חדשות הארץ

אושר בקריאה ראשונה: הוראות מיוחדות לעניין החל"ת ממשבר הקורונה

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה) (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה), התשפ"א-2021. 61 תמכו בהצעה מול 53 שהתנגדו, וההצעה תועבר לוועדה המסדרת שתכריע איזו וועדה תכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית. מוצע לקבוע כהוראת שעה הוראות מיוחדות לעניין דמי לידה ולעניין ביטוח אבטלה. מוצע כי מי שילדה בחודשים יולי עד דצמבר של שנת 2021 והייתה זכאית לדמי אבטלה בתכוף ליום 30.6.2021, אך לא זכאית לדמי לידה משום שכאשר הופסקה עבודתה היא לא הייתה בהריון, תהיה זכאית לדמי לידה בגובה דמי האבטלה האחרונים ששולמו לה.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

בתיקון נוסף, מוצע להאריך את הוראת השעה שבה נקבע לעניין יולדות עצמאיות כי ההכנסה לצורך חישוב דמי הלידה תוכל להיקבע גם על בסיס רבע שנה בשנת 2019 ולהחיל את ההסדר האמור גם לגבי מבוטחת שילדה עד לסוף שנת 2021.

כמו כן, מוצע לקבוע כי מי שהופסקה העסקתו בחודשים יולי עד ספטמבר של שנת 2021 יהיה זכאי לדמי אבטלה אף אם צבר 6 חודשי אכשרה בלבד מתוך 18 חודשים, ויהיה זכאי למחצית מימי האבטלה להם זכאי מובטל שהשלים 12 חדשי אכשרה, ומי שהופסקה העסקתו בחודשים אוקטובר עד דצמבר של שנת 2021 יהיה זכאי לדמי אבטלה אף אם צבר 10 חודשי אכשרה בלבד מתוך 18 חודשים, ויהיה זכאי ל83% מימי האבטלה להם זכאי מובטל בהסדר הקבוע. עוד מוצע לקבוע כי מבוטח שמלאו לו 45 שנים ושולמו לו דמי אבטלה בתקופה שמיום 1.3.20 ועד ליום 30.6.21 מכח הזכאות הרגילה לדמי אבטלה (להבדיל מהזכאות המיוחדת לדמי אבטלה בשל נגיף הקורונה), יהיה זכאי לתוספת ימי אבטלה בשיעור של מחצית מימי האבטלה שבעדם שולמו לו דמי אבטלה בתקופה האמורה מכח זכאותו הרגילה שבדין. כמו כן, לגבי אותם מבוטחים, ככל שנותרו בידם ימי אבטלה שטרם מומשו עד ליום 30.6.21, תוארך התקופה שבה ניתן יהיה לממשם. ברוב המקרים, דמי האבטלה שישולמו לפי תיקון זה יהיו בשיעור של 90% מגובה דמי אבטלה שמשולמים לפי החוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

עוד מוצע להאריך את הוראת השעה בעניין ביטול ההפחתה בשיעור של 30% מדמי האבטלה למובטל שנמצא בהכשרה מקצועית. כמו כן, מוצע לקבוע כהוראה קבועה כי אדם לא יהיה זכאי לדמי אבטלה בעד ימי חופשה שהוא זכאי להם, בין ששולמו לו ובין שלא שולמו לו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התקופה שלגביה ניתנות ההקלות וההטבות, רובן ככולן, מסתיימת ביום כ' בתמוז התשפ"א (30 ביוני 2021). במקביל, הוסרו כמעט כל ההגבלות שנקבעו על פעילות המשק עקב הירידה המשמעותית בתחלואה. עם זאת, למרות חזרתם של מרבית המובטלים לשוק התעסוקה, יש צורך לתת מענה מסוים גם למובטלים שעדיין לא חזרו לעבודה בשל המשבר, כדי לא להותיר אותם בלא מענה כלל לאחר תום התקופה."

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

בשר במשרד האוצר חמד עמאר הציג את ההצעה ואמר: "במטרה לתת מענה סוציאלי לנפלטים משוק העבודה כתוצאה ממצב החירום בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, נעשו תיקונים שונים בחוק הביטוח הלאומי לשם מתן הקלות והטבות בעניין קבלת דמי אבטלה לעובדים שהעסקתם הופסקה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, דוגמת קיצור תקופת האכשרה לשם זכאות לדמי אבטלה, הארכת תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה, הקלות ברישום בלשכת התעסוקה, הגדלת דמי האבטלה למי שמצוי בהכשרה מקצועית, וכדומה. התקופה שלגביה ניתנות ההקלות וההטבות כאמור, רובן ככולן, מסתיימת ב- 30 ביוני 2021. זה אומר, אם אנחנו לא מאשרים את זה היום בקריאה ראשונה ועד יום רביעי לא מאשרים את זה בקריאה שנייה ושלישית, אין יותר חל"ת. חשוב מאוד להעביר את החוק הזה, שנותן פתרון להרבה הרבה משפחות שזקוקות לדמי אבטלה בשביל להתקיים. אם לא נעביר את זה, בעוד יומיים פג תוקף החוק ואז אין יותר הטבות לאף אחד."


צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button