פוליטי / מדיני

נתניהו לבלינקן: "תודה לך ולנשיא על ההצהרות החזקות שלכם נגד אנטישמיות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים. בהצהרה משותפת עימו אמר נתניהו: "אני מבקש להביע תודה לנשיא ביידן, ולך, על תמיכה איתנה בזכותה של ישראל להגנה עצמית. עליי לומר שבתפקידך הקודם, ב- 2014, כשהיה לנו סבב נוסף נגד תוקפנות חמאס, מזכיר המדינה בלינקן תמך בנו באמצעות חידוש המלאי של כיפת ברזל בסך רבע מיליארד דולר. אתה הובלת את זה באופן אישי מהר מאוד, אנו זוכרים את זה ומודים לך. כעת אתה שוב מעניק לזה משמעות עם חידוש מלאי המיירטים של כיפת ברזל, שמצילים חיים של אזרחים בשני הצדדים ואנו אסירי תודה גם על כך. אנו גם נותנים ביטוי למחויבותנו להגנה עצמית – אם חמאס יפר את השקט ויתקוף את ישראל – תגובתנו תהיה עוצמתית ביותר. דנו בדרכים כיצד לעבוד יחד כדי למנוע התחמשות מחדש של חמאס על ידי נשקים ואמצעי תקיפה אחרים.

נתניהו הוסיף: "הנקודה השנייה היא איראן. אנחנו דנו בנושאים אזוריים רבים אבל אף אחד מהם לא גדול מאיראן. אני מקווה שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן, כיוון שאנו מאמינים שהוא סולל את הדרך של איראן להשיג ארסנל של נשק גרעיני עם לגיטימיות בינלאומית. מה שלא יקרה, ישראל תמיד תשמור על זכותה להגן על עצמה נגד משטר שמחויב להשמדתנו, ומחויב להשיג נשק להשמדה המונית למען מטרה זו. "

עוד אמר ראש הממשלה: "הנקודה השלישית היא השלום. עלינו לעבוד יחד כדי להרחיב את הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי והמוסלמי ולהעמיק את הסכמי השלום שכבר יש לנו. דנו גם כיצד לשפר את חייהם של הפלסטינים, התנאים ההומניטריים בעזה, לרבות הסוגיה של החזרת החיילים הנעדרים ושני האזרחים שנמצאים שם, בנוסף לצמיחה כלכלית עבור יהודה ושומרון, תוך שיתוף פעולה והשתתפות בינלאומיים. באשר לשלום עצמו עם הפלסטינים, שלום רשמי, אני חושב שהנשיא ביידן צדק לחלוטין כשאמר: ׳אתם לא תשיגו שלום עד שישראל תוכר כמדינה יהודית עצמאית׳ – זהו המפתח לכך. לא יכולתי להסכים יותר עם הנשיא ביידן ולא הייתי יכול להיות שמח יותר מלקבל כאן את פניך ואת הפמליה שלך בירושלים. יש לנו עבודה רבה. יש לנו מטרות משותפות של שלום, ביטחון ושגשוג ואני מצפה לעבוד עמך על סוגיות אלה בביקור הזה ובבאים. ברוך הבא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום אמר ראש הממשלה נתניהו: "תודה לך ולנשיא על ההצהרות החזקות שלכם נגד אנטישמיות שמתחזה לאנטי-ציונות אבל זו אנטישמיות. אתם נקטתם בעמדה אמיצה וברורה ואנו מעריכים זאת. אנשים הוגנים בכל מקום מעריכים את העמדה הזו".

צילום: חיים צח/ לע"מ

מאוחר יותר, שר החוץ גבי אשכנזי אירח במשרד החוץ בירושלים את מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן. שר החוץ אשכנזי הודה למזכיר המדינה על תמיכתה הבלתי מתפשרת של ארה"ב בישראל ובזכותה להגן על אזרחיה מפני טרור.

השר אשכנזי ציין כי עמידתה של ארה"ב לצד ישראל, במיוחד בתקופה האחרונה, מוערכת הן על ידי הממשלה והן על ידי העם בישראל.

השר אשכנזי הדגיש בפניי עמיתו את אחריות חמאס להסלמה האחרונה, והאיום שמהווה ארגון הטרור על ביטחון ישראל ואזרחיה, כמו גם על היציבות בעזה ובאזור.

בהקשר לזירה הפלסטינית, שר החוץ אשכנזי ומזכיר המדינה בלינקן החליטו על הקמת קבוצות עבודה במטרה להוציא לפועל פרויקטים אזרחיים ביהודה ושומרון, במקביל להעלאת דרישות מהפלסטינים בהן הפסקת פניות למוסדות בינ"ל ועצירת ההסתה.

ביחס לרצועת עזה, דנו השרים על הקמת מנגנוני הסדרה לשיקום הרצועה והפרמטרים הנדרשים. שר החוץ אשכנזי הציג את עמדת ישראל לפיה ישראל מחויבת להחזרת השבויים והנעדרים המוחזקים על ידי החמאס וכי שיקום הרצועה לא יוכל להתקיים ללא מנגנון משותף של אכיפה ובקרה למניעת התעצמות ארגון הטרור חמאס. השרים דנו בקשר המיוחד והאסטרטגי בין המדינות, ובהתפתחויות האחרונות, כולל סוגיות אזוריות ובראשן איום הגרעיני האיראני ופעילותה מערערת היציבות במזרח התיכון.

כמו כן, שוחחו השניים על חשיבות הסכמי הנורמליזציה כעוגן משמעותי ליציבות אזורית והצורך בהרחבת מעגל השלום.

שר החוץ אשכנזי אמר: "השנה האחרונה הוכיחה כי יש לנו שותפים לשלום במזרח התיכון. אני רואה חשיבות רבה לחיזוק קשרי השלום הקיימים והרחבתם. אני מודה למחייבות האמריקנית למשימה זו ולביסוס היציבות הביטחונית האיזורית".

צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

Back to top button