חדשות הארץ

ח"כ וולדיגר: על ממשלת ישראל לעשות שינוי במדיניות בבריאות הנפש

חברת הכנסת מיכל וולדיגר ממפלגת הציונות הדתית הגישה היום (רביעי) הצעה דחופה לסדר במליאת הכנסת סביב מצבו המחריד של המרכז לבריאות הנפש "מזור"', זאת סביב המצב הקשה במרכז לבריאות הנפש המשמש כמרכז יחידי באזור. בדיון השתתף גם שר הבריאות ניצן הורביץ.

חברת הכנסת וולדיגר אמרה בנאומה: "שעת לילה מאוחרת, מתמודדי הנפש המאושפזים נמים את שנתם. שקט. לפתע מהומה. ברגע אחד החלו צעקות ובלאגן. בשל הצפיפות הנוראית, שני מתמודדים פגעו בלא מתכוון, באמצע השינה, האחד בשני. אתם יודעים כמה מתמודדים ישנים בחדר? שמונה! ואל תטעו. צוות בית החולים, לפחות רובו, עושה כמיטב יכולתו, לייתן מה שאפשר כדי שמתמודדי הנפש יוכלו לקבל טיפול ראוי. אבל המענים הם כאין וכאפס לעומת הצרכים. נוהגים לומר שמערכת הבריאות היא מערכת מורעבת – האמת היא שמערכת בריאות הנפש היא בצום. צום מתמשך שאף אחד לא יודע מתי הוא ישבר ומי ישבר לפני מי. מערכת בריאות הנפש היא החצר האחורית של החצר האחורית".

בהמשך הוסיפה חברת הכנסת וולדיגר: "שלושה אחוזים מכלל האוכלוסייה התאשפזה, מאושפזת או תתאשפז במחלקות פסיכיאטריות בצורה זו או אחרת. אנחנו מדברים על יותר מעשרות אלפי אנשים. עוד לא דיברתי על כך שאחד מתוך ארבעה אנשים יצטרך טיפול מקצועי כזה או אחר בתחום בריאות הנפש. זה יכול להיות כל אחד מהאנשים הקרובים אליכם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חברת הכנסת וולדיגר פירטה את תכניתה על מרכז בריאות הנפש בדבריה:נ"להלן מספר נתונים שמספרים יותר מכל את המצב העגום בתחום בריאות הנפש בכלל ואת היחס לתושבי הצפון בפרט:
1. בית חולים מזור משרת את אזור הגליל עליון, התחתון והמערבי – כמיליון נפש.
2. בבית החולים 350 מיטות (מתוכם 120 מיטות ממושכות)
3. מספר המיטות ל- 1,000 נפש עומד בצפון על 0.28, לעומת 0.48 במרכז הארץ. הממוצע במדינות ה-oecd עומד על 0.75 מיטות ל- 1,000 נפש.
4. התפוסה הממוצעת במחלקות הפסיכיאטריות עומד על 110% ובבית החולים "מזור" על כ-120%!!
5. קיים מחסור בפסיכיאטריה. בישראל: 11 פסיכיאטרים ל-100 אלף איש 18כאשר הממוצע ב-OECD עומד על 18 פסיכיאטרים.
6. ההוצאה הלאומית לבריאות בארץ הינה כ- 106 מיליארד ש"ח.
7. תקציב תחום בריאות הנפש בישראל עומד על כ-5 אחוז מההוצאה הלאומית על בריאות בעוד במדינות ה-oecd עומד על בין 8 – 12%

לבסוף, סיכמה חברת הכנסת וולדיגר את נאומה: "על ממשלת ישראל, ובפרט על משרד הבריאות לעשות שינוי במדיניות התקציבית בבריאות הנפש. נדרשת חשיבה מחדש על כלכלת בריאות הנפש בישראל כנושא בפני עצמו. התוספת לתקציב הבריאות צריכה לכל הפחות להכפיל את חלקו הנוכחי של התקצוב לבריאות הנפש. התכנית הנדרשת להעלאת תקציבי בריאות הנפש היא רב שנתית, אך חייבת להתחיל באופן מידי".

צילום: ערוץ הכנסת

Back to top button