משפטי/פלילי

עמותת עדאלה ליועמ״ש והמפכ״ל: "תורו על הפסקת מבצע ״חוק וסדר״"

עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, העביר היום (חמישי) פנייה דחופה אל היועץ המשפטי לממשלה, מפכ״ל המשטרה ומ״מ פרקליט המדינה, בדרישה להורות על הפסקת המעצרים ההמוניים במסגרת מבצע ״חוק וסדר״. מאז הכריזה המשטרה על תחילת המבצע נעצרו על פי דיווחים למעלה מ-300 אזרחים ערבים, כאשר רובם כבר שוחררו ממעצר.

הדברים מגיעים לאחר שהגיעו דיווחים ועדויות רבים על המעצרים המבוצעים באמצעות כוחות משטרה גדולים, המתפרצים לתוך הכפרים באופן המדמה מבצע צבאי. זאת על ידי שימוש במספר רב של ניידות משטרה, המצוידים בציוד לוחמתי כבד ורב. באירועים אלה, נלקחים העצורים מבתיהם תוך שימוש בכוח ובאלימות מופרזת, ללא כל ניסיון קודם להזמינם לחקירה, או התנגדות מצד העצורים. הפגנת כוח זו תואמת את הנחיית המפכ"ל, שאף פורסמה בהודעת המשטרה, לפיה מטרת המבצע היא "החזרת ההרתעה והגברת המשילות".

במכתב שהועבר באמצעות עו״ד ויסאם שרף ממרכז עדאלה, נטען כי יעדיו המוצהרים של המבצע בלתי חוקיים בעליל. נוסף על הצהרת המשטרה בהודעתה עם פתיחת המבצע, עולה מפרוטוקלים של דיוני הארכות מעצרים, כי במסגרת המבצע ניתנה הנחיה לבצע מעצרים במטרה להפגין נוכחות וכוח. תכלית זו של מעצרים אלה עומדת בניגוד לעקרונות דיני העונשין והמשפט הפלילי, שלפיהן מטרה הרתעתית יכולה להיות מיושמת רק בשלב הענישה. לא זו בלבד שהמעצר משמש כלי ענישה, הוא גם מופעל נגד אוכלוסייה שלמה ובכך הופך להיות ענישה קולקטיבית, שאף היא עומדת בניגוד גמור לעקרונות היסוד של המשפט הפלילי. ״למעשה, משטרת ישראל משתמשת בעצורים בחברה הערבית כאמצעי להרתעת האזרחים הערבים.״ נכתב בפניית עדאלה, ״היינו, השימוש כאן מתבסס על עיקרון של תיוג גזעני המתמקד באוכלוסייה מסויימת״, הוסיף עו״ד שרף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף מרכז עדאלה, כי מעצרים כוחניים אלה, נוסף על היותם מפגן כוח פסול שנועד להפחיד את האוכלוסייה הערבית, הם מביאים לחיכוך מיותר עמה ולסיכונה. בעניין זה, מזכיר מרכז עדאלה את מעצרו של השייח׳ כמאל ח׳טיב שבוצע בהנחייתו ובפיקוחו של מפקד מחוז הצפון שמעון לביא, שהביא לפציעתם של עשרות אזרחים, חלקם באורח קשה.

מנכ״ל עדאלה עו״ד חסן ג׳בארין, מסר: "התנהלותה הגזענית של המשטרה והחלטותיה המפלות של הפרקליטות מובילים לחשד עמוק באשר לכוונותיה של מערכת אכיפת החוק ולחלקה בדיכוי הפוליטי של האזרחים הערבים. החל מן הפריצה האלימה למסגד אל אקצא והנסיון למנוע הגעת מפללים אליו, דרך הגיבוי במחדל ובמעשה שנתנו לקבוצות מאורגנות של ימין קיצוני שתקפו ערבים, ועד למעצרי השווא ההמוניים של הימים האחרונים – ברור שהמשטרה והפרקליטות גויסו, תוך שימוש לרעה בסמכותם, כדי למנוע מחאה פוליטית לגיטימית ולהנציח את היחס אל האזרחים הערבים כאל אויב. מעצרים המוניים ללא עילה ובקשות הארכת מעצר חסרות יסוד, מהוות ראייה חותכת למדיניות של ענישה קולקטיבית שמעלה שאלות כבדות באשר לתכליתם של המעצרים הללו."

צילום: דוברות המשטרה

תגובה אחת

  1. למרכז עדאללה . שכחת לבקש שהמשטרה חוץ מהפסקת המעצרים תחזיר את הנשק הלא חוקי שנמצא וצוסיף פיצויים של מיליון שקל לכל עצור שנעצר והכי חשוב מכתב התנצלות מהמשטרה על המעצר .
    אז להבא אל תשכחו דברים .

Back to top button