חדשות הארץ

הרמטכ"ל: "במבחן שלילת היכולות חמאס והג'יאהד האיסלמי ספגו מכה אנושה"

בית ספר הארי רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה והמכללה לביטחון לאומי קיימו היום את הכנס השנתי התשיעי לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל, שעסק בנושא "צה"ל והחברה הישראלית". סקירת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התמקדה בנושאי צבא-חברה ובצה״ל כצבא עם, תחת הכותרת ׳צה״ל זה ביטחון חברתי-כלכלי׳. בדבריו התייחס הרמטכ״ל לצה״ל כגורם ממלכתי ומאחד וכמי שמסייע ותורם למשק הישראלי בהכשרת עובדים לתעשייה ולמשק. בין היתר התייחס רא"ל כוכבי לצה״ל כמאיץ חברתי וכלכלי ולתרומתו למשק ולחברה, הן בשמירה על ביטחון המדינה והן בהיותו מפעל הכשרות לאומי המעודד ומפתח תרבות של חדשנות. כוכבי דיבר עוד על חשיבות טיפוח כוח האדם ושימורו בצה״ל, התנגדותו לקיצור השירות, ועל הרחבת ושכלול שיטות המיון לצה"ל.

בהתייחס לתוצאותיו של מבצע "שומר החומות" אמר הרמטכ"ל: "מבצע 'שומר החומות' במהותו לא נועד להכריע את רצועת עזה אלא להפעיל עוצמה צבאית שתשלול יכולות רבות מהחמאס ותייצר הרתעה שאני משאיר לזמן לשפוט. אבל ברור לגמרי שבמבחן שלילת היכולות חמאס והג'יאהד האיסלמי ספגו מכה אנושה, לא פחות מזה. שללנו להם יכולות עצומות בתחום ייצור הטילים, הרקטות ואמצעים אחרים. נטרלנו להם במידה רבה את ממד התת קרקע שהם עמלו עליו במשך 15 שנה. פגענו באופן נרחב ביכולות האוויר והים שהיו להם. פגענו בפעילים, בבכירים ולא פחות חשוב, סיכלנו את הרוב המכריע של הפיגועים שהם ניסו להוציא. במובן הזה למעשה לא אפשרנו למערכת שהם בנו לתפקד. כמו כן, סיכלנו את הרוב המכריע של הרקטות שנורו לעבר מדינת ישראל. אני ער לאפקט שעצם שיגור הרקטות על העורף עשה, אבל במבחן הפגיעה חמאס הצליח הרבה הרבה פחות מכפי שתכנן. הפער בין ההישגים שלנו להישגים שלו הוא בל ישוער".

בהקשר זה ציין כוכבי כי יש לשמור על צניעות ביחס לאפקט שההרתעה תייצר ואמר: "נצטרך לתרגם להישגים אסטרטגיים מדיניים, שאני אומר לכם בשם עצמי – זה נתלה בראש הממשלה ושר הביטחון. מה שהיה לא יהיה. אנחנו מתכוונים לזה. מה שהיה לא יהיה. גם במובן התגובות וההתייחסות לחמאס".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כוכבי התייחס בדבריו לפרשת קצין המודיעין באמ"ן ואמר: "הקצין מאמ"ן הוא חייל שלי, חייל של כולנו. הקצין מאמ"ן עשה עבירות חמורות ביותר במודע ובכוונה, מסיבות שאני לא יודע לתאר. צר לי מאוד על כך. הוא לא דומה לאסיר X ולא לשום דבר שמנסים לתאר אותו. הקצין הזה היה בשמו המלא מאז שנעצר והיה בקשר עם משפחתו ועם הסובבים אותו בבית הסוהר. כל מה שעשינו היה כדי לשמור על צנעתו וצנעת משפחתו. רצינו לשמור עליו ועל משפחתו. ויחד עם זאת רצינו לשמור על סוד גדול שהוא כמעט פגע בו ובדקה ה-90 עצרנו את זה".

הרמטכ"ל הוסיף: "הוא היה קצין מצוין וצר לי מאוד על המקרה הזה. כך או כך, אסור היה שימות בכלא ואת זה צריך לתחקר באופן נוקב, מעמיק ויסודי כמו שעושים בכל תחקיר. זו דוגמה מובהקת לרצון לשמור על ביטחון המדינה והסודות שלנו, ומצד השני לשמור על החיילים שלנו ולגלות יחס הוגן. אני משוכנע כי נצליח גם לשמור על ביטחון המדינה בכך שנצליח שלא יפגע הסוד הגדול וגם נגיע לחקר האמת, נטפל ונלמד מה שאנחנו צריכים כתוצאה מהאירוע הזה".

כוכבי סיפר על ההשקעה בתוכנית הרב שנתית "תנופה" ועל קצב ההתקדמות המואץ שלה: "אנחנו עובדים על יכולות ופיתוחים רבים שחלקם הגדול בתהליכי הבשלה או כבר מיושמים לשם חשיפה מוגברת של האויב. כלומר יותר מודיעין ויותר מודיעין למטרות. הדיגיטל מחבר בין כולם ומאפשר לבנות מערכת אחת מאוד אפקטיבית היוצרת אופטימיזציה מלאה בין כל כוחות האוויר, הים, היבשה והמודיעין. רק לראיה, במבצע 'שומר החומות' תקפנו פי שלושה בכל יום. תקיפה של מטרות איכותיות ומדויקות יותר מאשר במבצעים קודמים. זה ביטוי ליכולות שצה"ל מפתח וימשיך לפתח. המסר שלנו לעצמנו הוא אחד. אין אי אפשר".

בפאנל שכותרתו "אמון הציבור", בהנחיית טלי ליפקין-שחק ובהשתתפות מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב ניצב (בדימוס) רוני אלשיך ויו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, התייחס אלשיך ללחצים שהופעלו עליו על ידי גורמים פוליטיים ואמר: "אנחנו במצב קשה מאוד בשנים האחרונות. אני התמודדתי יום-יום שעה-שעה עם לחץ פוליטי עליי. נקודה. אני חושב שעמדתי בהם לא רע. אך מדובר בשחיקה". אלשיך ציין כי נאלץ לבטל דיונים שיזם השר לביטחון פנים פעמים רבות והעלה את החוסר יכולת של מפכ"ל כממלא מקום לעשות את אותו הדבר.

אלשיך התייחס בדבריו לתחושת אובדן המשילות ואמר: "אין לנו רשות מחוקקת במדינת ישראל. זה הפער האמיתי ומכאן נגזרות המון בעיות". הוא ציין כי קיימת בעיה של איזונים ובלמים במדינה ואמר: "אם נשב סביב השולחן ונסמן את הבעיות שבהן אנו רואים את החוסר ממלכתיות אפשר יהיה לתקן איזונים ובלמים בכדי לתת לאזרח תחושה שמקבלי ההחלטות מקבלים החלטות יותר ענייניות".

בהתייחס לנושא הפאנל, אובדן אמון הציבור, אמר אלשיך: "כשדיברתי על שקיפות, לא התכוונתי לשיווק. שקיפות זה לבחון איפה טעינו ומה ההסבר לטעות וזה הדבר שמייצר אמון. ולא הנה עשיתי, הנה בניתי והנה זה… האם כל היום צריך להכות על חטא? לא. אך לבסוף הציבור צריך לדעת מה עושים עם התקציב ואיזה הישגים השיגו עבורו. זה בסדר גם להציג הישגים".

אלוף (במיל') פרופ' ישי בר נשא דברי פתיחה אודות נושא הכנס ואמר: "בהיעדר אמון הציבור, של כלל הציבור בהנהגתו, כל אדם הוא לביתו. איש איש עושה כרצונו ובגרסה הישראלית כרצון אדמו"רו. אמון הציבור מחייב כי כישורי ההנהגה יופעלו אך ורק בצורה ממלכתית, לטובת כלל אזרחי המדינה. על האזרח, כל אזרח, להאמין כי הנהגת המדינה מודעת למצבו באשר הוא וכי היא רוצה בטובתו. קל להרוס אמון, אך קשה לבנותו. אמון שנרכש, נשחק עם הזמן. יש צורך לבנותו, לשומרו ולטפחו. אמון הציבור הוא משאב המצריך ניהול ותחזוקה".

עוד השתתפו בכנס: אל"מ אידית אלמליח, חניכת המכללה לביטחון לאומי; נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת דורית ביניש; אלוף איתי וירוב, מפקד המכללה לביטחון לאומי; ד"ר מורן אופיר, פרופ' שחר איל, פרופ' אמנון להבי ופרופ' משה הלברטל מהמרכז הבינתחומי הרצליה.

Back to top button