מבזקיםמשפטי/פלילי

מחמת התיישנות: ביהמ"ש העליון דחה תביעת נזיקין בפרשיית ילדי תימן

בית המשפט העליון קיבל היום (חמישי) את ערעור המדינה ודחה מחמת התיישנות תביעה נזיקית בגין פרשה המכונה "ילדי תימן". המדובר בבקשת רשות ערעור, שהגישה המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה, אשר קיבל את ערעור התובעים על החלטתו של בית משפט השלום בחיפה לדחות את תביעתם על הסף, מחמת התיישנות.

בערעור, הדגישה המדינה, כי הגשת התביעה היום מהווה פגיעה קשה ביכולת המדינה להתגונן אל מול הטענות נגדה ויוצרת נזק ראייתי משמעותי, שכן בשל הזמן שחלף, קיים חשש כי אין בידי המדינה מידע, מסמכים ומצהירים.

כמו כן נטען, כי בבתי המשפט השונים תלויים ועומדים למעלה מ-10 הליכים נוספים שהוגשו נגד המדינה שעניינם בפרשת "ילדי תימן", בהם עולות טענות דומות, וכי עד עתה ניתנו בבתי המשפט השונים הכרעות סותרות בסוגיית התיישנות הפרשה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בית המשפט העליון כאמור קיבל את בקשת רשות הערעור ואת הערעור פה אחד, ודחה את התביעה מחמת התיישנותה. בית המשפט קבע, כי לא חלה עוולה מתמשכת וכי לא ניתן לברר את התביעה בחלוף השנים.

השופט (בדימוס) מני מזוז, אליו הצטרפו השופטים עוזי פוגלמן וגורג' קרא, ציין בפסק דינו, כי "התביעה הוגשה רק בשנת 2017, קרוב ל- 70 שנים לאחר האירועים, ולפחות 16 שנים לאחר מועד הגילוי האחרון, ומשכך דין התביעה להידחות על הסף מחמת התיישנות…בצדק ציין בית משפט השלום כי בירור הפרשה לא מוצה, אך הדרך המתאימה לבירורה אינו הליך משפטי. אכן, מצד הדין דין התובענה להידחות כאמור, אך חובה משפטית לחוד וחובה ציבורית-מוסרית לחוד."

השופא בדימוס מזוז המשיך: "על כן, יפה נהגה הממשלה עת קיבלה את החלטתה מס' 821 מיום 22.2.2021, בדבר "הסדר כספי למשפחות עולי תימן, המזרח והבלקן אשר עניין ילדיהן נדון במסגרת ועדות", במסגרתה אושר מתווה לפיו בני המשפחות, שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה שילדם נפטר או שלא נודע גורלו, יהיו זכאים לתשלום כספי "באופן חד פעמי ולפנים משורת הדין", בשיעורים ובתנאים שנקבעו בהחלטה. כפי שצוין בהודעת המדינה מיום 25.2.2021, עניינם של המשיבים נופל לגדר מי שבהתאם למתווה זכאים לקבל פיצוי, וכי ככל שהמשיבים יודיעו כי הם חפצים להצטרף למתווה האמור, ניתן יהיה לפעול לבחינת עניינם ללא דיחוי".

בבית המשפט העליון יצגה את המדינה בהליך עו"ד רות גורדין מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה. לקישור לפסק הדין לחצו כאן

צילום: אלדן דוד, לע"מ

Back to top button