חדשות הארץתנועה ותחבורה

רכבת ישראל רכשה בעסקת ענק קרונות לא מתאימים מחברת סימנס

יו״ר תנועת אומ״ץ פליצ׳ה פלד ועו״ד יצחק מינא פנו בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה הד״ר אביחי מנדלבליט ולשרת התחבורה מירי רגב לחקור באופן יסודי ומקיף את האחראים למחדל הזמנת קרונות רכבת לא תואמים ולחייב את האחראים לפיצויי קופת המדינה.

למשרדי תנועת אומ״ץ הגיע מידע כי קרונות סימנס מדגם דאבל דק שסופקו לרכבת ישראל, אינם תואמים את מפלס הרציפים של תחנות הרכבת במדינה בגובה של כ- 20 סנטימטרים ו 330 הקרונות מתוצרת סימנס שמיועדים לרכבות החשמליות החדשות נמוכים מרוב הרציפים בתחנות. שווי הזמנת הקרונות מגיע כדי מיליארדי שקלים והתוצאה היא שכל המיליארדים האלה ששולמו מכספי משלם המיסים יורדים לטמיון.

ראשי התנועה תמהים כיצד הגורמים במשרד התחבורה ו/או ברכבת ישראל טעו טעות כה פטאלית תוך כדי התרשלות בביצוע הזמנה זו. באומ״ץ סוברים כי אין ספק שמישהו במשרד התחבורה חייב לתת הסבר הגיוני להזמנה המרושלת, עוד הם טוענים כי יש להעמיק לחקור בשאלה מי ביצע את ההזמנה, מי פיקח על ההזמנה, מי ביצע את המדידות ומי גרם לטעות המצערת הנ"ל הגובלת ברשלנות חמורה וזאת בעיקר כדי להפיק לקחים ומסקנות שמקרים דומים לא יקרו בעתיד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באומ״ץ מבקשים לבדוק את הנושא גם לאור העתירה שהגישה התנועה בעבר בעניין השחיתות בחברת החשמל, שבה הייתה מעורבת חברת "סימנס", אם "סימנס" התרשלה או יש לה חלק בסוגיה כאובה זאת.
ראשי אומ״ץ מבקשים להדגיש כי אילו היה מדובר בחברה פרטית גדולה אין ספק שהייתה מוצאת עצמה בפשיטת רגל וכל האחראים למחדל היו מפוטרים לאלתר.
עוד מפרטים באומ״ץ כי אין זו הפעם הראשונה בה רכבת ישראל נכשלה בהזמנת ציוד בעל ערך, כבר ב 2009 אז הוזמנו קרונות לא תואמים במיליארד יורו וב2013 חשף מבקר המדינה ליקויים חמורים בהזמנת הקרונות הדו קומתיים על ידי מקבלי ההחלטות ברכבת.

כותבים ראשי התנועה בפנייתם: ״ הואיל והמחדל חוזר על עצמו, אולי הגיעה העת להיכנס לעובי הקורה ולחקור לעומק את האירועים ונדרשת חקירה מקיפה ויסודית באמצעות ועדת חקירה ממשלתית, או אחרת ברשותו של שופט בדימוס, שתיבחן את כל התהליכים ותבדוק מי אחראי לכאורה למחדל ומי חייב לפצות את קופת המדינה במיליארדי שקלים שהלכו לאבדון".

ארכיון. צילום: Cloudview שבתאי טל

2 תגובות

  1. לא מיליונים ירדו לטימיון.
    את פנים הקרונות תמיד מבצעים בארץ, ואפשר לתקן את הפרש הגובה.
    חוץ מזה זה ממש לא קשור לשרת התחבורה מירי רגב, אלו הזמנות שעשו שנים מראש.
    וגם זה חלק מתכנון רכבת ישראל להנמיך את כל הרציפים לגובה תקני (של אירופה) שזה גובה הקרונות.

  2. אם תנועת אומ״ץ צודקים בטענתם על כשל חמור בהזמנת קרונות רכבת מסימנס מן הראוי שקודם כל תיבחן ותאושר או תישלל טענה זו. אם תאושר, הראשונה שצריכה לתת את הדין במקרה הזה היא שרת התחבורה מירי רגב – נראה איך תתמודד עם הסוגיה הזו. מן הסתם תלך להתיעץ עם אוחנה ותצא בהצהרה שהיא נושאת באחריות אבל לא בתוצאות. מעבר לכך, אם מחברים את כל פרטי הכתבה מצטיירת תמונה עגומה ביותר שמצביעה או על חוסר מקצועיות ברמה בלתי נסבלת לחלוטין או שחיתות ברמה מאד גבוהה. בדני המקרים נראה שיש לנקות את האורוות ולשלוח הביתה מתכננים, מהנדסים, בקרי איכות,מנסחי חוזים, בקרי תקציב וכספים והדין לא מספיקה בכדי להקיף את כל הרשימה. אם תרוכז כל הרשימה בילד, יכול להיות שקנס בסדר גודל מתקבל על הדעת שיושת על כל אחד מהמעורבים במחדל יסיע לסתום את בור התקציב העמוק שנפער בשל רשלנות, הזנחה, בורות , שחיתות.

Back to top button