מבזקיםצבא וביטחון

למרות הנכות והניתוח ייאלץ להתייצב בצו ראשון בצה"ל

בית המשפט העליון דחה בימים אלו עתירה של מועמד לשירות בטחון (מלש"ב) וקבע כי היה עליו להתייצב לפי הוראת רשויות הצבא, למרות נכותו.

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק פורטל עורכי דין נועם קוריס

 ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד נועם קוריס על תביעה ייצוגית ומיליארדי שקלים לציבור – רשת 13

עו"ד נועם קוריס כותב ברשת קו עיתונות

עו"ד נועם קוריס מבזק לייב

במסגרת העתירה ביקש העותר להורות למשיב 1, יחידת מיטב, לבדוק את העותר מבחינה רפואית ונפשית טרם גיוסו לצה"ל ולהכריז על העדר כשירותו להתגייס לצה"ל, וזאת בשל חוות דעת רפואית של מומחה מטעם בית משפט לפיה לעותר יש נכות נפשית וכן בשל ניתוח ברגל שהעותר צפוי לעבור. בנוסף, התבקש כי בג"צ יורה למשיבים לבטל את ההכרזה על היות העותר משתמט מגיוס וכי יבוטל צו המעצר שהוצא נגדו.

העותר נפצע בתאונת דרכים קשה לפני כשנתיים. לטענת העותר, נקבעה לו נכות פיזית ונפשית בחוות דעת פסיכיאטרית של מומחה מטעם בית משפט, ולכן אין לגייסו לצה"ל ועליו לקבל פטור מגיוס. עוד טוען העותר כי הוא התייצב בלשכת הגיוס כל אימת שנדרש וסיפק את כל המסמכים על מצבו הרפואי והנפשי ולכן לעמדתו כל שנותר הוא להשלים את הליך הבדיקה אצל קב"ן ולהורות על שחרורו מצה"ל. לטענתו, המשיבים קבעו שלא כדין את מעמדו של העותר כמשתמט משירות וברצונם לגייסו לצה"ל למרות שטרם נקבעה כשירותו של העותר לגיוס מחמת מצבו. לעמדת העותר, צה"ל אינו רשאי לגייסו בטרם התקיימה הבדיקה אצל הקב"ן.       

במענה מיום 4.7.2021 מאת עוזרת מפקד מיטב לפניות העותר (צורף כנספח לעתירה), נכתב כי מיועדים לשירות ביטחון מזומנים לביצוע הליכים לקביעת כשירותם לשירות ביטחון. העותר אמנם התייצב מספר פעמים בלשכת הגיוס אך נותרה לו בדיקה אותה לא השלים ולכן צו הקריאה לשירות שהיה קבוע ליום 6.7.2020 נותר על כנו. מאחר שהעותר לא התייצב אליו, הוא הוכרז כמשתמט מגיוס. כן נכתב כי פניית העותר הועברה לבחינת גורמי בריאות הנפש הצבאיים אשר מסרו כי אין מקום לזמן את העותר לבדיקה לפנים משורת הדין, כל עוד לא יסדיר את מעמדו. הובהר כי לאחר שהעותר יסיים את היעדרותו משירות ויסדיר מעמדו, ייבחנו טענותיו הרפואיות והוא יופנה לבדיקות המתאימות, ויותאם לו הפרופיל הרפואי ההולם את מצבו; עוד הובהר כי העותר לא יתחיל אימון צבאי טרם ייבדק לצורך קביעת כושרו הרפואי לשירות ולפני שיימצא כשיר לשירות. על כן, נכתב, טוב יעשה העותר אם יתייצב בלשכת הגיוס על אתר לצורך הסדרת מעמדו ולאחר שיעשה זאת יוכל למצות את ההליכים.

לצד העתירה הגיש העותר בקשה למתן צו ביניים, במסגרתה ביקש העותר לבטל את הכרזתו כמשתמט ואת צו המעצר שהוצא נגדו ולהורות למשטרה הצבאית להימנע מביצוע הליכים נגדו עד להכרעה בעתירה.

נקבע, כי העותר עשה דין לעצמו משלא התייצב מזה כשנה לשירותו הצבאי, וטעם זה לבדו מצדיק את דחיית העתירה על הסף (ראו, למשל: בג"ץ 3993/18 פלונית נ' שלטונות צבא ההגנה לישראל (19.7.2018) וההפניות שם). בנוסף, מאחר שהעתירה הוגשה כשנה לאחר צו הקריאה לשירות (ויצוין שצו זו, או כל צו אחר, לא צורף לעתירה), הרי שהעתירה לוקה בשיהוי משמעותי, מבלי שהעותר סיפק הסבר מבורר באשר לסיבה בגינה השתהה בהגשת העתירה (ראו, למשל: בג"ץ 3299/17 פלוני נ' שר הביטחון (8.8.2018)).

מעל לצורך, לפי האמור במענה צה"ל, גורמי בריאות הנפש הצבאיים סברו כי אין מקום לזמן את העותר לבדיקה רפואית אף לפנים משורת הדין, כל עוד לא יסדיר את מעמדו. עוד הובהר לעותר כי לאחר שיסיים את היעדרותו משירות ויסדיר מעמדו, ייבחנו טענותיו הרפואיות והוא יופנה לבדיקות המתאימות. מהאמור עולה כי לא נמנעת מהעותר האפשרות להשמיע את טענותיו ולברר את מצבו הבריאותי וכשירותו, והוא יכול לעשות כן לאחר שיתייצב בפני רשויות הצבא. כך, לעניין הבאתו של העותר לבדיקת קב"ן, דינה של העתירה להידחות אף מחמת היותה תיאורטית ומוקדמת. גם לעניין קביעת מעמדו של העותר כמשתמט, העותר לא הצביע על עילה להתערבות בהחלטת הגורמים המוסמכים בצה"ל.

בג"צ הכריע כמבוקש, ונתן צו איסור פרסום שמו של העותר וכל פרט העשוי לזהותו. העתירה נדחתה ועמה נדחית הבקשה למתן צו ביניים. משלא הוגשה תגובה, לא נעשה צו להוצאות.

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.

Back to top button