צרכנות

בריחת שתן – כל מה שכדאי לדעת

בריחת שתן הוא מצב מאוד לא נעים שיפגוש כשליש מהנשים הבוגרות. באוכלוסייה, אבל מה את באמת יודעת עליו והאם את יודעת מהו באמת אומר? אם את חושבת שאת סובלת מבריחת שתן ורוצה לדעת עוד על המצב, אילו סוגים קיימים והאם יש דרך לטפל במצב – המאמר הזה הוא בשבילך.

 

מהי בריחת שתן וממה היא נוצרת?

בריחת שתן היא למעשה ממש כמו שהיא נשמעת, בריחה בלתי רצונית של שתן. בריחת השתן לרוב גורמת לאי נוחות רבה, גם אם מדובר בדליפת טיפות בודדות. לפי הנתונים, כשליש מהנשים מעל גיל 40 סובלות מבריחת שתן וכ-10 אחוזים מתוכן מדווחות על דליפה חמורה שפוגעת באופן קשה בשגרת החיים שלהן. בריחת שתן נוצרת כאשר ישנה תקלה או פגיעה במערכות רצפת האגן והשופכה  או בפגיעה בשריר שלפוחית השתן. שני האיברים האלו לרוב עובדים יחדיו על מנת לאפשר הטלת שתן יזומה וללא בעיות, אך ברגע שמתגלה שם בעיה הטלת השתן נהפכת לבעייתית יותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

מהם הגורמים לבריחת שתן?

קיימים כמה גורמים שיכולים להוביל לבריחת שתן, חלקם גנטיים וחלקם משתנים מאישה לאישה. איכות רקמות האגן ורקמות החיבור התומכות בשופכה ובשלפוחית השתן מועברות בתורשה, ובמקרה של לידות לא קיסריות (וגינליות) הרקמות נחלשות. גורמים נוספים שיכולים להוביל לבריחת שתן הם עישון, משקל עודף, גיל ובעיות נשימה הכוללות שיעול כרוני.

 

האם קיימים סוגים של בריחת שתן?

כן, קיימים שלושה סוגים נפוצים של דליפת שתן, הסוג השכיח ביותר הוא דליפת שתן במאמץ. סוג זה נפוץ אצל נשים צעירות יותר והוא קורה במצבים שמתרחשת עלייה בלחץ התוך בטני (פעילות ספורטיבית, שיעול, עיטוש וכדומה). סוג נוסף הוא דליפת שתן תפקודית, סוג המופיע לרוב אצל נשים מבוגרות ונובע מבעיות שלא קשורות למערכת השתן כדוגמת סכרת או מחלות לב שונות. סוג שלישי הוא איבוד שתן בדחף וזהו הסוג הבולט ביותר אצל נשים מבוגרות. נשים הסובלות מסוג זה של בריחת שתן לרוב ירגישו צורך בנתינת שתן רב במהלך היום והלילה וגם יחוו איבוד שתן לא רצוני המלווה בתחושת דחיפות למתן שתן. לא לגמרי ברור ממה נובע סוג זה של בריחת שתן אך המדע מבין כי הוא מצביע על ליקוי כלשהו בבקרת העצבים של מערכת השתן.

 

יש איך לטפל בבריחת שתן?

בריחות שתן הן ברות טיפול וקיימים כמה דרכים לטפל בהן. לפני בחירת הטיפול ותחילתו, חשוב לבקר אצל הרופא שלכם על מנת שתוכלו להבין מהי דרגת הדליפה, כמה היא משפיעה על חייך ותצטרכי לבצע מספר בדיקות. סוג הטיפול ייקבע לפי רצון המטופלת ולפי חומרת הבעיה אצלה ונתוני גופה.

קיימת אפשרות של טיפול תוך שינוי אורח חיים: גמילה מעישון, הפחתת צריכת הקפאין, ירידה במשקל, פיזותרפיה של רצפת האגן ועוד. אפשרות טיפול נוספת היא במתן תרופות שמרפות את דופן השריר ומביאות הקלה בתחושת הדחיפות. אופציית טיפול אחרת היא טיפול כירורגי הכולל ניתוח פולשני שיתקן את מנגנון הסגירה של השופכה. אופציה רביעית היא טיפול בזריקות, בוטוקס או מתן גירויים חשמליים.

Back to top button