה בקרב כ-25%-30% מאוכלוסיית העולם וכ-35% באזורנו. לצערי, המספר האמיתי כנראה גבוה הרבה יותר, משום שרבים הסובלים מכבד שומני אינם מאובחנים. זו מחלה שקטה ו"ערמומית", בדומה לסוכרת ויתר לחץ דם, עד שהיא מתפרצת וגורמת לסבל רב.

מאת: פרופ' אולגה רז המחלקה למדעי התזונה הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל

ד"ר אולגה רז. צילום: אוניברסיטת אריאל

במהלך המחלה תאי הכבד מתמלאים בשומן (טריגליצרידים), מה שגורם לירידה הדרגתית בתפקודי הכבד. לכבד חשיבות כבדת משקל בין יתר תפקידיו, הוא מייצר- מסנתז את החומרים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף, וכן מפרק חומרים רעילים, פוגעניים ומיותרים. לאוהבי הנושא "ניקוי הגוף" – הכבד יחד עם אברים נוספים מבצע ניקוי אמיתי. לפיכך חשוב לשמור על בריאותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

למה כבד שומני מסוכן?

אם הוא לא מטופל תזונתית בזמן, הוא עלול להפוך לרקמה פיברוטית, ועם הזמן לשחמת כבד (כמו באלכוהוליזם) מחלה קשה, הגורמת סבל רב, לסרטן הכבד בכ-7% מהחולים, ולתמותה.

חשוב לדעת, שבשלבים ההתחלתיים ניתן להחזיר כבד שומני לתפקוד תקין. אך אם מגיעים לכדי שחמת, זה כבר לא ניתן, ונדרשת השתלת כבד.

עדיין אין טיפול תרופתי יעיל לכבד שומני, והטיפול היעיל היחיד הוא תזונתי. בנוסף לדיאטה ספציפית, קיימים תוספי תזונה המסייעים לשיפור תפקוד הכבד. כמו בכל מחלה כרונית, ככל שהאבחון מוקדם יותר כך קל יותר, בעזרת הטיפול התזונתי, להחזיר את הכבד לתפקוד תקין.
לכבד שומני גורמי סיכון רבים, ביניהם אלכוהול, השמנה בטנית (אף ללא עודף משקל), סוכרת, שחלה פוליציסטית, רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם, תזונה לקויה, הריון, ירידה מהירה במשקל בדיאטה דלת קלוריות, תרופות מסוימות, גורמים גנטיים ועוד.

איך מאבחנים כבד שומני?

יש לבצע בדיקת דם שגרתית לאנזימי הכבד – GOT, GLT ו-GGT. אם רמתם מוגברת, כנראה שמדובר בכבד שומני. לעיתים האנזימים תקינים ובכל זאת יש כבד שומני. אם יש לנו ספק ויש גורמי סיכון, מפנים את המטופלים לבדיקות הדמיה, קודם לאולטרסאונד של הכבד, ובמקרי הצורך ל-CT או MRI.

מה הכי הרסני לכבד מבחינת המזון?

מאכלים המכילים סוכרים, מכל סוג סוכר חום, לבן, סירופ מייפל, סילאן, אגבה, דבש, גלוקוזה, ובמיוחד פרוקטוזה וסירופ תירס – הרסניים ביותר לכבד.

מזון עתיר בשומנים, במיוחד רווים (מן החי) ושומני טראנס.

מזון אולטרה מעובד, כמו דגני בוקר וחטיפים, במיוחד מתוקים, למרות השיווק האגרסיבי שמציגם כאוכל בריא, הרבה בריאות אין שם וגם נקניקים ונקניקיות.

ארוחות גדולות, דשנות, כמו בערבי שישי, בחגים ובאירועים למיניהם.

מומלץ להגביל עד כמה שאפשר ממתקים, עוגות, עוגיות, וופלים וכדומה, למנוע שתייה ממותקת בסוכר ומיצי פירות טבעיים (בגלל כמות גבוהה של הסוכר פרוקטוזה) להגביל את כמות הפירות (גם זה בגלל פרוקטוזה) ומזון עתיר שומן.

מומלץ לאכול, בכמויות המתאימות: פחמימות מורכבות, כולל לחם מקמח מלא, ירקות, סוגי חלבון רזים, ביצים, מוצרי חלב עד 5% שומן, שמן זית או קנולה. כמו כן – להימנע מארוחות דשנות, לחלק את האוכל לארוחות קטנות יותר ותכופות יותר, מה שגם מונע את הרעב והתנפלות על האוכל וגם מונע את האבסת הכבד שבעקבות ארוחה דשנה.

תוספי תזונה שנמצאו במחקרים רבים בעלי השפעה חיובית על כבד שומני: הצמח גדילן מצוי שכיום אפשר לקנות אותו בתכשירים, וויטמין E ו-C ועוד. מניסיוני עם טיפול במאות אנשים עם כבד שומני, אני יכולה לומר בביטחון שלטיפול התזונתי הצלחה רבה, כולל ירידה ברמות אנזימי הכבד ושיפור בהדמיה.

ההחלטה החשובה עבור מי שאובחן עם כבד שומני היא מה חשוב לו יותר – ההנאה הרגעית בכל פעם מהמוצרים שמזיקים לבריאותו, או הנאה מוקטנת (ללא סבל) מתזונה בריאה ומותאמת לצורך מניעה או דחית מחלות, או שיפור המצב במחלות קיימות. מדובר בדיאטה קלה לביצוע, טעימה בעלת תוצאות מוכחות שעשויה להציל מסיבוכים רבים, כולל כבד שומני, משקל עודף, סוכרת, מחלות לב ועוד. השלב המכריע זו ההחלטה לבצע שינוי, ולהתחיל ליישם אותו במציאות.

כבד שומני
התוכן המוצג בכתבה זו עשוי להכיל בתוכו מידע שיווקי/מסחרי, ומערכת חדשות מבזק לייב אינה נושאת באחריות למהימנותם. אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד אתר חדשות מבזק לייב, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע המוצג בכתבה זו תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.

תגובה אחת

  1. בבדיקת אולטרה סאונד אובחן אצלי כבד מוגדל שומני. התיחסות הרופא היתה תוריד במשקל ובעוד שנה נעשה שוב בדיקת אולטרא סאונד ואבקש לדעת מה הגודל. האם זו התיחסות נכונה או שכדאי לפנות לרופא אחר?

Back to top button