מומלצים

"טכנולוגיה חדשה תאפשר לנו להשתפר כבני אדם"

יורם קראוס, מטפס הרים, יזם ומייסד חברה בתחום הבינה המלאכותית, מספר על מערכות בינה מלאכותית חדשות שישנו את חיינו ומהוות קפיצת מדרגה לשלב הבא באבולוציה.

יורם קראוס הוא איש עסקים מצליח ושונה בנוף שלנו. קראוס, יזם בנשמתו, בן 53, נשוי פלוס 3, החל את דרכו כעתודאי כשלמד הנדסת בניין בטכניון.

הוא הקים חברה לניהול וייזום פרויקטים בתחום הנדל"ן ופרץ לתודעה כשהחברה שלו ניהל ויזמה בתל אביב קרוב למאה בניינים וניהלה מאות אלפי מ"ר בתחום המשרדים עבור חברות בינ"ל כגון "גוגל", "מלנוקס" "סנטיינל לאב" ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קראוס ניהל והקים בניינים לשימור מחמיר בתל אביב ורואה בכך ערך עליון לשימור היסטוריה, כך גם בתחום התחדשות העירונית בתל אביב.

בהמשך, הקים חברות היי טק שעסקו במגוון תחומים.

במקביל – עוסק קראוס בענפי ספורט אקסטרים, הבולט בהם הינו : טיפוס הרים על הפסגות הגבוהות בעולם .

כולנו מכירים את אנשי העסקים המצליחים שלא מטריד אותם לישון שעתיים בלילה כי הם אוהבים מה שהם עושים

איך זה שאנשי עסקים מצליחים ויזמים – הם אלה שתמיד עושים ספורט, אוכלים נכון ופעילים יותר.

מאיפה אתה מוצא זמן חופשי?

"כשעסוקים כל הזמן סביב השעון, מנהלים את לוחות הזמנים בקפדנות יתרה. אני רץ כל בוקר 10 ק"מ וזה בעיניי נחשב לחינוך הנפש והגוף למשמעת עצמית . לא משנה באיזו מזג אוויר, תמיד תמצא אותי רץ בבוקר. הבנתי שהריצה מסדרת לי נכון יותר את היום. הפעילות מרגיעה אותי, מחדדת אותי, גורמת לי להיות בריכוז מקסימלי לאורך כל היום והרבה פעמים הרעיונות העסקיים הכי טובים נולדים בעת הריצה. פעמים רבות פתרתי בעיות עסקיות מורכבות תוך כדי שאני רץ. חינוך הגוף והנפש מאפשרים לי להתמודד עם הרבה עניינים במקביל ולפתח את יכולת הניהול שלי. לכולנו יש רק 24 שעות ביממה, אבל אפשר להיות יעילים וחדים אם מנהלים אותן נכון. בעיניי, ככל שאתה עסוק יותר, אתה מחוייב לנהל את לוחות הזמנים לפי סדרי עדיפויות פרקטיים".

הילדים שלך סופגים אתה התכונות האלו?

"כשאתה נותן דוגמה אישית דרך עשייה, לא צריך להרבות במילים. הילדים רואים הכול וסופגים את הערכים באופן טבעי. אני מקפיד לשוחח עם ילדיי על ערכים כמו נחישות והתמדה שהם בעיניי המפתחות להצלחה בכל תחום. שיפרתי מאוד את היכולת שלי בתחומים אלה באמצעות טיפוס ההרים. אלה ערכים שמובילים אותי בחיים ותמיד כשאני מגיע לפסגת הר, אני מסתכל למטה ומעריך את הדרך. אני מבין כי זאת רק התחלה ולא קו הסיום. אלו התכונות שהביאו אותי לכבוש את המטרה. אני אומר לבני משפחתי שאם אין למישהו תשוקה לעשייה, עדיף לא לעשות. למזלי, אני עובד ויוצר מה שאני הכי אוהב לעשות ובתשוקה עצומה".

מה אפשר לעשות כדי לשפר את תהליך החשיבה?

"תהליכי החשיבה הופכים חדים ומשתנים בהתאם לניהול שלנו את עצמנו ולהצבת תוכנית עבודה קפדנית. האדם צריך לרכז את החשיבה לתחום ברור כדי לקבל תוצאות. בעולמנו, יש מי שחושבים על רעיונות ולא עושים איתם כלום ויש שחולמים ומגשימים. יש לשלב בין רגליים על הקרקע ובין הרצון לחלום ולשאוף ליותר. יכולת ניהול אישית זו פריבילגיה שאתה נולד איתה ומסוגל לפתח ולשפר. אנחנו כאנשים ניחנים ביכולת לימוד. השאלה שאנחנו תמיד צריכים לשאול את עצמנו היא: האם אנחנו רוצים ללמוד ולהתפתח או לא? אנחנו תמיד צריכים לזכור שלנהל את עצמנו ואת הזמן שלנו זו אמנות".

בשנים האחרונות פועל יורם קראוס סביב מחקר ופיתוח של עולמות הבינה המלאכותית. לדבריו, מערכות הבינה המלאכותית הקיימות כרגע לשימושנו, משוכללות מאוד, אך עוסקות בייצור תבניות על ריבוי משתנים וריבוי דאטה(ביג דאטה). המערכות העכשוויות לא יודעות להבין מה מניע אנשים כבודדים אלא כקבוצות, אלא רק מנתחות ריבוי פעולות ומכאן מסיקות מסקנות. אלו כלים חכמים אך מוגבלים בעולמות האינטרקציה בין אדם למכונה.

הבשורה החדשה שקראוס מנבא היא פריצת דרך עולמית בתחום ה-SAI. יורם קראוס מסביר: "בניגוד למערכת בינה מלאכותית רגילה, הרי שמערכות חדשות מסוג SAI, עובדות אחרת. הן מנתחות את אופי התנהגות של המשתמש הבודד ויוצרות למעשה בסיס חדש של דאטה שלא הייתה קיימת עד היום. מעבר לכך, המערכת יוצרת מערכת הוליסטית למשתמש הבודד ועונה על שאלת המניע: מה מניע אדם בודד לבצע פעולות? כאשר המענה לכך ניתן, היישומים הופכים להיות אין סופיים. הדבר הראשון שקורה זה שנשברת תקרת הזכוכית של מערכות הבינה מלאכותית. אנחנו מקבלים מערכת מחשוב שיודעת להסיק מסקנות לכל משתמש בודד ולעבוד מולו באופן פרטני. ממשק אדם מול מכונה משתנה. יחידות המחשוב מקבלות יכולת הבנה והסקת מסקנות שלא הייתה להן קודם".
נשמע מטורף וגם מפחיד.

המחשב יבין תהליכי חשיבה של אנשים בודדים ולא כקבוצות ?

"המחשב יקבל יכולות שעד היום לא היו לו. האנושות תקבל כלים שעד היום לא היו לה. המשתמש הבודד יקבל כלים חזקים יותר להתפתחות האישית שלו ויכולת הלמידה שלנו תשתפר. יכולת ההכלה שלנו תגדל ואנחנו נוכל לצורך מידע באופן שמתאים לכל אחד מאיתנו באופן שונה".
הכול בעזרת הטכנולוגיה החדשה?

"כן. צריך להבין כי אנחנו יוצרים את הטכנולוגיה והיא לעולם לא תיעצר. בגלל עניין הפרטיות ועניינים של רגולציה, יש מחסומים מעכבים, אך בסופו של יום הטכנולוגיה תרוץ קדימה" .
לאן העולם הזה יילך?

" איני נביא. מה שברור לי זה שהאלגוריתם הדיגיטלי שידע לעבוד כאלגוריתם ביולוגי, יוכל לשלב מערכות ביולוגיות וממוחשבות כיחידה אחת. זה ייקח את נושא שיפור תהליכי החשיבה האנושית לקצה. מערכות הרובוטיקה יעבדו, בעתיד הרחוק, כמו מוח דיגיטלי. המחשב יקבל החלטות שמבוססות על רגש ואינטואיציה. כל זה יעזור לנו לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות שלנו כאנשים בודדים ויקפיץ קדימה אוכלוסיות שלימות בעולם, וישנה כלכלות בעולם".

תן לי דוגמה.

"נגיד שאני עוקב ברשתות החברתיות וב"גוגל" אחרי איש עסקים ויזם מצליח. כרגע היכולת שלי לקבל עליו מידע, היא חיצונית בלבד. אני יכול לעקוב אחרי הפעילות שלו מבלי שאבין מה מניע אותו, מהם תהליכי החשיבה שהוא מנהל. אין לי סיכוי להבין אלו תכונות מרכיבות את הפרופיל הפסיכולוגי שלו. למעשה אנחנו מגלים שאיננו יודעים כלום על האדם שאנחנו מנסים לחקות את צעדיו או ללמוד ממנו. תאר לך כי היינו מבינים מהן התכונות של האדם אותו אנחנו רוצים לחקות. אם נבין את המניעים שלו, אנחנו נבין את תהליכי החשיבה של אותו אדם. למעשה ייצרנו תמונה שלמה של האדם, הבנה ושיקוף. מכאן נוכל לדעת איך לשפר את עצמנו, איך לבצע התאמה לתכונות שלנו. נבין איך ללמד את עצמנו נכון יותר, איך נכיל יותר וכל זאת ייעשה אוטומטית ע"י מערכות המחשוב שיעבדו מול כל אדם בודד. זה ממש לימוד מותאם אישית . העתיד כבר כאן, זה לא מדע בדיוני."

זה יוכל להשפיע על מערכת החינוך בבתי הספר?

"בוודאות. המערכות החדשות יאפשרו למורה בכיתה לעבוד לפי התכונות המייחדות כל ילד. מורה יוכל לבצע התאמה של תוכנית לימוד אישית לכל תלמיד. המערכת תייצר מורה פרטי וירטואלי, שימשיך את המורה הרגיל באופן פרטני לכל תלמיד. התלמיד יוכל להכיל יותר מידע, לדבר עם המורה הווירטואלי ולשפר את הישגיו בכל מישור. העולם מוכן ללימוד בינאישי שישפר אותנו כאנשים ויהפוך את העולם ואותנו לטובים יותר".

Back to top button