כלכלהמבזקים

נשיא איגוד לשכות המסחר על תכנית בנק ישראל להעלאת מסים: "שגיאה טראגית"

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שכיהן בזמנו בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, הגיב הבוקר (חמישי) להצעת נגיד בנק ישראל לבצע העלאות מסים ב-2023. לדעת לין, זוהי שגיאה טראגית והצבת מתווה פסול לשם החזרת המשק לצמיחה וצמצום הגירעון התקציבי.

לדבריו, "העלאות מסים אינן מטרה לכשעצמה; הן אמורות להניב גידול בהכנסות המדינה אך הבעיה היא שהן עלולות דווקא להשיג תוצאה הפוכה. יש איזון מסוים במערכת המס, וכשעוברים נקודה זו, העלאת מסים יכולה להיות הרסנית ולפגוע בצמיחה הכלכלית. קו הפעולה הנכון הוא השקעה בהרחבת הפעילות הכלכלית על כל רבדיה ועידוד הצמיחה, שכן הם אלה שמגדילים את הכנסות המדינה. במקום שבנק ישראל יציע העלאות מסים, מוטב שהוא יציע היכן צריך לבטל פטורים והטבות ממס. זה יהפוך את מערכת המס לשוויונית יותר ואף יבטיח את הגדלת הכנסות המדינה".

לין הביא דוגמה לביטול פטור שכזה: "קשה להבין איך בנק ישראל, שמעוניין לעודד את צמיחת המשק, אינו מתייחס לפטור מעוות שקיים במערכת המסים הפוגע קשות בהכנסות המדינה, פוגע בהתאוששות עסקים ובוודאי שפוגע בצמיחת המשק וביצירת מקומות עבודה. הכוונה לפטור המעוות מתשלום מע"מ הניתן כיום בייבוא אישי. באמצעות פטור זה הממשלה מעניקה יתרון תחרותי בולט לספקי חוץ על פני המגזר העסקי המקומי בישראל, ופוגעת בכל מי שמייצר, מייבא או מוכר מוצרי צריכה בישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ברור לחלוטין שמדיניות זו מעמידה חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל בנחיתות מול ספקי חוץ ומעודדת במודע את הציבור בישראל שלא לרכוש מוצרים בישראל. היא פוגעת בעשרות אלפי עסקים הנאבקים קשה כדי לשרוד. על אותו מוצר הנמכר בישראל המחייב ב-17% מע"מ, המדינה פוטרת את הצרכן מתשלום מע"מ אם הוא מיובא ביבוא אישי מספקי חוץ. יש כאן פגיעה בהכנסות המדינה ופגיעה בצמיחה של עסקים, התורמים להכנסות המדינה", אמר לין.

"קשה להבין איך בנק ישראל מתעלם ממצב אבסורדי זה ואינו מציב באומץ ובאובייקטיביות הנחוצה את העוול הבולט הנגרם למגזר העסקי ולכלכלת ישראל כולה, פרי מדיניות מודעת של הממשלה", סיכם.

צילום: pexels

Back to top button