כלכלה

מועצת המובילים: "החל"ת החמיר את מצוקת כוח האדם בענף ההובלה"

במועצת המובילים פנו היום (ראשון) לשר האוצר והביעו זעם על החלטת האוצר להאריך את תקופת החל"ת ולהשאיר בבית 3,000 נהגי רכב כבד (סמיטריילר) פוטנציאלים, בזמן שהענף סובל ממצוקת כוח אדם מתמשכת וקיימת דרישה מיידית לכ- 4,500 נהגים בכל ענפי ההובלה.

מועצת המובילים, קרן ביחד ועמותת ציונות 2,000 – עמותה לשינוי חברתי, יזמו במשותף את פרויקט: "גלגל התנופה" שתכליתו הכשרה והשמת כוח אדם של נהגים, זאת לצד שיפור תנאי ההעסקה הנדיבים על מנת להפוך את מקצוע הנהיגה למקצוע אטרקטיבי בעל אופק מקצועי.
על פי סקר של מועצת המובילים בקרב חברות ההובלה במועצת המובילים, חסרים למשק כ- 4,500 נהגי רכב כבד. המטרה היא להגדיל את מספר המועסקים כנהגי רכב בינוני וכבד.

המחסור בנהגים משפיע על כלל המשק, בין השאר הוא מביא להפסד על ההון המושקע עקב ניצול לא יעיל של ציוד, בשווי הנאמד בכ- 500 מיליון ש"ח, עיכובים בשרות השרשרת הלוגיסטית מהנמלים ואליהם, אובדן עשרות אלפי ימי עבודה במשק, בענפי התעשייה, המסחר, החקלאות, והתשתיות בעקבות אי אספקה סדירה של חומרי גלם ומוצרים, התייקרות עלות המוצרים במשק כתוצאה מהתייקרות עלות ההובלה עקב העלייה בביקושים, לעומת ירידה בהיצע, עלייה חדה בתאונות הדרכים בקרב נהגי הרכב הכבד כתוצאה מהתפשרות על איכות הנהגים, פגיעה בהתנהלות התקינה של צה"ל ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי נתוני לשכת התעסוקה, ישנם כ- 3,000 דורשי עבודה בעלי רישיון E (נהגי סמיטריילר), להם המשק זקוק יותר מכל. פרויקט "גלגל התנופה" בונה רשת של מנהיגות עסקים ענפית בענף ההובלה כדי שזו תקדם הכשרה ותעסוקה עדכניים ומבוקשים במקצוע נהגי רכב כבד ותאפשר לאוכלוסיות רחבות תעסוקה איכותית ואפשרויות לקידום. מדובר בתפקיד שבצידו שכר גבוה, עם אחריות ממדרגה ראשונה ובעל חשיבות למשק הכלכלה בישראל, על כן במסגרת הפרויקט אותם נהגים פוטנציאליים ינופו על פי תנאי סף אשר נקבעו מראש.

הנהלת מועצת המובילים זועמת על ההחלטה הפופוליסטית של האוצר שהיא חסרת כל היגיון כלכלי חברתי ובמציאות בה ניתן לקלוט באופן מיידי 3,000 עובדים יצרניים בשכר כפול מהשכר הממוצע במשק, האוצר מתחרה בנו באמצעות מתנות חינם שמשולמות ע"י משלמי המיסים. שר האוצר ששימש 10 שנים בתפקיד שר התחבורה, מודע היטב לבעיית המחסור בנהגי רכב כבד בענף, לא די שלמרות פניותינו החוזרות ונשנות הוא לא טרח לטפל בבעיה בתקופת שירותו כשר התחבורה, אלא שהוא אף מחריף את הבעיה גם כשר האוצר בהחלטה פוליטית בלתי מתקבלת על הדעת.

השר ישראל כץ. צילום: גדי סיארה

Back to top button