מבזקיםמשפטי/פלילי

מה זה לשון הרע ואיך מתמודדים עם שיימינג ?

חברת הדירוג דן אנד ברדסטריט הציגה בימים אלו את דירוגי עורכי הדין לשנת 2021 בתחום דיני לשון הרע.

בצמרת דירוג משרדי עורכי הדין בתחום לשון הרע עומדים משרד עורכי הדין אמיר טיטונוביץ ומייד לאחריו משרד עורכי הדין בן קרפל, משרדו של ד"ר ישגב נקדימון ומשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן.

הוראותיו חוק איסור לשון הרע, התשכ”ה-1965 קובעות שלכל אדם לגביו התפרסמו דברי לשון הרע, עומדת הזכות להגיש נגד המפרסם תביעה משפטית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חוק איסור לשון הרע בהתאם למפורט באתר האינטרנט של משרד עורכי הדין אמיר טיטונוביץ' ושות, מציג איזון בין חופש הביטוי של כל אדם לבין הזכות של כל אדם לשם טוב ולכבוד, החוק מסדיר גם את התוצאות הצפויות לאור פרסום דברי לשון הרע.

מאחר והתחום של תביעת לשון הרע הנו “נישתי”, כזה הדורש בקיאות מיוחדת, למי שפורסם נגדו דבר לשון הרע, או נעשה נגדו שיימינג, מומלץ לפנות אל עורך דין לשון הרע, על-מנת שזה ייעץ לו בנוגע לדרך הראויה ללכת בה בעקבות הפרסום שפורסם נגדו.

בהתאם לחוק, פרסום לשון הרע יכול להוות הן עוולה אזרחית והן עבירה פלילית  (כאשר העונש בגין עבירת פרסום לשון הרע יכול להגיע, על-פי החוק, עד לשנת מאסר). האפשרות לנקוט בהליך של קובלנה פלילית פרטית, שהנה הליך פלילי לכל דבר ועניין, מתקיימת במקרה של פרסום לשון הרע בפני שני בני אדם או יותר ובכוונה לפגוע. מנגד, לשם גיבושה של עוולה אזרחית בלשן הרע, די בפרסום לאדם אחד בלבד, ואין צורך להוכיח כוונה של המפרסם לפגוע בקורבן.

מהו בעצם “לשון הרע” ומה תוצאת פרסום של לשון הרע ?

פרסום של ”לשון הרע” ייחשב כל דבר, שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות, או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדן, או לפגוע באדם במשרתו, בעסקו, במשלח-ידו או במקצועו, או לבזותו בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

לצורך הגדרת פרסום כ”לשון הרע” אין זה משנה אם הפרסום עוסק בדברי אמת או בדברי שקר. פרסום דברי אמת יכול גם הוא להיחשב כפרסום לשון הרע, אלא שככל שהיה עניין ציבורי בפרסום, תעמוד למפרסם הגנת “אמת דיברתי”

פרסום של לשון הרע יכול  להתבצע בכל דרך. הוא יכול להתבצע בכתב או בעל-פה, בציור, בתנועה, בצליל ובכל דרך אחרת. הוא יכול להתבצע גם באמצעות דיבורים, פרסומים עיתונאיים, פרסום תמונות מביכות ופרסומים באינטרנט, בפייסבוק, ברשתות החברתיות וכו'.

בניגוד לטעות נפוצה בקרב רבים, שלפיה פרסום לשון הרע ברשתות החברתיות לא יקים עילת תביעה. הרי שהמצב הוא הפוך, לאור התפוצה הרבה של פוסטים ופרסומים המפורסמים ברשתות החברתיות, ייתכן שבתי המשפט יראו דווקא בחומרה יתרה פרסום שכזה.

אף על פי כן, לא כל מקרה של פרסום לשון הרע יזכה בהכרח את הנפגע בתביעתו, שכן החוק מאזן ומגן גם על חופש הביטוי ועל זכות הציבור לדעת, ולכן החוק מעניק למפרסם לשון הרע הגנות שונות הכלולות בו, ושנועדו לאזן בין הזכויות הרלבנטיות של המפרסם מחד ושל הנפגע מאידך. על המפרסם שהנו הנתבע בתביעת לשון הרע, רובץ הנטל להוכיח, כי ההגנות הקבועות בחוק ו/או חלקן אכן עומדת לו.

בהתאם לחוק לשון הרע, תובע בגין לשון הרע זכאי לקבל פיצויים גם ללא הוכחת נזק, ובמקרה כזה סכום הפיצוי לא יעלה על 70,000 ₪ (140,000 ₪ כשהפרסום נעשה בכוונה לפגוע)  אם התובע יוכיח שנגרם לו נזק (אפילו עוגמת נפש ובושת פנים הם נזקים לצורך העניין), הוא יוכל לזכות בפיצוי בשיעור גבוה יותר מהפיצוי הקבוע בחוק ללא הוכחת נזק.

מדוע חשוב לבחור עורך-דין העוסק בעיקר בדיני לשון הרע ?

לפרסומם של דברי לשון הרע יש פוטנציאל גרימת נזק עצום. ככל שהפרסום נמשך, ממשיך הנזק, מצטבר וגדל. האיזון בין בין זכותו של אדם לשם טוב ולכבוד לבין הזכות של חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת הוא עדין, ויש להכיר היטב את החוק ואת החסיונות וההגנות, שהוא מעמיד למפרסם. לכן חשוב לפנות אל עורך דין לשון הרע אשר התחום לשון הרע הוא לחם חוקו, מנוסה ומקצועי, המוכר ככזהעורך-דין כזה יכול לשפר את סיכוייו של אדם לזכות בתביעת לשון הרע ואף להפסיק את הפרסום המזיק. כמו כן רצוי שעורך דין לשון הרע, יהיה בעל ניסיון רב בתחום, ומוכר ברבים – לרבות בקהיליית עורכי הדין בישראל, כמי שעוסק רבות בתביעת לשון הרע.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין לשון הרע לפני פנייה לבית המשפט ?

אם פורסמו אודותיך דברי לשון הרע ואת/ה מעוניין/נת לנקוט בהליך משפטי, חשוב שתפנה/ני לייעוץ אצל עורך דין לשון הרע, שיסקור בפניך את ההליכים, בהם מן הראוי לנקוט לפני הגשת תביעה (למשל, פנייה בכתב אל המפרסם, בדרישה שיסיר את הפרסום, או שיפרסם תיקון או הכחשה לדבריו).

יש לזכור, שלא כל מקרה, הבוער בעצמותיו של מי שאודותיו פורסמו דברי לשון הרע, אכן יזכה לאותה התייחסות מבית המשפט. לכן במקרים רבים ימליץ לך עורך דין לשון הרע שלא לגשת כלל אל בית המשפט, אלא לנסות לפתור את הבעיה בדרך אחרת.
בנוסף חשוב לזכור, שבבואו לפסוק פיצויים, יביא בית המשפט בחשבון גם את זאת, שהמפרסם-הנתבע נדרש לפרסם תיקון לדברים וסירב.

 

Back to top button