כלכלהמבזקים

יו"ר ועדת הכלכלה: לבחון אם היו מקרים נוספים של חברות שקיבלו מענקי קורונה וחילקו דיבידנדים

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון דחוף, ביוזמת היו"ר ח"כ מיכאל ביטון, בסיוע שהעניקה המדינה לבתי המלון ומחירי הנופש בישראל, על רקע הפרסום על כוונת רשת ישרוטל, שקיבלה מענקים מהמדינה בשל הקורונה, לחלק דיבידנד לבעלי המניות. בפתח הדיון הזכיר היו"ר ביטון כי ישרוטל חזרה בה, לנוכח הביקורת הציבורית, מהכוונה לחלק דיבידנד. עם זאת הוא הוסיף כי חברה שמקבלת סיוע לא יכולה ביד השנייה לחלק דיבידנדים ולהעלות מחירים באופן דרמטי.

היו"ר ביטון ביקש מנציגי הממשלה תשובות על מספר החברות שקיבלו מענקים ובמקביל חילקו דיבידנדים, ושאל האם יש הגבלה על כך והאם הופקו הלקחים. "ההיגיון אומר שצריכה להיות הגבלה על חלוקת דיבידנדים באותה שנה בה התקבל מענק", אמר. הוא ביקש לדעת גם מה הייתה ההתייקרות במחירי הנופש ביחס לקיץ הקודם.

סמנכ"ל הכספים של ישרוטל, משה מגיד, הסביר כי ישרוטל קיבלה מענקים על הנזקים ב-2021 ורצתה לחלק דיבידנדים בשל תוצאותיה ב-2021 ואמר: "כל שנה נמדדת בפני עצמה. זה לא נכון לחבר שנים ולהגיד שבגלל שברבעון השני של 2021 ישרוטל הצליחה להרוויח כסף – נמדוד אותה לפי 2020". הוא הוסיף כי דירקטוריון החברה הבין את הביקורת והגיע למסקנה שלא נכון לחלק דיבידנד בתקופה זו. לדבריו, מי שנפגע מכך אלה בעלי המניות החיצוניים ולוו דווקא הבעלים, שלא זקוקים לדיבידנד. באשר למחירים אמר מגיד, כי מי שהקדים להזמין שילם מחירים שדומים לשנה שעברה, ומי שרוצה להזמין חופשה לחורף הקרוב יכול ליהנות מ-20% הנחה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציגת משרד האוצר, נעם דן, אמרה כי תנאי קבלת המענק הוקשחו כך שיסייעו למי שנפגע כתוצאה מעצירת תנועת התיירות הנכנסת. באשר לשאלות היו"ר ביטון בעניין חלוקת דיבידנדים, אמרה דן כי תעביר את הדברים לדרגים הבכירים כדי לבחון להוסיף קריטריון כזה.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הזכיר כי בתחילת המשבר קרא למלונאים לשמור על רמת מחירים שפויה כי נקמת הישראלים בוא תבוא, וספג על כך ביקורת. עם זאת, הוא הסתייג מהביקורת על ישרוטל ואמר: "העליהום על רשת שמחזיקה מלונות בפריפריה, הפריחה את מצפה רמון ומשקיעה מאות מיליונים בלמעלה מעשר פרויקטים חדשים מיותר. ברור שהייתה טעות בשיקול הדעת, שתוקנה מהר מאוד, וצריך לראות איך הם מחזירים יותר לתעשייה ולא ירגישו נרדפים וימשיכו להשקיע".

מנכ"לית התאחדות המלונות, יעלי דניאלי, אמרה כי כ-270 המלונות באזורים כמו ירושלים, תל אביב, נצרת, טבריה, הרצליה, נתניה, וחיפה, שהחליטו לסגור את שעריהם בגלל היעדר תיירות נכנסת. היא ביקשה לעשות מאמץ שיאפשר למלונאים להמשיך להעסיק עובדים, גם אם באופן חלקי, בדומה למודל הגרמני. מנכ"ל מלון רמדה, דיויד טוקר, הוסיף כי כשירצה לפתוח את המלון מחדש הוא לא יודע כמה עובדים יהיו לו.

ח"כ יבגני סובה אמר כי משרד הבריאות צריך למצוא נוסחה שתאפשר כניסת תיירים, והוסיף כי מלונות קטנים בערים צריכים לפעול בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית ומשרד הפנים, כדי לתת מענה לנושא הארנונה. ח"כ אוסאמה סעדי הוסיף כי חייבים לדאוג גם לבתי המלון שעדיין סגורים וגם לאזרח שמשלם מחירים מהגבוהים בעולם.

מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל, תהה למה מאשרים הופעות של עומר אדם ופסטיבל פאנג'ויה באילת ולא מאפשרים הכנסת תיירים מחוסנים בקפסולות, למרות שהניסיון בכך עבר ללא תקלות. לדבריו, לעובדה שלא מאפשרים לתיירים להיכנס לארץ יש משמעות בחיי אדם. הוא מתח ביקורת גם על היחס של רשות המסים לעסקים בענף, שאין להם הכנסות ממרץ והרשות מתייחסת אליהם כאל עסקים שנסגרו ודורשת מהם את המענקים שקיבלו. בתגובה לכך דרש היו"ר ביטון טיפול פרטני לבעיה מנציגי הממשלה.

נציגים מעמותת מורשת דרך לתיירות נכנסת מתחו גם הם ביקורת על כך שמדינה לא מאפשרת כניסת תיירים. סמנכ"ל משרד התיירות, פיני שני, התייחס לכך ואמר כי הוא ינסה לסייע למארגני התיירות הנכנסת, כדי שיקבלו את מה שהובטח להם. באשר למורי הדרך אמר שני כי נעשו מספר צעדים לסיוע להם, וכי יש כ-700 עד אלף מורי דרך שעדיין זקוקים לסיוע והמשרד מנסה למצוא להם פתרונות. לדבריו, שר התיירות, יואל רזבוזוב, הורה לאפשר למורי הדרך לפנות אליו בכל עת עם כל בעיה.

היו"ר ביטון סיכם ואמר כי "הוועדה קוראת למשרד האוצר ולמשרד התיירות לבחון הוספת הגבלה על חלוקת דיבידנדים למלונות שקיבלו סיוע ממדינה. המדינה מבקשת מהמשרדים לדווח לוועדה על תוצאות בחינתם עד ליום אחד באוקטובר 2021. הוועדה קוראת להתאחדות המלונות להשתתף ביוזמה של משרד התיירות לשלב העסקה של מורי דרך בסיורים לאורחי המלון. הוועדה מבקשת ממשרד התיירות ומשרד האוצר, לרבות רשות המסים, לקיים שיח עם נציגי מארגני התיירות הנכנסת במטרה לסייע להם לקבל את הסיוע שהם זכאים לו ולתת מענה לצרכים הייחודיים להם".

הוא הוסיף: "הוועדה מברכת על ההחלטה להחזיר את הפעלת מתוות התיירות הנכנסת לקבוצות, החל מה-19 בספטמבר 2021, וקוראת למשרד הבריאות והתיירות לבחון אישור כניסת תיירים מחוסנים בודדים שיכולים להיעזר בשירותי מורי הדרך. באשר לירושלים ונצרת נדרש מתווה סיוע ייחודי, וכן הוועדה מבקשת התייחסות למתן רשת ביטחון למלונות בנושא שימור עובדים, אם באמצעות המודל הגרמני או מודלים אחרים שמיושמים בעולם".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button