מבזקים

סכסוכי ירושה בחצר האדמו"ר – איתות לכל מי שעדיין לא ערך צוואה!

מות האדמו"ר מסדיגורה לפני כשנה הבעיר את הקרקע בחברה החרדית וגרם לקרע בין ילדי האדמו"ר ואלמנתו לבין הבן הצעיר. בצוואתו  הכתיר האדמו"ר את בנו הצעיר לממשיכו.

מאת: עו"ד שירלי שדה

אלמנת האדמו"ר ויתר הילדים סברו כי יש לחלק את חצר האדמו"ר בצורה אחרת (כך שהבן הצעיר יהיה האדמור של ב"ב, הבן הבכור של י-ם, ובן אחר באנגליה) וזאת בין היתר בטענה כי קיימות שתי צוואות נוספות  באותו היום שסותרות את האמור בצוואה נשוא הסכסוך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן טענו כי אף קיימת צוואה פרטית נוספת.

עו"ד שירלי שדה

בעקבות אותו סכסוך ירושה, נעשו פעולות רבות ע"י בני המשפחה, שבגין חלקם אף הוגשו תלונות במשטרה. בהמשך התלוננה אלמנת האדמו"ר שמחזיקה בדרכון בריטי לפיה משטרת ישראל אינה מטפלת בתלונותיה בכובד ראש ועל כן התלונות הועברו לטיפול האינטרפול.

סכסוך זה בחצר האדמו"ר, שרחוק מלהסתיים, מציף את הצורך בעריכת צוואה ברורה ומדויקת שתמנע בעתיד סכסוכים, מחלוקות פרשנויות ובעיקר הרבה כסף וזמן.

חוק הירושה קובע כי אדם שלא השאיר אחריו צוואה, רכושו יתחלק בהתאם למעגלי הקרבה (המכונים פרנטלות) שהותיר כלומר אם היה נשוי בעת מותו עם ילדים יחולק עזבונו בין בן הזוג וילדיו ואם הותיר רק ילדים או רק אישה או רק הורים – נקבע אופן החלוקה בין היורשים.

אנשים רבים פוחדים להתמודד עם כתיבת צוואה וקיים קושי ריגשי גדול להתעסק עם מוות שחלק אף חושבים שכתיבת צוואה מחישה את המוות. מעין "הזהר מה אתה מבקש מהבורא".

ואני אומרת שצריך לחשוב אחרת – עריכת צוואה בעיני היא סגולה לאריכות ימים.

מאחר ואין אדם יודע את יום פקודתו, הרי שהדבר האחראי הוא לתכנן ולסדר את קרובי משפחתנו שחשובים לנו. ביחוד שמדובר בילדים קטינים, ילדים בעלי צרכים מיוחדים, אנשים גרושים או אלמנים שבכוונתם להנשא בשנית ולהרחיב את התא המשפחתי .

שינוי סטטוס מצריך חשיבה מחודשת על כל היורשים העתידיים לבוא.

מצד שני גם לזוגות נשואים קיימת חשיבות לערוך צוואה במידה והם לא מעוניינים שעם פטירתם יעמוד הרכוש המשותף (בד"כ דירת המגורים) למכירה ע"י היורשים.

אנשים טועים לחשוב שאם כמה אנשים יורשים דירה (לנשל בן הזוג שנותר בחיים יחד עם יתר הילדים) כך שבן הזוג שנותר בחיים מחזיק ברוב הזכויות ואילו הילדים בחלק קטן  (אפילו 5% מהנכס) אז מתחשבים בשותף בעל מירב הזכויות והוא "בעל המאה". ולא היא!

גם אותו שותף "זוטר" יכול לדרוש את מכירת הדירה או קבלת חלקו היחסי ואין ממש טענות הגנה נגד תביעה כזו הקרויה בשפה המשפטית "פירוק שיתוף".

יוצא שעל בן זוג שנותר בחיים נכפית מכירה או רכישת חלקו ותשלום  לאותו "יורש זוטר". מכירה כזו  גורמת לקשיים לא מעטים, שניתן לפתור אותם ע"י עריכת צוואה מקצועית.

*הכותבת עו"ד שירלי שדה הינה עורכת דין עצמאית, בתחום דיני משפחה וירושה מזה 16 שנים.

Back to top button