חדשות הארץ

הרשימה המשותפת: "חוק העליונות היהודית", שקד: "ישראל של העם היהודי"

בתגובה להחלטת בגץ לדחיית העתירות בעניין חוק הלאום' ח"כ אחמד טיבי יו"ר תע"ל וסיעת הרשימה המשותפת אמרו לפני זמן קצר (חמישי): "חוק הלאום הוא חוק המבטא עליונות יהודית שיצר מדרג אזרחות גזעני והוא מהווה המשך ישיר לחוק האזרחות (מניעת איחוד משפחות). החלטת בגץ לא להתערב ולא לבטל את חוק הלאום מקבעת את האפליה ואי השוויון כפי שלא ביטלה את חוק האזרחות. בגץ כמעט ולא נותן סעד למיעוט הפלסטיני בישראל בנושאי ליבה הנוגעים למעמדו וזכויותיו של המיעוט הערבי פלסטיני. בגץ נכשל שוב ומקבע את העליונות היהודית תוך פגיעה בערך השוויון במשטר דמוקרטי אתני."

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, גם הוא הגיב להחלטת בגץ שלא לפסול את חוק הלאום ואמר: "חוק העליונות היהודית קיבל היום חותמת בג״ץ, אבל זו היא מולדתנו ושום החלטה לא תשנה את זה. בג״ץ קיבל החלטה גזענית ואנטי-דמוקרטית, כי אין בדמוקרטיה שוויון ליהודים בלבד. אנחנו נמשיך להיאבק עד לשוויון מלא לכל האזרחים במדינה, למען צדק אמיתי ודמוקרטיה אמיתית."

ח״כ עאידה תומא-סלימאן הוסיפה על החלטת בג״צ שלא לפסול את חוק הלאום: "אם ״בית המשפט הגבוה לצדק״ לא מוצא לנכון לפסול חוק שממסד אפרטהייד, עושה מדרג בין אזרחים, משמיט בכוונה את הדמוקרטיה והשוויון, ומכשיר את הכיבוש – זו עדות ניצחת על מגרעות מערכת המשפט ועל ״שומרי הסף״. ‏המענה צריך להיות בשטח, במאבק משותף, נגד הגזענות והאפרטהייד, שקיבלו עכשיו הכשר משפטי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנגד, שרת הפנים, איילת שקד אמרה על החלטת בג״ץ בעניין חוק הלאום: ״בית המשפט העליון הכריע את המובן מאליו – אין כל בסיס להתערבות בחוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי.
יחד עם זאת, עצם הדיון בשאלת פסילת חוקי יסוד נעשה בחוסר סמכות מוחלט. שלילת סמכות העם לקבוע את אופייה וזהותה של מדינת ישראל בשם עקרונות מופשטים שומטת את בסיסו של ההליך הדמוקרטי״

שר התקשורת יועז הנדל הוסיף על החלטת בית המשפט העליון בעניין חוק הלאום ואמר: "מברך על החלטת בית המשפט. מדינת ישראל זקוקה לחוקה כפי שנקבע בהקמת המדינה. חוקי היסוד הינם תחליף ראוי אך זמני להגדרת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בתוכם חוק הלאום שמגדיר את ישראל כמדינת הלאום היחידה של העם היהודי, כבוד האדם וחירותו ועוד. טוב עשה בית המשפט שלא התערב בחקיקת יסוד, אך איננו פטורים מאחריותנו הכבדה לכונן חוקה בעצמנו. אחרי 73 שנה, ולמרות המחלוקות הפוליטית, הגיעה העת לגבש הסכמות ליצירת חוקה. חוק הלאום היה ויהיה נדבך חשוב בכך."

השר לשירותי דת, מתן כהנא הגיב גם הוא ואמר: "חוק הלאום שמעגן את אופייה היהודי של מדינת ישראל הוא מהחוקים החשובים שחוקקה כנסת ישראל. לא נכון היה לקיים דיון בחוק ושמכבר נעשה, טוב עשה בג"צ כשהחליט לדחות את העתירה נגד החוק."

תגובה אחת

  1. מדינת ישראל הוקמה על פי החלטת האו״מ כמדינה לעם היהודי. בארצות רבות בעולם קיימים מיעוטים אתניים והם נהנים מזכויות וחובות ככל אזרח אחר ובלבד שמכירים בדגל , בהימנון , בשפה האשמית ובעוד סממני שלאון שמגדירים מדינה. מספר מנהיגים בעולם התייחסו לנקודה זו וחידדו אותה וביניהם ראשת ממשלת אוסטרליה לשעבר ונשיא רוסיה. ניסיונם הנואל של מנהיגי ערביי ארץ ישראל לשנות ענין מהותי זה לא רק שנידון לכשלון אלא מנוגד להשקפתם של מרבית ערביי ישראל שגם אם תקום מדינה פלסטינאית אינם רוצים ואינם רואים עצמם כאזרחי מדינה זו כשתקום. הגיע זמן לחדול ממשחקי השטות. ערביי ארץ ישראל רוצים להשתלב במדינת ישראל, יש להם הזדמנות נדירה לחדול מלטפל בנושא הפלשתינאים ולהתרכז בנושאי היום יום של ערביי ישראל. אי אפשר להסכים שאזרח מדינה אחת ינהל מלחמת חורמה בנסיון לעזור לאלה שמגדירים עצמם כאויבי המדינה ואינם מכירים בה ובזכותה להתקיים וידרוש במקביל זכויות אזרחיות במדינה זו. אין מקום לצביעות הזו. ובכדי שיהיה ברור, , טובתה של מדינת ישראל ותנאי לקיומה כמדינת העם היהודי מחייבת הפרדה משטחי הגדה ועזה ככל שנקדים כך ייטב לדורות הבאים במדינת ישראל.

Back to top button