מבזקיםפוליטי / מדיני

השר כהנא על רפורמת הכשרות: "אני שואל אתכם חברי הכנסת החרדים – ממה אתם מפחדים?"

מליאת הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון בהצעה לסדר בנושא: "ההפרעה המכוונת לתפילה ברחבה השוויונית בכותל המערבי (עזרת ישראל) בליל תשעה באב והצורך בהגנה על זכות התפילה של קהילות ומניינים שוויוניים ושל משפחות המעוניינות במנהג זה"

שר הדתות מתן כהנא, שהשיב להצעה לסדר התייחס גם לרפורמת הכשרות שהציג אתמול ואמר: "כל מי שאתמול שפך עליי קיתונות של נאצות? מה אתם בעצם אומרים? שהרבנות הראשית בישראל סומכת על גופי כשרות בחוץ לארץ, סומכת על רבנים בחו"ל, שאני חס ושלום לא מפקפק בהם, אבל לא סומכת על רבנים שאנחנו, הרבנים של ממלכת ישראל, רבנים שהרבנות הראשית לישראל הסמיכה אותם, בתחנה אותם, עליהם אנחנו לא סומכים. עכשיו אני שואל אתכם, חבריי חברי הכנסת, ממה אתם מפחדים? כל מי שעיניו בראשו מבין שמערכת הכשרות שלנו חולה, חולה מאוד וצריך לעשות בה סדר. התוכנית שלי תעשה בה סדר, תפתח אותה לתחרות, תעשה אותה תחת רגולציה של הרבנות הראשית, תחת פיקוח של הרבנות הראשית בדומה למה שקורה בחו"ל, ובזכות התכנית הזו אנשים, יותר אנשים, יאכלו כשר, והכשר שלהם יהיה יותר כשר."

בנושא עצמו אמר ח"כ גלעד קריב: " העובדה שמתווה הכותל הוקפא, שהפעילות ברחבה השוויונית אינה מוסדרת עד היום ושההתנהגות הבריונית שראינו בליל תשעה באב לא נתקלה בתגובה סבירה כלשהי, מעידה שגם היום אנו נותנים לקיצונים ולקנאים שבינינו להכתיב את סדר היום בסוגיות הראויות להסדרה בהסכמה רחבה. בחודשים הקרובים יש לממשלת ישראל הזדמנות להחזיר לסדר היום את מתווה הכותל ולהסדיר כראוי את אופני מימוש הזכות לתפילה שוויונית בחלק מהאתר הקדוש."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מאיר פורוש (יהדות התורה) הוסיף: " אני רק מצר על כך שמרצ תתחשב במה שמועצת השורא של המוסלמים תבקש, אבל היא לא תתחשב לא רק בדעת מועצת גדולי התורה אלא גם לא עם דעת מועצת הרבנות לישראל. אין לנו שום קשר ושום ניסיון לדיאלוג עם התנועה הרפורמית. המטרה של הרפורמים, אם הם באים, זה להתנגח עם הציבור החרדי המסורתי, שמאמין בחזרתו של בורא העולם לציון וירושלים. בשעתו, אבי זכרונו לברכה עמד והוא עשה את המעשה הנכון, כאשר עמד כאן וזרק את הסידור הרפורמי על הרצפה וירק על זה."

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה: "הכותל הוא של כל העם, הוא מקום קדוש, אבל הוא אתר לאומי ועושים בו טקסים לאומיים, וככזה הוא לא בית כנסת, ולכן לא צריכה להיות שם הפרדה. אבל יש כבר הפרדה וכבר עשו לרפורמים ולקונסרבטיביים רחבה שוויונית, אז גם שם רוצים לבוא ולפגע ולהפריע"

שר הדתות מתן כהנא בחר בתשובתו להקריא מאמר של מוטי קרפל כי "הוא פשוט מביע את כל מה שאני חושב, רק בצורה יותר מוצלחת ממה שאני יכול להביע."

השר כהנא ציטט ממאמרו של קרפל: "לא זו הדרך, אנחנו מפספסים לגמרי. אנחנו, הדתיים, האורתודוקסים, לא נשפיע טובה בדרך הזו. רק אם נהווה דוגמה אישית, נהיה מענטשים, נהיה בני אדם; רק אם יראו באמצעותנו שיהודי שומר מצוות כהלכתן הוא בן אדם טוב יותר, יותר אדם; רק אם נמעיט בכפייה ככל האפשר, ולא הכול אפשר, ונהווה מקור להשראה, רק כך נקדש שם שמיים ונביא את עם ישראל לאהוב את התורה. אין דרך אחרת".

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button