חדשות הארץמבזקים

השריפה בהרי ירושלים: מאמצי כיבוי האש נמשכים, חשש להתחדשות נרחבת בצהריים

נציב כבאות והצלה סיים הבוקר (שלישי) הערכת מצב להמשך יום הלחימה. מאות מפקדים ולוחמים פעלו כל הלילה לכיבוי מוקדי אש בגזרות השונות בדגש על איתנים, ואדי צובה, הר איתן וגבעת יערים. עם בוקר החלו שמונה מטוסי כיבוי ומסוק חוזי בתקיפת מוקדי האש כדי לייצר קווי הגנה סביב היישובים.

בשעות הקרובות בהן מזג האוויר נוח והלחות גבוהה יעשה מאמץ כיבוי מרוכז לכיבוי מוקדי אש פעילים בשואבה, בית מאיר, רמת רזיאל, איתנים, גבעת יערים, צובה והר איתן. מתחילת המערכה ביצעו מטוסי הכיבוי 400 גיחות מבצעיות להגנה ובלימת חזית האש.

בשעה זאת לא נשקפת כל סכנה ליישובים. תושבי גבעת יערים, איתנים וצובה לא מורשים עדיין לחזור ליישובים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן סיים גם הוא לפני זמן קצר (שלישי) דיון הערכת מצב בהשתתפות כלל הכוחות הנוטלים חלק זה היום השלישי במאמצי הלחימה בשריפות שהחלו בתחילת השבוע.

"המאמץ של כולנו החל מהבוקר ולאורך היום, טיפול עיקש ומקצועי במוקדי השריפות במקומות השונים, ביצוע פעולות בלימה מקדימות תוך היערכות מושכלת לשינויים בתנאי מזג האוויר, המשך שילוב ושיתוף פעולה בין הכוחות הפועלים כאשר המשימה העיקרית היא אחידה לכולם- הצלת חיי אדם", כך ציין מפקד המחוז בסיכום דבריו.

עוד התייחס ניצב תורג'מן במהלך הבוקר, כי בשל רמות זיהום הנמדדות מעת לעת באזור, ישנה חשיבות להישמעות הציבור להנחיות, בין אם הסתגרות ובין אם פינוי ממשי של אזורי מגורים, מחשש לפגיעה בבריאותם בעקבות נשימת האוויר המזוהם. מהמשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ציינו כי בעקבות השריפה הגדולה בהרי ירושלים, הם מתריעים על זיהום אוויר גבוה מאוד ביישובים צובה, גבעת יערים, ביה"ח "איתנים" והאזור. לפי נתונים שמדדו כונני החירום של המשרד להגנת הסביבה הפרוסים בשטח, נמצאו ריכוזים גבוהים מאוד של חלקיקים נשימים ביישובים אלה, העולים על ערכי ההתרעה. בנוסף, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ממליץ לחולי לב ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון להימנע משהייה בחוץ שלא לצורך. וליתר האוכלוסייה מומלץ לצמצם פעילות גופנית בחוץ, לסגור חלונות ולהפעיל מזגן.

צילום: אריאל קדם רשות הטבע והגנים

בהמשך לכך, הנחה מפקד המחוז את כלל הכוחות הפרוסים לשים לב ולמנוע הגעת סקרנים ומטיילים אל אזורי השריפות בשל הסיכון הרב הטמון במעשה זה.

גם הבוקר, היום השלישי לפעילות המאומצת ורחבת ההיקף, פועלים מאות שוטרים ולוחמי משמר הגבול ברחבי גזרת השריפות במשימות הצלת חיים לצד מוכנות לסיוע בפינוי תושבי הישובים וזאת לצד מוכנות לתרחיש בו תגבר הסכנה והאש תתקרב אל אזור בית החולים "הדסה" עין כרם הסמוך. לצד פעילותם זאת, פועלת המשטרה באופן גלוי וסמוי לשמירת הסדר וביטחון הרכוש ברחבי היישובים שנפגעו בשריפות לאחר שיושביהם נאלצו לעזוב את ממונם ורכושם וטרם הורשו לשוב לבתיהם.

נכון לשעה זאת, כביש 395 חסום בשני הכיוונים בין אשתאול לצובה. ציבור הנהגים מתבקש להישמע להנחיות השוטרים ולבחור בדרכים חלופיות.

בעקבות השריפה הגדולה בהרי ירושלים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות מתריעים על זיהום אוויר גבוה מאוד ביישובים צובה, גבעת יערים, ביה"ח "איתנים" והאזור. לפי נתונים שמדדו כונני החירום של המשרד להגנת הסביבה הפרוסים בשטח, נמצאו ריכוזים גבוהים מאוד של חלקיקים נשימים ביישובים אלה, העולים על ערכי ההתרעה.

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ממליץ לחולי לב ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון להימנע משהייה בחוץ שלא לצורך. וליתר האוכלוסייה מומלץ לצמצם פעילות גופנית בחוץ, לסגור חלונות ולהפעיל מזגן. המשרדים יעדכן בהמשך ככל שיידרש.

עשרות פקחים של רשות הטבע והגנים ממשיכים גם היום במאמצי כיבוי האש בהרי ירושלים ובפעולות למניעת התפשטות והתחדשות מוקדי השריפות. זאת בתיאום עם שאר כוחות הכיבוי הפועלים בשטח. על פי הערכה ראשונית השריפה כילתה כ 6,000 דונם משטחי הגן הלאומי הרי יהודה ושמורות הטבע הר הטייסים והמסרק. שמורת הר הטייסים , על 500 הדונם שלה, נשרפה כמעט כליל. שטחים אלה הינם שטחים טבעיים וערכיים מאוד מבחינה נופית ואקולוגית המשלבים גם מסלולי טיול ומהווים בתי גידול ומרחבי מחייה משמעותיים למאות מיני בעלי חיים וצומח.

משעות הבוקר המוקדמות עשרות כבאיות ומאות עובדי קק״ל מכל הארץ, פזורים ביערות קק״ל. עיקר העבודה היא לנצל את שעות הבוקר ולכבות את השרידים האחרונים של האש וזאת למנוע התחדשות האש, עם התחדשות הרוחות.

מערך הכיבוי התעופתי המיוחד של נמל התעופה בן גוריון הצטרף אמש ללוחמי האש שנאבקים זה היום השלישי בשרפות בהרי ירושלים.

בכבאית תעופתית כמות מים גדולה והיא מכילה 12 אלף ליטר בספיקה של בין 2350 ל 4700 ליטר מים לדקה. היתרון של כבאית תעופתית היא בשימוש המדויק בתותח הפגוש ובמזענק שממוקם בגג הכבאית לאזורים שהיה קשה להגיע אליהם בטווחים של 60 עד 80 מטר.

צילום: אריאל קדם רשות הטבע והגנים
צילום: אריאל קדם רשות הטבע והגנים

Back to top button