פוליטי / מדיני

ממשלת השינוי והאזרחים הוותיקים

לאחר שבועות של היסוס, חוסר אמונה וחשדות בין מפלגות השינוי, מהיום שהוטל על יאיר לפיד המנדט להרכיב ממשלה, הושבעה הממשלה ה-36, ממשלת האחדות והשינוי בראשותו של נפתלי בנט. האם הפציע שחר של יום חדש עבור מגזרי האזרחים הוותיקים והשכבות המוחלשות, ואכן יהיה שינוי? הספק רב על הודאות.

מאת: מאיר חוטקובסקי

מצב כאוטי

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ממשלת השינוי, שקוראת לעצמה ממשלת האחדות, הוקמה לאחר ייסורי לידה קשים ונושאת על דגלה מסרים חברתיים וכלכלים. הממשלה מורכבות ממפלגות שהדגש במצען היה מאז ומתמיד שיפור מצבן של השכבות החלשות. הן גם מבקשות לשמר את שכבות הביניים למען לא ידרדרו למצבי עוני.

ישראל נמצאת היום במצב חברתי וכלכלי גרוע ביותר שידעה מאז הקמתה. מגפת הקורונה גרמה למשבר כלכלי שהותיר אלפי משפחות ללא פרנסה, יש חוסר משילות ברוב התחומים עליהן מופקדת הנהגת המדינה, למדינה אין תקציב שנתי וקיים שסע עמוק בין מגזרי החברה השונים שעלול להביא חלילה למלחמת אחים ואזרחים.

רווחה וכלכלה

הממשלה החדשה מבקשת להחזיר את השפיות למדינה ולשמר את הדמוקרטיה. בהסכמים שנחתמו על ידי שמונת ראשי המפלגות המרכיבות את הקואליציה אין פירוט רב. אזרחים וותיקים אינם מוזכרים. גם המושג גמלאים ושכבות מוחלשות לא בנמצא. קיימת פסקה שחוזרת על עצמה בהסכמים כמנטרה: "ממשלת האחדות שתקום תתמקד בפעולותיה בתחום האזרחי הכלכלי, וזאת על מנת לשפר את רווחתם של אזרחי ישראל המנויים על כלל הקבוצות והמגזרים".

ניסיון העבר מלמד כי מספר מפלגות המרכיבות את הממשלה-הנושא החברתי לשכבות החלשות הוא בראש מעיינם כמו מפלגת העבודה ומפלגת מרץ. גם מפלגת יש עתיד בראשותו של יאיר לפיד הוכיחה בעבר חמלה בהקצאת הכספיים הקואליציוניים שלה עבור ניצולי השואה. מפלגת ישראל ביתנו בראשותו של אביגדור ליברמן נחשבה בעבר למפלגה סקטוריאלית אך היום שינתה כיוון ונושא האזרחים הוותיקים חשוב לה ביותר. זכור עניין פטור מאגרת הטלוויזיה עבור האזרחים הוותיקים החל משנת 2007 ש'נתרם' מהכספיים הקואליציוניים של המפלגה עבור מטרה זו.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

באנו לעבוד

הנושא האקוטי שמעניין את האזרחים הוותיקים הוא העלאת קצבת הזקנה לשכר מינימום, על מנת שיוכלו לגמור את החודש ולא יאלצו לבחור בין פרוסה לתרופה. רוב המפלגות המרכיבות את ממשלת האחדות הצהירו בעבר במצען כי הדבר יעמוד לנגד עינם כסעיף מרכזי במידה ויהיו חלק מהנהגת המדינה. נתון מעניין-בכנסת ה-24 ישנם רק 7 חברי כנסת שמוגדרים אזרחים וותיקים. מתוכם- רק שלושה המשתייכים למפלגות מרכיבות את הממשלה. אזרח וותיק נוסף, שאינו חבר כנסת ישמש כשר התפוצות והוא גם השר 'הזקן' ביותר בממשלה (74). מדובר בחבר הכנסת לשעבר נחמן שי. שי עמד בזמנו בראש שדולות הגמלאים בכנסת, ונושאי הרווחה והאזרח הוותיק קרובים מאד ללבו.

מנגד תשמש כשרה לשוויון חברתי חברת הכנסת מירב כהן ממפלגת יש עתיד, השרה הצעירה ביותר, אך נושא הזקנים והשכבות החלשות חשוב לה והיא הוכיחה זאת בעבר בעת ששימשה כשרה מטעם מפלגת כחול לבן בכנסת ה-21. על פניו נראה כי ממשלת האחדות אכן תתמקד בנושאים חברתיים וכלכלים לאחר שנושאים אידאולוגים הוקפאו בגלל הבדלי הגישות המהותיות בין המפלגות. מיותר לציין כי העלאת מיסים היא בלתי נמנעת עקב הגרעון שנפער בקופת המדינה בעקבות מגפת הקורונה ומבצע שומר החומות. סוגיה נוספת שכדאי לתת עליה את הדעת היא האם בעתיד יתמודדו לכנסת מפלגות בשם האזרחים הוותיקים (שאינן עוברות את אחוז החסימה) בשעה שהמפלגות המסורתיות לקחו הפעם על עצמן ייצוג עבור הזקנים והקשישים במדינה. האפשר שמפלגות גוש השינוי יעמדו בהבטחותיהם לאזרחים כי באו לעבוד למענם? רק בעתיד נדע אם הדברים יתממשו.

הכתבה פורסמה ע"י גולש אתר החדשות מבזק לייב. רוצים גם אתם לכתוב אצלנו? כנסו לכאן ושלחו לנו.

Back to top button