מבזקיםפוליטי / מדיני

שרת החינוך: נחזק את לימודי הליבה, אך חייבים לתת את המענה הרגשי החברתי

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה הבוקר (שני) בוועדת החינוך של הכנסת: "השנה לא היה מובן מאליו שאנחנו נגיע לאחד בספטמבר כיום חג שבו תפתח שנת הלימודים ואנחנו ערים לכל השיח שמתקיים סביב הנושא הזה גם בימים האחרונים אבל צריך לומר שבשבוע שעבר התקבלה החלטה בקבינט הקורונה כן לפתוח את השנה מתוך הכרה בחשיבות הגדולה של החזרת הילדים לשגרת הלימודים, ליציבות ולוודאות אחרי שנה וחצי מאתגרות."

עוד אמרה שרת החינוך: "דובר רבות על הקשיים שחוו הילדים במהלך השנה וחצי האחרונות, המצוקות הרגשיות שהן נקלעו אליהן, המצוקות החברתיות, ילדים שזה לא מוגזם אם נאמר שהתרסקו, חלק מהילדים גם נפלטו מהמערכת והייתה הרבה מאוד נשירה שחלקה הגדול הייתה נשירה סמויה. ראינו עלייה בדיווחים על דיכאונות, חרדות, מחשבות אובדניות וזה עוד לפני שנגענו בפערים הלימודיים. לכן, היה ברור לכולם שאנחנו לא יכולים להמשיך להסתכל על ניהול המגיפה רק בהיבט הבריאותי של הקורונה שהוא חשוב מאוד אנחנו חייבים לתת את הדעת גם למגפות האחרות שליוו אותנו בשנה האחרונה. אנחנו מדברים על ילדיי כיתות ה'-ו' וילדי חטיבות הביניים שילמו את המחיר הכי גדול בכל התקופה הזו. צריך לראות איך אנחנו נותנים את המענים המדויקים לכל אחד משכבות הגיל."

שרת החינוך שאשא ביטון ציינה: "המתווה הוא של המשרד בשיתוף ההורים וארגוני המורים. אני רוצה להתייחס להיבט הפדגוגי ולמיקוד שיהיה בשנה הקרובה- משום כל מה שהצגתי כאן אני אמרתי שמיוד שלנו בשנה הקרובה יהיה כזה שיצמצם פערים בהיבט הלימודי בקרוא וכתוב בכיתות היסודות, יצמצם את ערים של כיתות י"א י"ב לקראת הבגרות, אנחנו צריכים לתת להם את הביטחון לגשת לבחינות הבגרות ובכל יתר הגילים אנחנו נחזק את לימודי הליבה אבל בכל השדרה אנחנו חייבים לתת את המענה הרגשי החברתי. המטרה היא לאפשר למערכת לעשות את המיקוד שלה. כל בית ספר יוכל לזהות איפה קיימים הפערים ולהתמקד בהם, יותר פעילויות הפגה, לאסוף מחדש את הילדים, לאפשר לילדים לסגל מחדש את הרגלי הלמידה, להתחיל ללמד בשיטות אחרות, לתת יותר מקום לצדדים החברתיים- לעשות את הדברים בנחת. גם המורים עברו שנה לא פשוטה, התמודדו מול הכיתות שלהם אבל היו להם גם ילדים בתוך הבית שהתמודדו איתם. "

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השרה שאשא ביטון הוסיפה: "אנחנו נכנסים השנה לשני ערוצי הערכה עיקריים: מבחן שפה לכל כיתות ד'- המבחן ישמש עבורנו ככלי להמשך לדעת היכן אנחנו ממקדים את המאמץ. אנחנו נעודד מצב שזה יעשה בכל כיתות ד' בכל הארץ בצורה אחידה. אנחנו לא בוחנים מורים, מנהלים או בתי ספר אלא עורכים את המבחן כדי לראות באיזה מצב נמצאים הילדים. במקביל אנחנו נעשה סקר שבוחן את ההיבטים הרגשיים והחברתיים כדי לקבל כלי שיעזור לנו למקד את המענים שאנחנו צריכים לתת גם במענים הללו. זה מאוד חשוב לנו כדי שנוכל להיות בכל מקום להיות מאוד מדויקים. בכל מקום בארץ ובכל בית ספר חוו את הקורונה בצורה אחרת ולכן כדי שנוכל למקד את המענים חשוב שנעשה את זה באופן רוחבי על כל תלמידי ישראל."

לסיום אמרה שאשא ביטון: "מילה לגביי החינוך המיוחד- אין שאלה שצריך לפתוח את החוק, הרציונל של החוק חשוב אבל היישום בשטח מאוד מורכב אבל זה לא נותן את המענה והפתרון של השנה הקרובה. אנחנו עדים למצוקה מאוד גדולה לגיוס גננות לחינוך מיוחד ופתיחת גנים. יש עלייה מאוד גדולה באבחנה של ילדי החינוך המיוחד. אנחנו נעשה הכל כדי שכולם יקבלו את המענה הכי טוב שאנחנו יכולים לתת בזמן הזה. אין שאלה שהחוק של החינוך המיוחד חייב להיפתח אנחנו צריכים לראות איך אנחנו עושים את זה ונותנים את המענים הנכונים."

ארכיון. צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת

Back to top button