מבזקיםתאונות דרכים

לקראת יום כיפור: קרוב לאלף ילדים ובני נוער נפגעו ברכיבה על אופניים בעשור האחרון

מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מד"א עולה כי בכל שנה נפגעים בממוצע כ-250 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שרכבו על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, גלגליות וסקייטבורד במהלך יום הכיפורים.

יום הכיפורים הפך בשנים האחרונות ליום רכיבה מרוכז שבו ילדים ובני נוער רבים מנצלים את הכבישים הריקים כדי לרכוב על אופניים. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו 971 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19 בתאונות דרכים כשהם רוכבים על אופניים, 29 נהרגו וקרוב ל-300 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו 81 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, עליה בנפגעים בהשוואה לשנת 2019 וכן לשנת 2018.

מרבית הילדים ובני הנוער בעשור האחרון שנפגעו כרוכבי אופניים נפגעו בתחום העירוני – 932 נפגעים, מהם 22 הרוגים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

העיר שבה נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים בעשור האחרון היא תל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 113 רוכבים, בירושלים נפגעו 83 רוכבים, 45 נפגעו בבני ברק.

נתוני ההיפגעות במספר ערים מרכזיות:

113 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בתל אביב -יפו כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – 11 נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 11 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, זאת לעומת שישה שנפגעו בשנת 2019.

83 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בירושלים כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – שמונה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 19 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים – מספר הנפגעים הגבוה בכל שנות העשור.

45 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בבני ברק כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – ארבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2020 נפגעו בעיר ארבעה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.

41 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו ברחובות כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – ארבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2020 נפגעו בעיר שישה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, מספר הנפגעים הגבוה ביותר מזה שמונה שנים בעיר.

33 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בפתח תקווה כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – שלושה נפגעים בממוצע בכל שנה.

30 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בנתניה כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – שלושה נפגעים בממוצע בכל שנה.

27 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בראשון לציון כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – שלושה נפגעים בממוצע בכל שנה.

25 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בלוד כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) – שני נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2020 נפגעו בעיר שני ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.

24 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בחולון כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) –שני נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2020 נפגעו בעיר שלושה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.

18 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו באשדוד כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון (2011-2020) –כמעט שני נפגעים בממוצע בכל שנה.

בשנים האחרונות בני נוער רבים נוהגים ביום כיפור לרכוב על אופניים וקורקינטים חשמליים. לפי החוק הרכיבה על הכלים החשמליים מותרת החל מגיל 16 ומעלה ותוך חבישת קסדה בלבד. לאחרונה החליטו עמותת אור ירוק יחד עם קרן עזריאלי, המשתפות פעולה באופן נרחב למען הפחתת התאונות במעורבות כלים חשמליים והגברת הבטיחות, לצאת בקמפיין לעידוד חבישת קסדה במסגרתו פרסמנו שילוט בולט על גבי אוטובוסים בכל רחבי גוש דן הקורא לרכוב תוך חבישת קסדה בלבד. מן הנתונים עולה כי 90% מנפגעי הראש ומנפגעי הראש הקשים שנפגעו בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים לא חבשו קסדה.

כך תעברו את יום הכיפורים בשלום:

  • חבישת קסדה: הקסדה היא שומר ראשו של הרוכב ויכולה להוות את ההבדל שבין פגיעה קלה לקשה ולכן רוכבים רק עם קסדה המתאימה לראשו של הרוכב ורכוסה היטב בכל רכיבה.

  • רכיבה בשעות החשיכה: ברכיבה בשעות הלילה יש ללבוש בגדים בהירים שניתן לזהותם בחושך ולהשתמש בפנסי אופניים ובמחזירי אור.

  • שימוש במיגון: בכל רכיבה יש לרכוב עם מגנים לברכיים וכפפות.

  • רוכבים כחוק: לילד מתחת לגיל 16 אסור לרכוב על אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי והוברבורד.

  • תחזוקת האופניים: בטרם תצאו לרכיבה וודאו את תקינות האופניים: הצופר, הצמיגים, הבלמים, התאורה ומחזירי האור.

  • התאמת האופניים לרוכב: יש לוודא כי האופניים מתאימים לגובהו של הרוכב בצורה כזו שקצות האצבעות יגיעו לקרקע בעת עצירה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "ילדים ובני נוער רבים ינצלו את יום הכיפורים לרכיבה על אופניים וקורקינטים וחשוב מאוד להגביר את המודעות לסכנות שברכיבה על כלים דו גלגליים ביום הזה. תחושת הבטיחות ברכיבה ביום זה מטעה וגם בשל התחושה המוטעית רבים נפגעים ביום זה בתאונות דרכים. בהיעדר אמצעי מיגון ובטיחות כמו שלדת הרכב וחגורת הבטיחות בכל מפגש בין הרוכב לרכב פרטי הרוכב תמיד יפגע. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות הרוכבים, לא רק ביום הכיפורים אלא בכל השנה. צריך להתחיל להתחשב ברוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה ייעודיים שיפרידו אותם מכלי הרכב על הכביש ויסייעו להגברת ביטחונם ולהפחתת מספרי הנפגעים. במקביל, יש להגביר את המודעות לחשיבותה של הקסדה כאביזר מציל חיים. האופניים הם כלי תחבורה ירוק, זול, נוח ומתאים לפעילות גופנית אך הרוכבים חשופים לסיכון רב ועל כן חייבים לדאוג לתשתיות מתאימות עבורם שמצילות חיים".

צילום: עמותת אור ירוק
צילום: עמותת אור ירוק

Back to top button