מומלצים

תביעה למשרד הביטחון

תביעה למשרד הביטחון היא הליך חוקי לכל דבר שדורש את ידיעת החוק. כאשר מגישים תביעה נגד הצבא, צריך לעבור בצינורות המקובלים ולהציג את התביעה באופן שיוביל לתוצאות הרצויות. המאמר הבא יסקור את השלבים של הגשת תביעה כזו, ומה צריך לעשות כדי לקבל הכרה בנכות צהלית.

מתי ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון?

המטרה של הגשת תביעות נגד משרד הביטחון היא כדי לקבל הכרה בנכות צהלית. הכרה שכזו מובילה לקבל אחוזי נכות ופיצויים כספיים שנלווים להם (בהתאם לאחוזים שנקבעו). על פי סעיף 30 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום), אלו שיכולים להגיש תביעות נגד צה"ל הם אנשים שנפצעו במהלך שירותם הצבאי ובעקבות השירות הזה, בתנאי שהפציעה לא התרחשה עקב "התנהגות רעה וחמורה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כלומר, פציעות שיש להן קשר נסיבתי לשירות הצבאי הן פציעות שמזכות באחוזי נכות. כדי לקבל הכרה כנכה צה"ל, יש להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, וכך צריך לעשות זאת:

הגשת תביעה לקצין התגמולים

השלב הראשון בדרך להכרה בנכות צהלית הוא הגשת חומרי התביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון. החומרים הללו צריכים לכלול מסמכים רפואיים רלוונטיים, דוח פציעה (אם אכן יש כזה), וכל מסמך אחר שמעיד על קשר בין פציעה ובין שירות צבאי. בנוסף, יש להגיש טופס "בקשה להכרה" שכולל את פרטיו של התובע (פרטים אישיים ונסיבות הפציעה). קצין התגמולים מרכז את המידע והטפסים, ומעביר אותם למומחים רפואיים או פסיכיאטריים מטעם משרד הביטחון.

שלב הבדיקה

המומחים מטעם משרד הביטחון עוברים על כל החומרים הרפואיים כדי לבחון אם אכן יש קשר כלשהו בין הפציעה שמצוינת בתביעה ובין השירות הצבאי. מדובר בבדיקה מעמיקה שכוללת לעתים גם בחינה עמוקה יותר של עברו של התובע. מומחים מטעם משרד הביטחון יכולים לבדוק את עברו הרחוק של התובע, ולראיין אנשים מעברו כדי לבדוק אם הפציעה המדווחת התרחשה במהלך השירות או לפניו. כלומר, המומחים ינסו להפריך או להוכיח שיש קשר נסיבתי בין שירות ובין פגיעה שעליה הוגשה תביעה.

ועדה רפואית

אם המומחים מטעם משרד הביטחון מוצאים שאכן יש קשר בין שירות צבאי ובין פגיעה – גופנית או נפשית, הם יעבירו את מסקנותיהם לקצין התגמולים. מכאן התיק יעבור לבחינה של ועדה רפואית – שלב מכריע בתביעה. תפקידה של הוועדה הוא לקבוע אחוזי נכות בהתאם לסוג הפציעה וההיקף שלה. בהתאם לאחוזי הנכות, התובע/ת יקבלו פיצויים ממשרד הביטחון, כשלעיתים מדובר בפיצויים חד פעמיים ולעתים בפיצויים חודשיים.

תביעה למשרד הביטחון: האותיות הקטנות

השלבים מעלה מתארים באופן כללי תביעות נגד משרד הביטחון. מלבד תביעות על פגיעות גופניות, ניתן להגיש גם תביעות על פציעה נפשית (פוסט-טראומה), תביעות על נכות מוסבת, וכן ערעורים על החלטות של המומחים מטעם משרד הביטחון או החלטות של הוועדה הרפואית.

ישנם מקרים שבהם תובעים יקבלו אחוזי נכות של 9%-0% – מצב שבו לא ניתן פיצוי כספי כלל. אחוזי נכות של 19%-10% יזכו בפיצוי חד-פעמי, ואחוזי נכות של 20% ומעלה יזכו בפיצויים חודשיים. במצבים שבהם לא מתקבלים פיצויים כספיים, ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית כדי להגדיל את אחוזי הביטחון. הסיכון בערעורים הללו הוא הפחתה או ביטול של אחוזי הנכות.

כדי למנוע את המצבים הללו, וכדי להגדיל את הסיכויים להכרה בנכות צהלית – חשוב להיעזר בעורך דין משרד הביטחון. עורך דין מקצועי יוכל לסייע לכם בהגשת תביעה למשרד הביטחון וללוות אתכם בשלבים השונים של התביעה. באמצעות הצגת ראיות שתומכות בהוכחת הנסיבתיות של הפציעה שלכם, וכן ייצוג שלכם מול ועדה רפואית, עורך דין משרד הביטחון מאפשר לכם לקבל את התוצאות המיטביות. הודות לכך, תוכלו לקבל פיצויים כספיים ולשפר את מצבכם ככל הניתן באמצעות טיפולים מקצועיים שנכי צה"ל רבים זקוקים להם. 

Back to top button