חדשות הארץמבזקים

אהבה במפרץ: תמנונים תועדו מזדווגים במי אילת

פקח רשות הטבע והגנים במרחב הימי עמרי עומסי זכה לתעד תהליך חיזור והזדווגות תמנונים במפרץ אילת.

אחת מזרועות התמנון נטולת כפתורי הצמדה בסופה ומשמשת להעברת הזרע לנקבה. הזכרים מתים זמן קצר לאחר הרבייה (בין שבועות לחודשים) והנקבה יכולה לשמור את הזרע אצלה למשך שבועות עד שהביצים שלה בשלות. לאחר הפריית הביצים הנקבה מטילה עשרות אלפי ביצים. את הביצים הנקבה "מדביקה" במסתור מסוים ועד לבקיעת הביצים היא איננה אוכלת או מתרחקת ומתה גם היא זמן קצר לאחר בקיעת הביצים. מרגע בקיעתם התמנונים הקטנים עצמאיים וניזונים לבדם.

צילום: עמרי עומסי, דוברות רט"ג

התמנונים הם סוג של רכיכות שאיבדו את הקונכייה במהלך האבולוציה והם בעלי שלושה לבבות ושמונה זרועות המכוסות בכפתורי הצמדה המסייעים לתמנון להיאחז באובייקטים שונים. היות והם חסרי כל שלד או קונכייה הם יכולים להשתחל דרך פתחים וסדקים קטנים ביותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תמנונים הם "אלופי" ההסוואה והם יכולים לשנות את צבעם והמרקם שלהם בתוך רגעים ספורים. בנוסף ליכולות ההסוואה המדהימות הם יכולים גם לפלוט ענן דיו בעת סכנה המסייע להם להתחמק מטורפים.

תוחלת החיים של התמנונים היא יחסית קצרה וישנם מינים החיים מספר חודשים בלבד בנוסף למינים החיים מספר קטן של שנים. התמנונים נחשבים לבעלי החיים האינטליגנטים ביותר מבין חסרי החוליות והם בעלי יכולות למידה, זיכרון והתנהגות מרשימות מאוד.

התמנונים במפרץ אילת ניזונים בעיקר מצדפות, רכיכות, סרטנים, תולעים ובעלי חיים אחרים החיים בעיקר בקרקעית הים.

צילום: עמרי עומסי, דוברות רט"ג

Back to top button