חדשות הארץמבזקים

גל גברעם: "ביקשתי את העזרה של המשטרה ופשוט קיבלתי סטירה מצלצלת"

בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי שהתקיים היום (שלישי) על יחס המשטרה לנפגעות עבירות מין תחת הכותרת "למה באת רק עכשיו?", אמרה ח"כ עאידה תומא סלימאן יו"ר הוועדה: "כבר כמה ימים שהרשת סוערת סביב הפרשה שהתפרסמה לאחרונה בעניין תלונות על תקיפות מיניות שלכאורה ביצע סוכן הדוגמניות שי אביטל. אנחנו אחרי קמפיין מי טו והתקשורת חשפה יותר פרשות של התקפות מיניות ובכל פעם הזדעזענו מחדש לאחר ששומעים את העדויות ופוגשים את הנערים והנערות שעברו את התקיפה. אחד הדברים שלא רק שהרמנו גבה וחשבנו שחייבים לבדוק – זה את התלונה על התייחסות המשטרה למקרה של אושיית הרשת גל גברעם. לצערנו הרב מקרים כאלה קרו להרבה צעירות עם המשטרה ופשוט לא היה להם חשבון אינסטגרם עם 500 אלף עוקבים. אנחנו שומעות על החוויה הזאת עם רשויות אכיפת החוק אבל לא מעבר לזה. אנו מנצלים את האירוע הזה כדי למנף את הנושא כדי להיות הקול של מי שהושתקו במשך השנים ולהם מגיע לראות את המציאות משתנה מול העיניים.

גל גברעם ריגשה את חברות הכנסת כשהציגה את החוויה הקשה שלה: "אני לא פוליטיקאית ואני לא ימין או שמאל ואני מייצגת את האזרחים. הציבור בוחר את חברי הכנסת והקהל שלי נתן לי כוח מסוים. הם בוחרים להקשיב לעקוב אחרי מה שיש לי להגיד ועם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה. יצאתי מתחנת משטרה די נסערת ועשיתי מה שאני רגילה, פתחתי את הטלפון ודיברתי. התכוונתי להגיש תלונה, אבל לא התכוונתי שידעו שזאת אני. לא רציתי לתאר את החוויה שלי ולא רציתי שהיא תהיה נחלת הכלל. זה בא בעל כורחי כי הייתי מתוסכלת מההתנהגות. הייתי עצבנית ומתוסכלת. הגעתי לתחנה ביום שלישי בסביבות 23:00. בחרתי ללכת מאוחר כי אני קצת מוכרת ולא רציתי שיקשרו אותי לזה. נכנסתי עם בגדים שחורים ומסכה כדי לשמור על זהותי. בכניסה היה יומנאי שאומר לי 'אוקיי, מתי זה קרה?'. עניתי – לפני שנתיים. והשאלה הבאה הייתה 'למה באת רק עכשיו?'. אמרתי לו 'כי אז פחדתי, ועכשיו אני לא'."

צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

גברעם המשיכה: "רציתי שיגנו עליי, שיקשיבו למה שיש לי להגיד. הלכתי לאותה תחנת משטרה כי פרסמו שהיא ערוכה לקבל אותנו. הגענו למקום שאמור לשמור עלינו. הייתי בטוחה שהכל יהיה ערוך ומוכן. אם היו אומרים לי תבואי מחר, הייתי באה מחר. לא ציפיתי שאף אחד יעמוד דום בשבילי. זה לא משנה כמה עוקבים יש לי באינסטגרם. אני אזרחית שבאה למשטרה וביקשה את העזרה שלה ופשוט קיבלתי סטירה מצלצלת. ניסיתי להגיש בבית תלונה מקוונת אבל אי אפשר להכניס בה פרטים של תקיפה מינית. תלונה מקוונת זה מהמם לגניבת אופניים אבל לא לתקיפה מינית כפי שחוויתי. אף אחד מהמשטרה לא דיבר איתי. הפקיד והיומנאי לא אשם, לא הדריכו אותם מספיק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

היו"ר תומא-סלימאן הוסיפה: "אמרת שאת מתרגשת ועכשיו כולנו מתרגשים יחד איתך עם איך שהסברת בהבנה עמוקה כיצד זה השפיע עליך. היית עכשיו לשונן של הרבה נשים במדינה. את לא צריכה להצטדק ולהסביר שאת אוהבת את המדינה. זה מגיע לכל גבר ואישה לעמוד מול המשטרה ולהגיד להם בדיוק מה שהם מרגישים ולא חשוב מה הם עושים בחיים. מגיע לכולם לקבל את היחס הראוי".

סגן שר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ, אמר: ״אירוע תקשורתי גדול ככל שיהיה שמעלה על סדר יום הוא חשוב. המבחן של ארגונים הוא מה קורה בשוטף כשמגיע מישהו בצר לו. בתפקיד שלי אנהל דיונים עמוקים מה לעשות. בסוף זה פגיעות בנפש. יצטרכו להוביל את כלל המערכות שיחסו לזה כפגיעות בנפש שדורשת טיפול המשכי. אנחנו נמצאים בתהליך. אני אעשה כל מה שאני מסוגל שמדבר על שילוב מערכות ליישום הפיילוט שועדת ברלינר המליצה עליו. אני רוצה להיות פרקטי. בחלק מהמקרים לא נדרשים משאבים כדי לקדם את המלצות הדוח, נדרשת התכווננות, והראשונים שיקפצו על המשימה הזו תהיה המשטרה שהיא ארגון שיודע לקדם את הדברים האלו. מדובר פה באירוע שאף אחד לא חושב שפעלו בו בסדר, אני לא מודאג ממה שמגיע לתקשורת אני יותר מודאג מהאירועים שאף אחד מאתנו לא שמע עליהם".

תת ניצב דוד בואני רח״ט חקירות במשטרה, הוסיף: "האירוע חשוב וטוב שהזמנתם את המשטרה. חשוב להכניס את הדברים לקונטקסט רחב. משטרת ישראל מעניקה שירות ללמעלה מחצי מיליון אזרחים בשנה. ברוב המקומות 24/7. האם המשטרה טועה בדרך? והאם אנחנו לומדים מכך? התשובה היא חד משמעית כן. האם יש לנו תחנות משטרה שבהם היומנאי צריך לטפל בנפגעות עבירת מין? זה לא. המשטרה לא מתנערת ומפיקה לקחים. המפכ"ל באמירות שלו הנחה את הסמנכ"ל לצוות בדיקה לעולם היומנאים לגיוס והכשרה וזה יעשה בזמן מאוד מהיר עם הכשרות והדרכות".

Back to top button