חדשות הארץ

רה"מ בנט: ההיסטוריה של מדינת ישראל, ההווה שלה ועתידה – קשורים

ראש הממשלה, נפתלי בנט, השתתף היום (רביעי) בטקס האזכרה הממלכתי לנשיאי ישראל וראשי הממשלות שהלכו לעולמם, בבית הנשיא בירושלים.

דברי ראש הממשלה, נפתלי בנט, בטקס: "מנהיגיה של ישראל לדורותיה – כמו שראינו, שונים זה מזה. יש בהם בני הארץ, ומי שעלו אליה מקצוות תבל. יש בהם נציגים לתנועת העבודה ההיסטורית, ומי שמקורם, כמו יצחק שמיר, בצידה השני של המפה האידאולוגית. יש מי שניווטו את המדינה בעתות מלחמה, ויש שהובילו להסכמי שלום. אבל לצד השונות, בולט מכנה משותף אחד לכל המנהיגים שעם זכרם אנו מתייחדים היום – זה הכוח המניע שלהם, היסוד לפעולתם. זו אהבתם הגדולה ומסירותם לארץ ולעם שלנו. היסוד הזה עמד בבסיס עשייתם והוא שהוביל את דרכם. אהבה למדינה ישראל, מחויבות מוחלטת לעתידה, מסירות אין קץ לשליחות שהוטלה על כתפיהם. "

ארכיון. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה המשיך בדבריו: "בכל יום בו אני עושה את דרכי למשרדי בלשכת ראש הממשלה, מלווים אותי בכניסה התצלומים של ראשי הממשלה שהיו ואינם עוד. תמונותיהם, רובן בשחור לבן, ניבטות מעבר למסגרת הזכוכית, ומהוות עבורי מסר של מחויבות ושל המשכיות. את מקל השליחים שאחזו הם בשעתם – קיבלתי לידיי אך לאחרונה, ובחרדת קודש אני נושא אותו. אבות המדינה, מנהיגיה, ומורי דרכה, מאירים גם עבורי, גם עבור הדור שלנו, את דרכנו: דוד בן-גוריון, שאזר את האומץ להכריז על הקמת המדינה מול עולם שאמר: "אל תכריז", חזונו מרחיק הלכת מלווה אותנו גם בימים אלו. משה שרת, מראשי הדיפלומטים של המדינה שבדרך ושל ישראל בשנותיה הראשונות. לוי אשכול, אשר תבונתו פשטותו, חוש ההומור שלו, היו לסימן ההיכר של מי שהנהיג את ישראל בניצחונה הגדול בשדות הקרב, וגם בשנים אחר כך."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה בנט הוסיף: "גולדה מאיר, גברת הברזל, פטריוטית בכל רמ"ח איבריה, שפועלה הן בשדה המדיני והן בתחומי הרווחה והעבודה הותירו חותם עד היום. יצחק רבין, מצביא מלחמת ששת הימים, שהיה לאדריכל הסכם השלום עם ירדן ושילם בחייו על חתירתו לשלום עם שכנינו. מנחם בגין, מי שעשה את הדרך מהמחתרת להנהגת עמו, חותם הסכם השלום ההיסטורי עם מצרים, מנהיג צנוע, ישר דרך המהווה מושא לגעגוע גם כיום. יצחק שמיר, איש ארץ ישראל, סלע יצוק, שאחרי שנים בשורות המחתרת והמוסד הישראלי היה לראש הממשלה והעלה ארצה את בני אתיופיה ויוצאי חבר העמים בהמוניהם. הוא אמר את המשפט המופלא: "כל ציוני חייב לשאול עצמו יום יום: מה עשיתי היום למען ארץ ישראל". שמעון פרס, איש החזון והמעשה, מי שעשרות שנים ניצב ליד הגה ההנהגה בשורה ארוכה של תפקידים, שחלם על השלום והניח לצד זה גם את יסודות הביטחון המלווים אותנו עד היום. ואריאל שרון, המצביא עטור התהילה שבאחרית ימיו הגיע אל כס ראש הממשלה והנהיג את ישראל בתקופה מורכבת, קשה ורגישה."

צילום: מארק ניימן לע״מ

ראש הממשלה בנט עבר לציין גם את נשיאי ישראל: "לנגד עיניי, ניצבות היום גם דמויותיהם של נשיאי המדינה שאינם עוד עמנו, אך רוחם ומורשתם אתנו תמיד. האב המייסד, חיים ויצמן, ממנהיגיה הבולטים של התנועה הציונית, המדען המחונן שהיה לנשיאה הראשון של מדינת היהודים. יצחק בן צבי, הנשיא השני, מהאהובים במנהיגי ישראל. איש חינוך בכל רמ"ח איבריו, שצניעותו ואהבתו לעם ישראל היו לו לסימן הכר. הנשיא השלישי, זלמן שז"ר, הסופר והמשורר שהיה ראשון שרי החינוך של ישראל. מי שהיה חלוץ בהובלת השיח עם העולם הגדול כחלק משליחותו. אפרים קציר, המדען בעל השם העולמי, חתן פרס ישראל, שנקרא לנשיאות והיה לנשיא הרביעי בתקופה המעצבת שתחילתה במלחמת יום הכיפורים וסיומה בגיבוש הסכם השלום עם מצרים. הנשיא החמישי, יצחק נבון, הסופר, המחזאי והמחנך, שאהבתו לתנ"ך, לשפה העברית ולמורשתנו היו לו כשם נרדף. הוא הקפיד לפתוח את בית הנשיא ואת ליבו בפני עם ישראל."

ראש הממשלה המשיך ואמר: "חיים הרצוג, הדיפלומט הנועז והאלוף שהיה לנשיא המדינה השישי, שנשא את שמה הטוב של ישראל מעבר לים, עמד חזק על האינטרס הציוני גם כנשיא ופעל רבות גם לאחדות העם. הנשיא השביעי, עזר ויצמן, מפקד חיל האוויר הנערץ, שהיה לשר בממשלות ישראל, מי שחיבורו למשפחות השכולות היווה את תחילתה של מסורת כואבת אבל כל כך חשובה לכלל נשיאי ישראל. ואנחנו זוכרים את כולם. היום – ובכל ימות השנה."

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה סיכם: "מכובדיי, ההיסטוריה של מדינת ישראל, ההווה שלה ועתידה – קשורים אלו באלו. אין לנו תכלית ואין לנו תוחלת אם לא נזכור ונכבד את אלו שהיו כאן לפנינו והובילו את הדרך. הם – שרצו טוב לעמם ושנתנו את המיטב למדינתם. לכם, בני משפחותיהם היקרים הנמצאים אתנו היום, אני מבקש לומר: הסבא, הסבתא והאבא שאתם הכרתם מקרוב, היו, במידת-מה, גם אבא וסבא לכל אזרחי המדינה. אזרחי ישראל זוכרים אותם, מוקירים אותם, ורבים מהם פוסעים בדרכם גם שנים ארוכות אחר לכתם. הקשר בין נשיאי ישראל לראשי הממשלה ידעו לאורך שנים עליות ומורדות, אבל קשר חזק ביניהם מהווה מקור עוצמה בעולם, ומקור לחוסן פנימי בתוך מדינת ישראל. אני שמח, אדוני הנשיא, שכיום הקשר הזה חזק ואיתן. בשם ממשלת ישראל, אני מבטיח שנמשיך להעלות על נס את תרומתם ומורשתם של אבות האומה, ונפעל מתוך תחושת שליחות ואחריות על בסיס היסודות האיתנים שהם הותירו לנו. יהי זכרם ברוך".

Back to top button